Apple CEO Steve Jobs heeft in een e-mailtje aan Greg Slepak uitgelegd waarom Apple ervoor kiest code-compilers zoals die van Adobe te blokkeren. Hij sluit zich aan bij de mening van John Gruber.
Pfff, wanneer houdt het gesteggel tussen de iPhone en Flash op? Leg je er toch gewoon bij neer dat Flash niet ondersteund wordt en dat Apple er alles aan zal doen om Flash te ontmoedigen. En laat het maar in het midden of dat nou een politieke of strategische stap is. Er zijn genoeg middelen om wel goede apps te bouwen specifiek voor het iPhone platform.
There, I said it!
Harry
@Twan het gaat niet om Flash maar om app creators van partijen van derden.
Cedrick
Dit artikel gaat niet over flash Twan…
tommy
Ik ben eigenlijk best blij met deze beperking (als eindgebruiker). Ik begrijp dat het voor een ontwikkelaar fijn is om een applicatie te schrijven in flash en vervolgens automatisch laten compileren voor iPhone, android en ieder ander platform, maar doordat er dan geen gebruik gemaakt kan worden van de specifieke API’s van ieder platform, gaat de kwaltiteit omlaag. De applicaties voor iPhone zijn juist vaak zo mooi omdat ze gebruik kunnen maken van de specifieke iPhone OS api’s.
jerry
Met een beetje overleg met adobe zouden ze toch een functie moeten kunnen maken dat je je programma of voor iphone os kan ontwikkel OF voor andere systemen dan blijven de apps wel exclusief en met een beetje overleg met adobe als apple update maakt zou het programma ook niet eens achterblijven, apple staat gewoon niet open voor alternatieven
Christian Hoyer
Ze zijn gewoon zwaar maar dan ook zwaar jaloers op Apples succes en de daarbijhorende markt. Ze willen gewoon meesnoepen van het succes. ik zeg rot op met flash. Sinds de release van de iPad zijn alle grote firma’s meteen begonnen met het omzetten naar HTML5. Dit is omdat de apparaten de beste zijn in mobiel brwosen en Firma’s zullen Apple ondersteunen bij het hoog gebruik van mobiel internetten.
iErik
Wel flash, geen flash… Apple heeft gekozen voor geen flash ondersteuning op de iPhone! Waarschijnlijk goede reden voor zoals al een paar keer is uitgelegd! Deal with it… Op andere platvormen loopt het geregeld vast of loopt het niet lekker..
Alwin
Origineel geplaatst door jerry Met een beetje overleg met adobe zouden ze toch een functie moeten kunnen maken dat je je programma of voor iphone os kan ontwikkel OF voor andere systemen dan blijven de apps wel exclusief en met een beetje overleg met adobe als apple update maakt zou het programma ook niet eens achterblijven, apple staat gewoon niet open voor alternatieven
Dat zou je denken maar apple heeft al een paar keer een nieuw os op de markt gebracht waar adobe dan niet zijn photoshop op wou aanpassen zodat er gewacht moest worden op een nieuwe release. Als dat ook zo op de iphone zou zijn dan kan het zijn dat je een half jaar moet wachten voordat alle adobe iphone apps multitask ondersteunen bijvoorbeeld.
Jet
Ik ben blij dat Apple probeert om zo veel mogelijk van dit soort dingen zelf in de hand te houden. Ik denk dat Apple zich zo onderscheidt van andere bedrijven.
Gosat
Mensen die denken dat het over flashondersteuning gaat. :’)
Stijn
Ik wil geen Flash op mijn iPhone. Tering traag spul. (op Safari dus) Maar ook de apps met Flash gebruiken vaak veel te veel resources, onnodig. Ik snap het dus goed van Apple.
Die apps… Ik heb liever dat alles in HTML5 wordt geschreven. Dan kunnen de iAds misschien ook beter overweg met de apps en Safari zelf.
dirk
Origineel geplaatst door Twan Pfff, wanneer houdt het gesteggel tussen de iPhone en Flash op? Leg je er toch gewoon bij neer dat Flash niet ondersteund wordt en dat Apple er alles aan zal doen om Flash te ontmoedigen. En laat het maar in het midden of dat nou een politieke of strategische stap is. Er zijn genoeg middelen om wel goede apps te bouwen specifiek voor het iPhone platform. There, I said it!
