Briljante uitvindingen worden vaak toegeschreven aan Steve Jobs, maar er zijn ook momenten geweest dat Jobs er compleet naast zat. Toen Jobs het idee van een Genius Bar voor het eerst te horen kreeg, vond hij het maar een belachelijk idee. “Dat is zo idioot!”, zou Jobs geroepen hebben. “Het gaat nooit werken!” Toch is de Genius Bar uitgegroeid tot een begrip in de Apple Store.

Genius Bar: idee van Ron Johnson
Het idee van de Genius Bar is afkomstig van Ron Johnson, die jarenlang hoofd van de Apple Stores was. Toen Johnson in 2000 naar de baan solliciteerde kreeg hij van Jobs wat huiswerk mee. Het Thanksgiving-weekend kwam eraan en dat leek Jobs een prima moment om plannen op papier te zetten voor Apple’s toekomst voor retail.
Volgens Johnson klikte hij meteen met Jobs. “Hoe zou jij retail aanpakken”, vroeg Jobs. “Dus ik ging naar huis en schreef een 10 pagina’s tellend rapport waarom Apple winkels zou moeten openen, hoe ze eruit moesten zien, blablabla”, aldus Johnson. Even later belde Jobs. Hij wilde dat Johnson weer even naar kantoor terugkwam om het plan te bespreken.
‘Idioot idee’
Johnson kreeg meteen de baan, ook al zag Jobs de plannen eigenlijk niet zitten. “Ik hou er niet van, maar dat is oké”, sprak Jobs. “Laten we erover praten!” Johnson zag de Genius Bar als centraal punt in de Apple Store. Klanten konden er naartoe gaan om producten te laten repareren of om workshops te volgen. “Dat is zo idioot!”, vond Jobs. Hij geloofde niet dat het zou werken. “Ik heb nog nooit iemand met verstand van technologie, die ook met mensen kan omgaan. Het zijn allemaal geeks! Je kan het beter de Geek Bar noemen.”
Later zou de Amerikaanse winkelketen Best Buy hun supportafdeling daadwerkelijk Geek Squad noemen, een naam die sindsdien ook is gebruikt door de Media Markt en de inmiddels failliete keten The Phone House.
Johnson liet zich door Jobs niet uit het veld slaan. Hij zei: “Steve, kinderen die nu in de twintig zijn groeiden op in een heel andere wereld. Ze zijn allemaal vertrouwd met technologie. Dat zijn de mensen die in de winkel gaan werken.” Een dag later regelde Jobs de merknaam Genius Bar. In 2001 werden de eerste Apple Stores geopend.
Alle Apple Stores hebben tegenwoordig een Genius Bar, waar je terecht kunt voor technische ondersteuning en vragen. De Genius Bar is gaandeweg wel steeds minder zichtbaar, omdat Apple bezoekers aan gewone tafels uitnodigt om problemen op te lossen. In de Amsterdamse Apple Store is nog wel een ‘ouderwetse’ Genius Bar aanwezig met barkrukken.
Wie het hele verhaal uit de mond van Ron Johnson wil horen moet even naar de Re/Code-podcast luisteren.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Apple geeft je 10% korting op accessoires bij inlevering van je oude apparaat (van welk merk dan ook) (16-04)
- Apple werkt aan verbeteringen voor Apple Intelligence: zo gaat Apple dat doen (15-04)
- Apple is voor het eerst grootste smartphoneverkoper ter wereld in eerste kwartaal (dankzij deze iPhone) (15-04)
- Apple viert 10 jaar Activiteit-app met speciale uitdaging (en een exclusieve fysieke pin) (14-04)
- Gerucht: 'Apple Intelligence-versie van Siri komt nog dit najaar' (14-04)
Apple Store
Lees alles over de Apple Store, de retailwinkel van Apple. Nederland kent drie Apple Stores (Amsterdam, Haarlem en Den Haag) terwijl je in België de keuze hebt uit één locatie in Brussel. Wereldwijd gaat het om meer dan vijfhonderd winkels. Daarnaast is er de online Apple Store, waar je bestellingen kunt plaatsen om te laten thuisbezorgen. Waar vind je de officiële Apple Stores en hoe kun je ze bezoeken? Hieronder vind je alle info op een rij!

Altijd leuk om te lezen dat zelfs Steve Jobs soms er compleet naast zat
Echt wel nodig hoor een genius bar, ik heb al veel mensen ontmoet die een iPhone willen en nog niet weten hoe ze siri aan of af moeten zetten , dus niet alleen nuttig om problemen op te lossen maar vooral ook nuttig om de eerste stapjes te zetten in de Apple wereld!
Je weet dat een iPhone is ingericht in Jip en Janneketaal en werkelijk alles simpel te vinden is? Dat maakte een iPhone ooit uniek. Intuïtief zelfs. Daar heb je geen genius voor nodig. Ik heb mensen die wilde overstappen naar iOS al vaker gezegd, gewoon doen, volgt zichzelf. En wat blijkt, ze zijn inmiddels aan hun zoveelste iPhone begonnen.