Nederlandse Steve Jobs-scholen haken af vanwege kosten en tegenvallende resultaten

Maurice de Hond had hoge ambities voor zijn Steve Jobs-scholen die boeken vervangen door iPads, maar vier jaar later zijn de meeste scholen alweer afgehaakt. Hoge kosten en tegenvallende resultaten zijn de voornaamste redenen.
Michel Lusthof -

Steve Jobs schoolIn augustus 2013 ging de eerste Steve Jobs-school van start. De nieuwe onderwijsmethode Onderwijs voor een Nieuwe Tijd (O4NT) van opiniepeiler Maurice de Hond had hoge ambities, maar vier jaar later lijkt het toch allemaal iets te hoog gegrepen. Veel scholen zijn inmiddels afgehaakt door de hoge kosten of tegenvallende resultaten van leerlingen, blijkt uit een rondvraag van De Volkskrant.

Veel Steve Jobs-scholen afgehaakt

Sinds de start van de eerste scholen in 2013 zijn 46 scholen overgestapt of hebben ze de overstap overwogen. Uit een rondgang van De Volkskrant langs die scholen blijkt dat twaalf scholen de samenwerking met de Hond verbroken hebben of volledig zijn opgeheven. Dertien andere scholen waren serieus geïnteresseerd, maar zijn uiteindelijk nooit begonnen. De teller staat momenteel op veertien scholen die de onderwijsmethode ook echt gebruiken. Na de zomer moeten daar nog zeven scholen bij komen.

Bekijk ook

Steve Jobs school

Rotterdamse school draait iPad-gebruik in klassen terug

Een Rotterdamse middelbare school draait het iPad-gebruik weer enigszins terug. Leraren, leerlingen en ouders liepen tegen de nodige problemen aan, maar waar ging het precies mis?

iPad vervangt schriften en boeken
Dat aantal staat in schril contrast tot de ambities die Maurice de Hond in 2013 uitsprak. Hij ging er vanuit dat ‘honderd tot tweehonderd’ scholen volgens de nieuwe methode zouden gaan werken. De nieuwe onderwijsmethode O4NT vervangt schriften en boeken door de iPad. Daarom worden de scholen die op deze manier werken ook wel Steve Jobs-scholen of iPad-scholen genoemd. Lesstof, opdrachten en begeleiding van leerlingen verloopt allemaal via de iPad.

Bekijk ook

Steve Jobsschool gebruikt iPad om opdrachten op te maken

De Steve Jobsschool zal leerlingen opdrachten laten uitvoeren via de iPad. Daarnaast kunnen ze op ieder moment van de dag terecht in de virtuele ruimte van de school op hun iPads.

Hoge kosten en tegenvallende resultaten
Aanvankelijk draagt O4NT de kosten voor de software, maar later worden scholen verplicht om De Hond’s bedrijf sCoolsuite voor software, begeleiding en training te betalen. De scholen die de krant benaderde geven aan dat het vooral die hoge kosten zijn waarom ze zijn afgehaakt. Een maandbedrag van 9 euro per kind komt voor veel scholen al snel neer op 20.000 euro op jaarbasis. Tegenvallende resultaten van leerlingen zouden eveneens een rol spelen. Tussentijdse resultaten van leerlingen voldeden niet aan de verwachtingen, laat een school weten. Ook zouden scholen te veel in een keurslijf moeten functioneren.

Volledig overstappen
Toch zijn er ook scholen die wel tevreden zijn over de onderwijsmethode. Directeur Alie Haersma uit het Friese Dokkum dankt naar eigen zeggen haar ‘droomschool’ aan de methode. De school stapte volledig over op de onderwijsmethode. “Onze methode werkt niet als je het half doet. Er moest een goed gestructureerde aanpak komen, en zoiets kost trainingen en begeleiding, dus geld”, stelt Maurice de Hond. Ondertussen richt zijn bedrijf zich vooral op het buitenland, waar hij in 2019 80 procent van zijn omzet probeert te halen.

Onderzoek
In maart 2015 werd, op initiatief van O4NT, een onderzoek aangekondigd naar de effectiviteit van de Steve Jobs-scholen. Dit onderzoek moest de feiten over het concept aan het licht brengen. Op dat moment waren die er niet en bestond de discussie over de scholen vooral uit meningen. De eerste resultaten zouden een jaar later bekend worden, maar zijn voor zover wij konden nagaan nooit gepubliceerd. Uit ander onderzoek zou echter blijken dat de iPad de schoolprestaties nauwelijks zou verbeteren.

Bekijk ook

shutterstock_298878554

Onderzoek: ‘iPad verbetert schoolprestaties nauwelijks’

De iPad heeft weinig effect op schoolprestaties, blijkt uit onderzoek van het Kohnstamm Instituut. Wel is er een klein effect op de motivatie.