Kan je het niet lezen en volgen of doe je maar alsof. Dit gaat niet alleen om flash, dit gaat over het compilen naar iphone apps via andere software dan apple. Als je het niet wil snappen of gewoon dom loopt te doen post dan niks.
[…]Als Apple nieuwe functies in iPhone OS toevoegd[…]
…
Pieter
Ik ben benieuwd wat de reactie zou zijn als Microsoft dit soort zaken zou tegenhouden op hun windows omgeving.
Ik zie al torenhoge boetes voor me.
Vraag me af waarom Apple hier altijd zo makkelijk vanaf komt…
Origineel geplaatst door iErik Wel flash, geen flash… Apple heeft gekozen voor geen flash ondersteuning op de iPhone! Waarschijnlijk goede reden voor zoals al een paar keer is uitgelegd! Deal with it… Op andere platvormen loopt het geregeld vast of loopt het niet lekker..
Dit gaat helemaal niet over wel of geen Flash op de iPhone, maar Adobe heeft in zijn nieuwste CS, CS5, een functie ontwikkeld waarbij men applicaties originaal gemaakt in flash kan converteren naar iPhone formaat. Dat word nu dus verboden door Apple.
Keetveter
‘t Kan allemaal gelogen zijn…
BloodDragon
Zoals al eerder aangegeven, dit lijkt mij alleen maar een goede ontwikkeling. De applicaties geschreven in Flash zullen nooit gebruik kunnen maken van de volledige API’s van de iPhone en zullen dus hoogst waarschijnlijk niet de meest aantrekkelijke applicaties worden.
Als je al kan programmeren kost het echt niet zoveel moeite om jezelf Objective C aan te leren. Er zijn wat dat betreft genoeg tutorials online.
Zorgt er alleen maar voor dat een groot deel van de rotzooi uit de AppStore verdwijnt, wie kan daar nou niet blij om zijn 😛
Sjaak
Apple wil kwaliteit leveren. Allerlei cheape imports van andere platformen zijn dus niet welkom.
JMO
Dit lijkt mij een goed ontwikkeling. Waarom?
Omdat Apple voor html5 kiest zeggen ze dus eigenlijk dat in een nieuw en jong platform wil gaan investeren. Dit platform kan dan nog veranderd worden aan de wil van de consument.
Met Adobe gaat dat moeilijk, omdat dit bedrijf al heel lang bestaat en dus moeilijk is om innovaties door te voeren. Dit kan namelijk beperkingen leveren op hun eerdere uitgeleverde software.
Je moet dus Apple dus vanaf nu zien als een warenhuis. Waar kwalitatief, ten minste dat willen ze, goede apps worden verkocht. Vind je het maar niks? Ga dan naar Windows mobile, waar trouwens ook haast geen flash op zit, of andriod, waar ook geen flash op zit.
Mike
Apple is een eigenwijze S.O.B.!
En daarom hou ik van Apple.
WvB22
Ik word zo moe van mensen die steeds denken dat dit over Flash op de iPhone gaat. Als je het artikel niet begrijpt reageer dan gewoon niet.
Dit gaat NIET over Flash op de iPhone!!!
WvB22
Origineel geplaatst door BloodDragon Zorgt er alleen maar voor dat een groot deel van de rotzooi uit de AppStore verdwijnt, wie kan daar nou niet blij om zijn
Of iets rotzooi wordt of niet hang echt niet alleen af waar de code op gegenereert wordt. Dat niet alle API’s gebruikt worden lijkt me ook niet te kloppen. Als Adobe ontwikkelaars wil lokken om CS5 te gebruiken dan moeten ze wel knappe code compilen anders gebruikt (en koopt) niemand het pakket. Apple loopt gewoon te zieken en pakt dat in mooie woorden en halve waarheden in. Moet je kijken als Microsoft dit flikt, dan valt de halve wereld over hun heen. Maar Apple lijkt overal mee weg te komen.
