Apple start reparatieprogramma voor 13-inch MacBook Pro SSD’s
Antwoord op alle veelgestelde vragenMacBook SSD reparatieprogramma
Het reparatieprogramma werd aangekondigd in een supportdocument. Vannacht startte Apple ook een iPhone X reparatieprogramma voor mensen die last hebben van een niet-reagerend scherm. Het gaat om de 13-inch MacBook Pro met 128GB en 256GB SSD’s die verkocht zijn tussen juni 2017 en juni 2018. Andere modellen en configuraties hebben geen last van het probleem en komen dan ook niet in aanmerking voor vervanging.
Volgens Apple heeft een ‘beperkt aantal’ SSD’s te maken met de problemen, waardoor data verloren kan gaan. Eerder kondigde Apple al een MacBook keyboard reparatieprogramma aan voor mensen die problemen ondervonden het met vlindertoetsenbord.
Voor welke modellen geldt het MacBook SSD reparatieprogramma?
Het gaat om MacBook Pro’s met de volgende kenmerken:
- MacBook Pro 13-inch
- Zonder Touch Bar
- 128GB of 256GB SSD
- Verkocht tussen juni 2017 en juni 2018
Aan al deze punten moet worden voldaan. Met een online tool kun je kijken of jij in aanmerking komt.
Geldt het reparatieprogramma ook voor Nederland en België?
Het reparatieprogramma geldt wereldwijd, dus ook in Nederland en België. Het betreffende supportdocument is al vertaald naar het Nederlands. Als je in de zijbalk naar jouw regio navigeert zul je zien dat ook Nederland en België in de lijst staan.
Het programma geldt tot 3 jaar nadat het betreffende MacBook Pro-model in de verkoop ging.
Heb je last van de genoemde problemen, dan kun je een afspraak maken met de Apple Store of een Apple Authorized Service Provider bij jou in de buurt.
Mijn MacBook heeft andere schade, kom ik in aanmerking?
Het MacBook reparatieprogramma dat Apple heeft aangekondigd geldt alleen als je aan de voorwaarden voldoet en heeft betrekking op vervanging van de SSD-modules. Je kunt dus niet gebruik maken van het reparatieprogramma om andere schades gratis te laten repareren. Kom je in aanmerking voor de SSD-vervanging én heeft je MacBook nog andere schades die niet direct met dit probleem te maken hebben? Dan kan Apple jouw apparaat toch in behandeling nemen. Voor het repareren van de andere schades moet je zelf betalen, tenzij ook hiervoor een reparatieprogramma geldt.
Andere reparatieprogramma’s die voor de MacBook Pro lopen zijn:
- Apple vervangt accu gratis bij 13″ MacBook Pro zonder Touch Bar
- MacBook keyboard reparatieprogramma: gratis vervanging door Apple
Wanneer kom ik niet in aanmerking?
Er zijn situaties waardoor je niet in aanmerking komt, onder andere:
- Je hebt een ander MacBook-model dan in bovenstaande lijst staat.
- Je hebt een MacBook Pro met Touch Bar.
- Je hebt een MacBook Pro met een andere SSD-capaciteit.
- Je hebt een oudere 13-inch MacBook Pro.
- De MacBook is beschadigd geraakt door agressieve vloeistoffen, hitte en dergelijke, waardoor reparatie niet mogelijk is.
Hoe lang ben ik mijn MacBook kwijt?
De reparatie neemt minstens een uur in beslag. Een medewerker moet een hulpprogramma laten draaien om de firmware van de harde schijf bij te werken. Dit kan een uur in beslag nemen. Daarna moet macOS opnieuw worden geïnstalleerd en na de reparatie moet je zelf een backup van je gegevens terugzetten. Hou er daarom rekening mee dat je een paar uur kwijt bent. Als je vroeg op de dag een afspraak maakt kan de reparatie waarschijnlijk nog dezelfde dag worden uitgevoerd. Heb je ‘s avonds een afspraak, dan heb je kans dat je de volgende dag terug moet komen.
Uiteraard maak je een backup van je MacBook Pro, voordat je deze ter reparatie inlevert. De schijven zullen namelijk volledig worden gewist. Gelukkig kan de reparatie vaak wel ter plaatse uitgevoerd worden, zodat je je MacBook niet een par dagen kwijt bent. Informeer bij Apple Support hoe lang de verwachte reparatie duurt.
Apple raadt aan om de reparatie zo snel mogelijk te laten uitvoeren, om te voorkomen dat je data kwijtraakt. Heb je momenteel geen tijd? Dan kun je het beste zorgen voor een dagelijkse, dubbele backup zodat je bij gegevensverlies toch nog beschikt over de data.
Wat doet Apple met mijn MacBook?
In het supportdocument staat dat de medewerker een speciaal hulpprogramma moet draaien en na de reparatie macOS opnieuw zal installeren.
Ik heb al een betaalde MacBook-reparatie laten uitvoeren, hoe zit dat?
Heb je je SSD al tegen betaling laten repareren of vervanging, dan heb je kans op terugbetaling van de eerdere kosten. Hiervoor moet je even online of telefonisch contact opnemen met Apple.
Lees voor meer reparatieprogramma’s van Apple onderstaand artikel:
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Publieke beta 1 van macOS Sequoia 15.3 beschikbaar voor ontwikkelaars (18-12)
- Apple verklapt komst van M4 MacBook Air (en dit zit er mogelijk in) (12-12)
- Dit zijn de nieuwe functies in macOS Sequoia 15.2 (12-12)
- macOS Sequoia 15.2 nu te downloaden: dit is er nieuw (11-12)
- Dit is wanneer de MacBook Pro zonder notch (en met cameragaatje) verwacht wordt (10-12)
MacBook Pro
De MacBook Pro is Apple's krachtigste MacBook van de line-up. Je kan kiezen uit twee formaten (14- en 16-inch) met verschillende specificaties. De nieuwste modellen zijn de 14- en 16-inch uit eind 2024, voorzien van voorzien van de M4, M4 Pro-chip of de nog krachtiger M4 Max-chip. Nieuw is ook de verbeterde camera met Center Stage en de extra en verbeterde poorten. Deze modellen hebben het vernieuwde design met miniLED-display, zoals die in de 2021-modellen geïntroduceerd werden. Alles over de MacBook Pro kopen, MacBooks vergelijken en meer lees je hier. Lees ook onze review van de MacBook Pro M4.
- Alles over de MacBook Pro 2024
- Review MacBook Pro M4 (2024)
- Review MacBook Pro M3 Max (2023)
- MacBook Pro M4 vs M3
- Verschillen 14-inch MacBook Pro-modellen
- Verschillen MacBook Pro M3- vs M2-modellen
- MacBook vergelijken
- MacBook kopen
- Complete MacBook overzicht
- Welke MacBook heb ik?
- MacBook Pro hoezen
- MacBook: zo zit het met garantie
Reacties: 6 reacties