Reacties: 24 reacties

  1. Waar is onze pen en papier gebleven op deze scholen ?
    Zonde zo leren namelijk niet met pen papier schrijven want de ipad kan dat niet vervangen lijk me….

  2. Ik zal me kinderen nooit op school doen waar ze alleen met iPads of computers werken.

  3. Origineel geplaatst door Rumor
    Ik zal me kinderen nooit op school doen waar ze alleen met iPads of computers werken.

    Ik ben zeer benieuwd naar uw mening waarom niet eigenlijk. De “computers” lijken gezien te worden als de vijand. Terwijl het voor de kinderen van nu echt de toekomst is! Er was bij het wwdc een kind van 9 met dacht ik al 6 apps in de appstore… nu zeg ik niet dat het zo moet zijn.. maar ze snappen de werking van een computer gewoon veel sneller wat kan leiden tot nieuwe kansen!

  4. Origineel geplaatst door Rumor
    Ik zal me kinderen nooit op school doen waar ze alleen met iPads of computers werken.

    Origineel geplaatst door JustinK
    Ik ben zeer benieuwd naar uw mening waarom niet eigenlijk. De “computers” lijken gezien te worden als de vijand. Terwijl het voor de kinderen van nu echt de toekomst is! Er was bij het wwdc een kind van 9 met dacht ik al 6 apps in de appstore… nu zeg ik niet dat het zo moet zijn.. maar ze snappen de werking van een computer gewoon veel sneller wat kan leiden tot nieuwe kansen!

    Het kind was 10 😳

  5. @Ro: Ah dat scheelt! 😬

  6. Origineel geplaatst door Rumor
    Ik zal me kinderen nooit op school doen waar ze alleen met iPads of computers werken.

    Alsof u 100% volledige keuze heeft waar uw kind op school kan komen. 🙂

  7. Wie denkt dat er scholen zijn die vinden dat de computer een vijand is, is al vele jaren niet bij een school binnen geweest. Al in groep 1 (kleuterklas, kinderen van 4 jaar) leren kinderen met computers werken. Vaak educatieve spelletjes. Het ouderwetse schoolbord is bijna overal vervangen door electronische interactieve borden, waarop je van alles kunt laten zien: tekst, grafieken, tekeningen, video’s, powerpoint-achtige dingen enzovoort. Die borden kunnen ook als touch screen werken. Mijn zoon heeft als Pabostudent gisteren nog een les gegeven in groep 5 (ongeveer 8 jaar) waarbij de kinderen in een biologieles op het bord organen met hun vingers op de goede plaats in een getekend lichaam mogen schuiven. Detail: de les was ook nog in het Engels. Er is écht erg veel veranderd!

    Ook iPads en laptops worden – vooral in het voortgezet onderwijs – erg veel gebruikt. Vooral MacBook 13″. Volgens wat ik hoorde wilden de ‘Steve Jobs’ scholen (lekker van De Hond om die term even te lenen voor zijn eigen bedrijf!) vooral niveaugroepen maken, die voor elk vak verschillend waren. Via een iPad waren de leraren met de leerlingen verbonden. Volgens berichten op de radio was het vooral het gemis aan direct contact met de leraar dat werd gemist.

    Verder is er natuurlijk niets mis met gebruik van digitale leermiddelen. Hoe meer digitaal, hoe minder bomen je hoeft te kappen én ook hoe makkelijker je de leerstof kunt aanpassen en updaten. En kunt meenemen naar huis.

  8. Eens met Macaanzee. Je kunt er niet omheen en de kinderen worden handiger van en hebben er ook meer plezier aan het onderwijs. Hier ook iPads, maar het wordt lang geen SJ school genoemd, want ze leren ook nog gewoon schrijven op papier en zo. Heel handig is, dat de juf in de statistieken door de iPads (elk leerling een eigen account) kan zien welk kind meer begeleiding nodig heeft en springt daar op in. Zo heb ik het hier begrepen en dat is alleen maar goed. Naast minder papierverspilling werkt het voor de juffen ook tijdsbesparend, minder nakijkwerk, zodat ze zich kunnen focussen op andere zaken.

    “Gemis aan direct contact”, dat kan de school intern toch zelf aanpassen. Dan hoeft het toch niet helemaal in de ban gedaan te worden?

  9. @Gio: yep

  10. Origineel geplaatst door Rumor
    Ik zal me kinderen nooit op school doen waar ze alleen met iPads of computers werken.

    Origineel geplaatst door JustinK
    Ik ben zeer benieuwd naar uw mening waarom niet eigenlijk. De “computers” lijken gezien te worden als de vijand. Terwijl het voor de kinderen van nu echt de toekomst is! Er was bij het wwdc een kind van 9 met dacht ik al 6 apps in de appstore… nu zeg ik niet dat het zo moet zijn.. maar ze snappen de werking van een computer gewoon veel sneller wat kan leiden tot nieuwe kansen!