Ik ben gek op Apple en blijf Apple producten geniaal vinden maar ze spelen wel nare spelletjes in Cupertino. Het wordt tijd dat Apple een keer de deksel op de neus krijgt.
ABC
Echt grappig dat iedereen reageert over flash, dat betekent namelijk dat je zowel het artikel als de reacties niet gelezen hebt. Hoe kan het dan dat je wel iets te zeggen hebt 😉
ik kan goed begrijpen dat Adobe baalt, maar ik ben wel blij dat die apps nooit zullen komen. Moet je eens nagaan, nu is 90% flut, dan is dus 99% flut en heb je 300.000 apps..
Nu blijven de apps in ieder geval op het OS lijken, me like 😉
Huppie
Ik weet dat het niet over flash gaat…
Andere platformen draaien trouwens de lite versie met js2.
On topic: heb er geen problemen mee dat ze de keet schoon houden.
iphonie
Flash geen flash eerst maar zien hoe dat html5 gebeuren uitpakt
Hardloper
Het gaat ook over de lock-in en de keus van Apple om haar apps zo exclusief mogelijk te houden voor haar platform, zodat alle iPhone gebruikers niet zo nakkelijk over kunnen stappen. Het gaat dus ook om het bouwen van een monopolie en het vangen van klanten. Zit je er eenmaal in dan wordt vertrekken je lastig gemaakt. Prima bedrijfsstrategie, maar vanuit consumentenbelang bekeken een naar beleid. Het doel is niet dat jij een goede app (iFart?) krijgt, maar de inhoud van je portemonee.
WvB22
Wat vooral nergens op slaat is dat via Adobe CS5 er per definitie bagger gemaakt zou worden. Dat is totaal niet logisch. Waarom zou iemand honderden euro’s betalen voor Adobe CS5 om een app te maken terwijl Apple’s eigen programma gratis is (behalve een jaarlijkse fee van 100 dollar). Dat slaat helemaal nergens op. Ik zou juist het omgekeerde willen beweren. Ontwikkelaars die een berg geld neertellen voor een programma om apps op te ontwikkelen zijn juist serieus bezig om iets moois te maken. Voor de zoveelste iFart app heb je echt geen CS5 nodig.
Ik blijf erbij dat Apple Adobe gewoon loopt te sarren en niet wil dat adobe verdient aan het ontwikkelen van apps op enige manier dat aan flash te linken is. Ze willen nu bewijzen dat Apple Adobe en flash in het geheel niet nodig heeft. Dit is een prestige strijd geworden die helemaal niets meer te maken heeft met wat wel en niet goed kan draaien op de iPhone (en iPad etc). Als je ziet hoe krachtig de nieuwe processor van de nieuwe iPad is (en dus ook van de een nieuw te lanceren iPhone) en zelfs kan multitasken dan kan je in mijn ogen maar één ding concluderen: het is pure onwil, geen onmacht.
@WvB22:
Je redenering dat mensen harder gaan werken omdat ze geld hebben neergeteld voor iets wankelt aan alle kanten. Maar in ieder geval, de punt hier is niet dat apple niet wilt dat je andermans software gebruikt. Zolang je obj-/c/++gebruikt kan je in notepad zelf schrijven als je wilt.
Wat men hier probeert te vermijden zijn spelletjes die voor een platform worden ge-code en dan met een druk van de knop worden getransformeerd naar binaries die ook op andere platforms werken. Anders dan de twijfelachtige kwaliteit van deze apps (menig bodemloos slechte ervaringen met java spelletjes komen nu bij mij op…) zou je ook kunnen zeggen dat zonder wat extra werk van de developer bepaalde api’s overboord zouden kunnen vallen.
Ik zal wel zeggen dat zij in hun ijver om luie devs de toegang te verbieden een soort scorched earth actie hebben uitevoerd dat ook niet flash developers in de weg gaat staan.
