Er gaat een verhaal over Steve Jobs, dat hij de honderd belangrijkste medewerkers van het bedrijf uitnodigde in een zaaltje. Hij vroeg de groep om 10 dingen te noemen waar Apple prioriteit aan zou moeten geven. Iedereen wilde zijn idee op de lijst krijgen en Jobs schreef ze netjes op een whiteboard. Nadat iedereen het eindelijk eens was geworden over de lijst met de 10 belangrijkste items, streepte Jobs de onderste zeven weg. “We kunnen maar drie dingen doen”, aldus Jobs.

Dat principe kun je ook toepassen bij je eigen activiteiten. Veel mensen hebben het altijd druk-druk-druk, maar in feite zijn ze vooral druk met activiteiten waar ze zelf niet om hebben gevraagd: e-mailtjes, vergaderingen, chatberichten waarop je nog moet antwoorden. Jobs’ aanpak om prioriteiten te stellen is ook meermaals terug te vinden in de biografie die Walter Isaacson over hem schreef. Of Apple het principe anno 2020 nog steeds hanteert, is een vraagstuk waar je lang over kunt praten. Met tientallen varianten iPhones, iPads, Apple Watch-modellen met bijbehorende horlogebandjes en allerlei diensten lijkt het alsof Apple wel duizenden producten maakt. Maar tegelijk hebben ze ook één product dat absolute prioriteit krijgt en dat is de iPhone.
Focus
Toen Jobs in 1997 terugkeerde bij Apple maakten ze computers en allerlei randapparatuur. Er waren meer dan tien versies van de Macintosh. “Stop!” zou Jobs hebben geroepen tijdens een vergadering. “Dit is idioot!” Hij pakte een viltstift, liep op blote voeten naar een whiteboard en tekende een raster van twee bij twee. “Dit is wat we nodig hebben”, aldus Jobs. Bovenaan de twee kolommen stond ‘Consumer’ en ‘Pro’, bij de twee rijen schreef hij ‘Desktop’ en ‘Portable’. Het team moest vier geweldige producten maken, voor elk van de vier vakjes. Wat niet in de tabel paste, moest van de markt worden gehaald. Het zorgde ervoor dat Apple er weer bovenop kwam. “Beslissen wat je niet doet is net zo belangrijk als beslissen wat je wél doet”, vertelde Jobs later. “Dat geldt voor bedrijven, maar ook voor producten”.
Advies aan Google
Het was ook het advies dat Larry Page kreeg, mede-oprichter van Google, die Jobs vlak voor zijn dood opzocht. Ook al waren beide bedrijven concurrenten, Jobs wilde wel advies geven. “Zoek uit wat Google wil worden als het volwassen is”, adviseerde Jobs. “Het doet nu van alles. Wat zijn de vijf producten waar je op wil focussen? Stop met de rest, want het houdt je alleen maar op. Ze zorgen dat je een Microsoft wordt. Je zult producten maken die voldoende zijn, maar niet goed.” Het lijkt erop dat Page het advies van Jobs in de wind sloeg, maar dat blijkt toch niet het geval: Page gaf zijn medewerkers de opdracht om op een paar onderwerpen te focussen, waaronder Android en Google+. Dat Google+ geen succes werd, valt Jobs niet aan te rekenen.
Lees nog meer artikelen over Apple-historie:
- 2020 - 24 februari: Artikel bijgewerkt en opnieuw gepubliceerd vanwege de verjaardag van Steve Jobs.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple geeft je 10% korting op accessoires bij inlevering van je oude apparaat (van welk merk dan ook) (16-04)
- Apple werkt aan verbeteringen voor Apple Intelligence: zo gaat Apple dat doen (15-04)
- Apple is voor het eerst grootste smartphoneverkoper ter wereld in eerste kwartaal (dankzij deze iPhone) (15-04)
- Apple viert 10 jaar Activiteit-app met speciale uitdaging (en een exclusieve fysieke pin) (14-04)
- Gerucht: 'Apple Intelligence-versie van Siri komt nog dit najaar' (14-04)
wat ik altijd leuk vind van zulke posts is dat men veelal enkel een perspectief toont betreffende de innovaties in Apple producten.
Als verfijnde gadget lovers and gebruikers van smartphones hebben wij alle wel gehoord van de patent oorlogen tussen de Samsung’s en Apples van deze wereld.
Maar waar je weinig tot niemand over hoort is het feit dat een heel groot deel van de techniek in deze gadgets haar oorsprong in publiekelijk betaalde onderzoek instellingen kent ofwel universiteiten enzo..Of instellingen als DARPA.
Zoals “Yanis Varoufakis” in een van zijn lezingen aangaf (zie youtube).
Zou je een iphone uit elkaar halen en analyseren waar alles vandaan kwam dan zou je realiseren dat wij het volk groot en deels betaald hebben voor de 1e onderzoek vase. Je weet wel de vase dat zeer kostbaar is omdat het tijd rovend is en vooral in het begin niet duidelijk is of het wat gaat opbrengen.
“Noam Chomsky” praat hier ook regelmatig over dat universiteiten in de US in zijn jongen dagen vol zaten met bedrijven die klaar waren om nieuwe ideeën in te pikken en ze tot een commercieel product te transformeren.
Zaken als GPS, Internet, Batterij , lcd en zelfs het concept van interface allemaal betaald door publicly funded research zoals de Amerikanen zeggen.
Er zijn Scandinavische landen die nu de resultaten van hun onderzoeken onder een patent beschermen en met de gelden die deze patenten opbrengen investeren ze in nieuwe innovatie. NL heeft aardig wat mooie dingen uitgevonden en heeft naar mijn weten ook wat te maken gehad met 3d printers enzo..
Wij zijn wel goede consumenten en betalen graag twee keer voor onze gadgets haha.. ach ja se la vie .. totdat we ontwaken dan 😉
@smpie: Dus jij zegt dat je niet wilt betalen voor alles wat voortvloeit uit een onderzoek? Ik denk dat vrijwel alles wat je in huis hebt op die manier tot stand is gekomen
@smpie: Wat is precies je punt? Het is inderdaad heel normaal dat universiteiten veel onderzoek doen, het is ook algemeen bekend dat dit soort instellingen een handreiking maakt naar het bedrijfsleven voor fundraising, en om ideen verder uit te werken. Lijkt me vrij normaal.
@smpie: de namen Yanis Varoufakis en Noam Chomsky klinken misschien ongebruikelijk voor onze Nederlandse oren, maar die mannen heten toch echt zo, hoor. Er is geen enkele reden hun namen tussen aanhalingstekens te zetten.
(Red.) Artikel bijgewerkt en opnieuw gepubliceerd vanwege de verjaardag van Steve Jobs.