    Origineel geplaatst door Ro
    Het kind was 10 😳

    Toen die 9 was had hij er ook al wel 6 hoor… 😴

  11. Wel jammer, maar het moest geen verrassing zijn. Wanneer je mensen in het algemeen zulke privileges geeft, wat denk je dat het gebeurt? Nonchalant heid komt binnen en dan wordt er niks gedaan.

  12. iPad blijft een leuk ding voor het consumeren van info. Leuk bij het ordenen (op zijn plek leggen van lichaamsdelen e.d.) op basisscholen.
    Maar voor die scholen is het ding ook onnodig duur gebleven (volgens de Wet van Moore zou hij inmiddels onder de €100 kosten en voor iedereen bereikbaar zijn, maar dat is het laatste wat Cook kennelijk wil)
    En na het basisonderwijs houdt het opeens op.
    Want probeer eens een scriptie te maken op een iPad, met referenties, vaste layout, indicering, automatische inhoudsopgave etc.
    Volslagen kansloos.
    Vandaar dat Apple het in de US K12 ook volledig aflegt tegen Chromebooks. En wie met touch apparaten is opgegroeid, wordt min of meer gedwongen voor Microsoft Surface te kiezen.
    Dat betekent dat er een nieuwe generatie opgroeit zonder Apple in het onderwijs, omdat Apple gewoon weigert te investeren in de generaties van de toekomst.

  13. Origineel geplaatst door evad1st
    @Gio: yep

    Geen lolletje. Alleen voor zeer ‘speciaal’ onderwijs maar dat soort scholen gebruiken zeker iPads 🙂

  14. ik werk 2 middagen op een basisschool. ik help daar met ict en ik heb gemerkt dat docenten eerst huiverig zijn voor nieuwe dingen – tecnologie – pas later als het goed werkt, dan is het helemaal geweldig.

  15. Origineel geplaatst door Rumor
    Ik zal me kinderen nooit op school doen waar ze alleen met iPads of computers werken.

    Zo lang ze maar leren dat ‘me’ geen bezittelijk voornaamwoord is….

    Op de school van mijn kinderen gebruiken ze digitale leermiddelen naast papier. De combi werkt prima. Als ze kunnen schrijven, leren ze al vroeg om om te gaan met Word, Excel en Powerpoint en dat gaat ze later goed van pas komen.

  16. Als je het artikel goed doorleest, zie je een aantal factoren. Scholen moeten een flink deel van hun budget afstaan aan licentie- en abonnementskosten aan meneer De Hondt. Misschien zou hij er goed aan doen voor het welslagen van zijn ideaal, de kosten voor de scholen omlaag te brengen. Ook wordt er gerefereerd aan een keurslijf, waarin enkele scholen zich niet lekker hebben gevoeld. Het is niet alleen maar de schuld van de iPad, of het gebrek aan boeken.

    Dit onderwijs vraagt volledige commitment van de leerkrachten op die school. Omdat het vaak om bestaande scholen gaat, kun je je afvragen of je een 100% commitment haalbaar is. Niet iedereen zal de visie onderschrijven van het type onderwijs, maar mensen voelen zich wel verbonden met een school. En goed onderwijskundig leiderschap zou de succesgarantie kunnen vergroten, maar daar staat ook niets over in dit artikel.

    De ontwikkelingen in het onderwijs gaan erg snel. Mensen kunnen zoveel in zo’n korte tijd niet verinnerlijken en ook nog inzetten om aan anderen te leren. En dan alles wat daarnaast nog moet. Onderwijsontwikkelingen komen en gaan in cycli van zo’n 20 jaar. Het proces om een verandering goed in te voeren, te verinnerlijken en te borgen duurt al een groot deel van die cyclus. Tegen de tijd dat de implementatie volledig gelukt is, is er al weer een nieuwe ontwikkeling die de vorige tot achterhaald maakt.

    Deze generatie moet de volgende generatie klaarstomen. De volgende generatie moet de daaropvolgende generatie klaarstomen, met de kennis en vaardigheden die de huidige generatie ze heeft aangeleerd. En de huidige generatie doet dat met de kennis en vaardigheden van de generatie die belde met een telefoon met draaischijf en de eerste kleurentelevisie heeft geboren zien worden, nog zonder afstandsbediening. De ontwikkelingen gana te snel voor de gemiddelde mens. De mens die deze technologieën ontwikkelt, ontstijgt de gemiddelde groep op intelligentie en creativiteit (en nog wat andere vaardigheden) enorm. In dit tempo, denk ik, wordt het verschil alleen maar groter.

    Dus het falen van de scholen heeft meer oorzaken dan alleen het niet meer schrijven. En is de iPad het ideale middel? Helaas is Windows iets gebruikseenvoudiger en opener. En betaalbaarder, waardoor het al jaren de basis is in het onderwijs.