Maar at the end of the day is een ding belangrijk, if you want to be part of the money grab, you have to play by the rules. Niemand zit geen enkele developer te dwingen voor de iPhone to coden. Er zijn nog altijd 2 / 3 redelijk populaire platforms die nog lang niet zo closed down zijn.
Teenus
Ik begrijp dat respectievelijk de eindgebruiker of ontwikkelaar zich door deze maatregel beperkt voelt in zijn keuze van applicaties of ontwikkelomgeving.
Het is in mijn ogen echter een bittere noodzaak om de kwaliteit van het platform enigzins te kunnen bewaken. In het begin was al te zien dat de simpele rss-feed-apps in opmars kwamen om snel geld te verdienen door mensen (weliswaar legaal) op te lichten. Hiervoor moet toch nog met Xcode gewerkt worden wat nog enige drempel opwerpt. Bedenk daarom wat er gaat gebeuren als iedereen met een beetje flash kennis apps gaat bouwen. Kijk maar naar het internet, wat als je geen doorgewinterde internetter bent sneller dan ooit je bankgegevens vraagt, virussen verspreidt, Google vol zaait met nutteloze sites die de zoekopdracht napraten, etc. Dat er kinderen vanaf hun zolder een website kunnen maken met zo’n 1.2.3-klaar pakket is fijn voor de bijverdiensten en voor de bedrijven die geld besparen, maar weet wel dat dat de ontwikkeling van het internet en internetstandaarden enorm vertraagd heeft en in de weg ligt.
Door de focus op de eigen ontwikkelomgeving zullen de gebruikers steeds meer het volledige potentieel uit de iPhone kunnen halen, wat uiteindelijk ook de gebruiker ten goede zal komen. Ook willen ze denk ik hiermee de ontwikkelaars en opdrachtgevers enigzins beschermen. Een goed ontwikkelde native applicatie kost al heel snel meerdere tien-duizenden euro’s en voor een leek zonder uitleg niet te onderscheiden van een simpele PhoneGap webapp. Natuurlijk zeg ik niet dat hier geen markt voor is, maar mensen moeten zich wel beseffen dat er voor elk doel een middel is en dat hier goed naar gekeken moet worden.
Ik denk dat het goed is om keuze te hebben, maar dan een niveautje uit te zoomen:
Wil je open-source, totale vrijheid wat betreft apps… ga voor Android en leef je uit. Met alle voordelen en nadelen van dien.
Wil je wat meer controle opgeven in ruil voor een stabielere gebruikservaring en (gemiddeld) hogere kwaliteit apps… ga voor iPhone.
Het is maar net waar je zelf voor kiest. Maar ik denk dat velen zich niet beseffen dat alles juist niet goed gaat werken als alles op deze wereld gratis, open-source en vrij toegankelijk is… dan wordt het namelijk een oneindige race naar de bodem. Qua kwaliteit, qua prijs en qua commercieel potentieel. En als dat gebeurt verliest het hele platform zijn bestaansrecht…
Pfff, wanneer houdt het gesteggel tussen de iPhone en Flash op? Leg je er toch gewoon bij neer dat Flash niet ondersteund wordt en dat Apple er alles aan zal doen om Flash te ontmoedigen. En laat het maar in het midden of dat nou een politieke of strategische stap is. Er zijn genoeg middelen om wel goede apps te bouwen specifiek voor het iPhone platform.
There, I said it!
@Twan het gaat niet om Flash maar om app creators van partijen van derden.
Dit artikel gaat niet over flash Twan…
Ik ben eigenlijk best blij met deze beperking (als eindgebruiker). Ik begrijp dat het voor een ontwikkelaar fijn is om een applicatie te schrijven in flash en vervolgens automatisch laten compileren voor iPhone, android en ieder ander platform, maar doordat er dan geen gebruik gemaakt kan worden van de specifieke API’s van ieder platform, gaat de kwaltiteit omlaag. De applicaties voor iPhone zijn juist vaak zo mooi omdat ze gebruik kunnen maken van de specifieke iPhone OS api’s.
Met een beetje overleg met adobe zouden ze toch een functie moeten kunnen maken dat je je programma of voor iphone os kan ontwikkel OF voor andere systemen dan blijven de apps wel exclusief en met een beetje overleg met adobe als apple update maakt zou het programma ook niet eens achterblijven, apple staat gewoon niet open voor alternatieven
Ze zijn gewoon zwaar maar dan ook zwaar jaloers op Apples succes en de daarbijhorende markt. Ze willen gewoon meesnoepen van het succes. ik zeg rot op met flash. Sinds de release van de iPad zijn alle grote firma’s meteen begonnen met het omzetten naar HTML5. Dit is omdat de apparaten de beste zijn in mobiel brwosen en Firma’s zullen Apple ondersteunen bij het hoog gebruik van mobiel internetten.
Wel flash, geen flash… Apple heeft gekozen voor geen flash ondersteuning op de iPhone! Waarschijnlijk goede reden voor zoals al een paar keer is uitgelegd! Deal with it… Op andere platvormen loopt het geregeld vast of loopt het niet lekker..
Dat zou je denken maar apple heeft al een paar keer een nieuw os op de markt gebracht waar adobe dan niet zijn photoshop op wou aanpassen zodat er gewacht moest worden op een nieuwe release. Als dat ook zo op de iphone zou zijn dan kan het zijn dat je een half jaar moet wachten voordat alle adobe iphone apps multitask ondersteunen bijvoorbeeld.
Ik ben blij dat Apple probeert om zo veel mogelijk van dit soort dingen zelf in de hand te houden. Ik denk dat Apple zich zo onderscheidt van andere bedrijven.
Mensen die denken dat het over flashondersteuning gaat. :’)
Ik wil geen Flash op mijn iPhone. Tering traag spul. (op Safari dus) Maar ook de apps met Flash gebruiken vaak veel te veel resources, onnodig. Ik snap het dus goed van Apple.
Die apps… Ik heb liever dat alles in HTML5 wordt geschreven. Dan kunnen de iAds misschien ook beter overweg met de apps en Safari zelf.
Kan je het niet lezen en volgen of doe je maar alsof. Dit gaat niet alleen om flash, dit gaat over het compilen naar iphone apps via andere software dan apple. Als je het niet wil snappen of gewoon dom loopt te doen post dan niks.
@Gosat:
+1
…
Ik ben benieuwd wat de reactie zou zijn als Microsoft dit soort zaken zou tegenhouden op hun windows omgeving.
Ik zie al torenhoge boetes voor me.
Vraag me af waarom Apple hier altijd zo makkelijk vanaf komt…
Flash icm Safari zou ik wel fijn vinden!
Dit gaat helemaal niet over wel of geen Flash op de iPhone, maar Adobe heeft in zijn nieuwste CS, CS5, een functie ontwikkeld waarbij men applicaties originaal gemaakt in flash kan converteren naar iPhone formaat. Dat word nu dus verboden door Apple.
‘t Kan allemaal gelogen zijn…
Zoals al eerder aangegeven, dit lijkt mij alleen maar een goede ontwikkeling. De applicaties geschreven in Flash zullen nooit gebruik kunnen maken van de volledige API’s van de iPhone en zullen dus hoogst waarschijnlijk niet de meest aantrekkelijke applicaties worden.
Als je al kan programmeren kost het echt niet zoveel moeite om jezelf Objective C aan te leren. Er zijn wat dat betreft genoeg tutorials online.
Zorgt er alleen maar voor dat een groot deel van de rotzooi uit de AppStore verdwijnt, wie kan daar nou niet blij om zijn 😛
Apple wil kwaliteit leveren. Allerlei cheape imports van andere platformen zijn dus niet welkom.
Dit lijkt mij een goed ontwikkeling. Waarom?
Omdat Apple voor html5 kiest zeggen ze dus eigenlijk dat in een nieuw en jong platform wil gaan investeren. Dit platform kan dan nog veranderd worden aan de wil van de consument.
Met Adobe gaat dat moeilijk, omdat dit bedrijf al heel lang bestaat en dus moeilijk is om innovaties door te voeren. Dit kan namelijk beperkingen leveren op hun eerdere uitgeleverde software.