    Maar ik  lekker door! Want ook dit is ‘geschreven’ op mijn iPad.

  17. Ik heb het altijd verkeerd gevonden om onderwijs op te bouwen rond één specifiek commercieel product.

  18. @JustinK: Het leermiddel en de methode hebben in dit geval invloed op wat wordt geleerd. Het is geen goed idee om onze leerstof door een bedrijf te laten bepalen. In Amerika is Google behoorlijk agressief bezig om toegang tot scholen te krijgen. Google biedt gratis Chromebooks aan. Het gevolg: de leerdoelen veranderen daardoor. Waarom nog allerlei geografische zaken leren als je ze toch kunt opzoeken in Google Maps, bv. Uiteindelijk komt het erop neer dat leerlingen vooral leren om handig met Google produkten om te gaan. Daarom is het beter om computers en ipads als hulpmiddel te gebruiken en er niet het hele onderwijs op te baseren.
    Op heel jonge leeftijd (tot vijf jaar) heeft it nauwelijks educatieve waarde en kan het zelfs de groei van het brein belemmeren. Eigenlijk zouden kinderen eerst moeten leren coderen voordat ze de computer gebruiken.

  19. @Jaap: Google geeft scholen in Amerika gratis Chromebooks. Het is allemaal marketing. Immers, wie de jeugd heeft heeft de toekomst.

  20. @jpwg001: Zo jammer dit om min of meer af te geven op de kosten die scholen kwijt zijn aan De Hond.

    De Hond heeft een bedrijf opgestart en als ondernemer is de doelstelling dat je geld verdient. Het is aan de schooldirectie om met het bedrijf van De Hond in zee te gaan. Nimmer mag je klagen over de kosten die zijn systeem met zich meebrengt. Dan moet de school gewoon bij het inktpotje met kroontjespen blijven.

  21. @Jaap: Dan is dit misschien interessant om te lezen.
    Ook de commentaren rechtsbovenin zijn onthullend. Een moeder schrijft enthousiast dat haar kind “nu ook een Android telefoon gebruikt”.
    Dit allemaal is een reden om geen Google, geen Apple en geen Windows te gebruiken op scholen, maar Linux. Weg met bedrijven op school, die consumentjes creëren.

  22. @Erik:

    Dat klopt, maar in eerste instantie heeft hij de scholen een goedkope worst voorgehouden, die hij op een later moment duurder heeft gemaakt. En ik begrijp het hele winstgebeuren wel, maar ik weet als geen ander dat de begroting van een basisschool vaak nét wel, of nét niet passend is. Vandaar mijn opmerking. Door het verhogen van de prijzen is het niet meer haalbaar geworden voor scholen.

  23. Ik wordt zo moe van mensen die roepen dat digitale media en apparaten zo milieu vriendelijker zijn dan boeken en papier. Niets is namelijk minder waar.
    Om te beginnen is een groot deel van de bossen in Europa van papierfabriekanten. Zonder hen zouden de meeste van die bossen niet eens bestaan. Papier productie is al jaren milieu vriendelijk in Europa. En voor elke gekapte boom komt weer een nieuwe terug.
    Ja, papier maken kost energie. Maar als het eenmaal gemaakt is kost het niets meer en blijft het zonder energieverbruik bestaan.
    Dit in tegenstelling tot digitaal. Elke mail, boek foto of ander document is ergens opgeslagen. Meest op servers, die 24/7 energie slurpen. Dag in dag uit, jaar in jaar uit. En de gebruikte apparaten om die bestanden te raadplegen worden elke paar jaar vernieuwd. Alles bij elkaar veel milieu onvriendelijker dan het oude vertrouwde papier…

  24. Origineel geplaatst door BoekMarc
    Ik wordt zo moe van mensen die roepen dat digitale media en apparaten zo milieu vriendelijker zijn dan boeken en papier. Niets is namelijk minder waar.

    Om te beginnen is een groot deel van de bossen in Europa van papierfabriekanten. Zonder hen zouden de meeste van die bossen niet eens bestaan. Papier productie is al jaren milieu vriendelijk in Europa. En voor elke gekapte boom komt weer een nieuwe terug.

    Ja, papier maken kost energie. Maar als het eenmaal gemaakt is kost het niets meer en blijft het zonder energieverbruik bestaan.

    Dit in tegenstelling tot digitaal. Elke mail, boek foto of ander document is ergens opgeslagen. Meest op servers, die 24/7 energie slurpen. Dag in dag uit, jaar in jaar uit. En de gebruikte apparaten om die bestanden te raadplegen worden elke paar jaar vernieuwd. Alles bij elkaar veel milieu onvriendelijker dan het oude vertrouwde papier…

    U vergeet “….en het voelt en ruikt zo lekker”