Je moet dus Apple dus vanaf nu zien als een warenhuis. Waar kwalitatief, ten minste dat willen ze, goede apps worden verkocht. Vind je het maar niks? Ga dan naar Windows mobile, waar trouwens ook haast geen flash op zit, of andriod, waar ook geen flash op zit.
Apple is een eigenwijze S.O.B.!
En daarom hou ik van Apple.
Ik word zo moe van mensen die steeds denken dat dit over Flash op de iPhone gaat. Als je het artikel niet begrijpt reageer dan gewoon niet.
Dit gaat NIET over Flash op de iPhone!!!
Of iets rotzooi wordt of niet hang echt niet alleen af waar de code op gegenereert wordt. Dat niet alle API’s gebruikt worden lijkt me ook niet te kloppen. Als Adobe ontwikkelaars wil lokken om CS5 te gebruiken dan moeten ze wel knappe code compilen anders gebruikt (en koopt) niemand het pakket. Apple loopt gewoon te zieken en pakt dat in mooie woorden en halve waarheden in. Moet je kijken als Microsoft dit flikt, dan valt de halve wereld over hun heen. Maar Apple lijkt overal mee weg te komen.
Ik ben gek op Apple en blijf Apple producten geniaal vinden maar ze spelen wel nare spelletjes in Cupertino. Het wordt tijd dat Apple een keer de deksel op de neus krijgt.
Echt grappig dat iedereen reageert over flash, dat betekent namelijk dat je zowel het artikel als de reacties niet gelezen hebt. Hoe kan het dan dat je wel iets te zeggen hebt 😉
ik kan goed begrijpen dat Adobe baalt, maar ik ben wel blij dat die apps nooit zullen komen. Moet je eens nagaan, nu is 90% flut, dan is dus 99% flut en heb je 300.000 apps..
Nu blijven de apps in ieder geval op het OS lijken, me like 😉
Ik weet dat het niet over flash gaat…
Andere platformen draaien trouwens de lite versie met js2.
On topic: heb er geen problemen mee dat ze de keet schoon houden.
Flash geen flash eerst maar zien hoe dat html5 gebeuren uitpakt
Het gaat ook over de lock-in en de keus van Apple om haar apps zo exclusief mogelijk te houden voor haar platform, zodat alle iPhone gebruikers niet zo nakkelijk over kunnen stappen. Het gaat dus ook om het bouwen van een monopolie en het vangen van klanten. Zit je er eenmaal in dan wordt vertrekken je lastig gemaakt. Prima bedrijfsstrategie, maar vanuit consumentenbelang bekeken een naar beleid. Het doel is niet dat jij een goede app (iFart?) krijgt, maar de inhoud van je portemonee.
Wat vooral nergens op slaat is dat via Adobe CS5 er per definitie bagger gemaakt zou worden. Dat is totaal niet logisch. Waarom zou iemand honderden euro’s betalen voor Adobe CS5 om een app te maken terwijl Apple’s eigen programma gratis is (behalve een jaarlijkse fee van 100 dollar). Dat slaat helemaal nergens op. Ik zou juist het omgekeerde willen beweren. Ontwikkelaars die een berg geld neertellen voor een programma om apps op te ontwikkelen zijn juist serieus bezig om iets moois te maken. Voor de zoveelste iFart app heb je echt geen CS5 nodig.
Ik blijf erbij dat Apple Adobe gewoon loopt te sarren en niet wil dat adobe verdient aan het ontwikkelen van apps op enige manier dat aan flash te linken is. Ze willen nu bewijzen dat Apple Adobe en flash in het geheel niet nodig heeft. Dit is een prestige strijd geworden die helemaal niets meer te maken heeft met wat wel en niet goed kan draaien op de iPhone (en iPad etc). Als je ziet hoe krachtig de nieuwe processor van de nieuwe iPad is (en dus ook van de een nieuw te lanceren iPhone) en zelfs kan multitasken dan kan je in mijn ogen maar één ding concluderen: het is pure onwil, geen onmacht.
Ook wel insightful over Apple PR:Many Of Apple’s Supposed List Of “iPad Ready” Sites Don’t Work On The iPad
Steve Jobs is Bill Gates in designer look.
@WvB22:
Je redenering dat mensen harder gaan werken omdat ze geld hebben neergeteld voor iets wankelt aan alle kanten. Maar in ieder geval, de punt hier is niet dat apple niet wilt dat je andermans software gebruikt. Zolang je obj-/c/++gebruikt kan je in notepad zelf schrijven als je wilt.
Wat men hier probeert te vermijden zijn spelletjes die voor een platform worden ge-code en dan met een druk van de knop worden getransformeerd naar binaries die ook op andere platforms werken. Anders dan de twijfelachtige kwaliteit van deze apps (menig bodemloos slechte ervaringen met java spelletjes komen nu bij mij op…) zou je ook kunnen zeggen dat zonder wat extra werk van de developer bepaalde api’s overboord zouden kunnen vallen.
Ik zal wel zeggen dat zij in hun ijver om luie devs de toegang te verbieden een soort scorched earth actie hebben uitevoerd dat ook niet flash developers in de weg gaat staan.
Maar at the end of the day is een ding belangrijk, if you want to be part of the money grab, you have to play by the rules. Niemand zit geen enkele developer te dwingen voor de iPhone to coden. Er zijn nog altijd 2 / 3 redelijk populaire platforms die nog lang niet zo closed down zijn.
Ik begrijp dat respectievelijk de eindgebruiker of ontwikkelaar zich door deze maatregel beperkt voelt in zijn keuze van applicaties of ontwikkelomgeving.
Het is in mijn ogen echter een bittere noodzaak om de kwaliteit van het platform enigzins te kunnen bewaken. In het begin was al te zien dat de simpele rss-feed-apps in opmars kwamen om snel geld te verdienen door mensen (weliswaar legaal) op te lichten. Hiervoor moet toch nog met Xcode gewerkt worden wat nog enige drempel opwerpt. Bedenk daarom wat er gaat gebeuren als iedereen met een beetje flash kennis apps gaat bouwen. Kijk maar naar het internet, wat als je geen doorgewinterde internetter bent sneller dan ooit je bankgegevens vraagt, virussen verspreidt, Google vol zaait met nutteloze sites die de zoekopdracht napraten, etc. Dat er kinderen vanaf hun zolder een website kunnen maken met zo’n 1.2.3-klaar pakket is fijn voor de bijverdiensten en voor de bedrijven die geld besparen, maar weet wel dat dat de ontwikkeling van het internet en internetstandaarden enorm vertraagd heeft en in de weg ligt.
Door de focus op de eigen ontwikkelomgeving zullen de gebruikers steeds meer het volledige potentieel uit de iPhone kunnen halen, wat uiteindelijk ook de gebruiker ten goede zal komen. Ook willen ze denk ik hiermee de ontwikkelaars en opdrachtgevers enigzins beschermen. Een goed ontwikkelde native applicatie kost al heel snel meerdere tien-duizenden euro’s en voor een leek zonder uitleg niet te onderscheiden van een simpele PhoneGap webapp. Natuurlijk zeg ik niet dat hier geen markt voor is, maar mensen moeten zich wel beseffen dat er voor elk doel een middel is en dat hier goed naar gekeken moet worden.
Ik denk dat het goed is om keuze te hebben, maar dan een niveautje uit te zoomen:
Wil je open-source, totale vrijheid wat betreft apps… ga voor Android en leef je uit. Met alle voordelen en nadelen van dien.
Wil je wat meer controle opgeven in ruil voor een stabielere gebruikservaring en (gemiddeld) hogere kwaliteit apps… ga voor iPhone.
Het is maar net waar je zelf voor kiest. Maar ik denk dat velen zich niet beseffen dat alles juist niet goed gaat werken als alles op deze wereld gratis, open-source en vrij toegankelijk is… dan wordt het namelijk een oneindige race naar de bodem. Qua kwaliteit, qua prijs en qua commercieel potentieel. En als dat gebeurt verliest het hele platform zijn bestaansrecht…