Nederlandse Steve Jobs-scholen haken af vanwege kosten en tegenvallende resultaten

Maurice de Hond had hoge ambities voor zijn Steve Jobs-scholen die boeken vervangen door iPads, maar vier jaar later zijn de meeste scholen alweer afgehaakt. Hoge kosten en tegenvallende resultaten zijn de voornaamste redenen.

Steve Jobs schoolIn augustus 2013 ging de eerste Steve Jobs-school van start. De nieuwe onderwijsmethode Onderwijs voor een Nieuwe Tijd (O4NT) van opiniepeiler Maurice de Hond had hoge ambities, maar vier jaar later lijkt het toch allemaal iets te hoog gegrepen. Veel scholen zijn inmiddels afgehaakt door de hoge kosten of tegenvallende resultaten van leerlingen, blijkt uit een rondvraag van De Volkskrant.

Veel Steve Jobs-scholen afgehaakt

Sinds de start van de eerste scholen in 2013 zijn 46 scholen overgestapt of hebben ze de overstap overwogen. Uit een rondgang van De Volkskrant langs die scholen blijkt dat twaalf scholen de samenwerking met de Hond verbroken hebben of volledig zijn opgeheven. Dertien andere scholen waren serieus geïnteresseerd, maar zijn uiteindelijk nooit begonnen. De teller staat momenteel op veertien scholen die de onderwijsmethode ook echt gebruiken. Na de zomer moeten daar nog zeven scholen bij komen.

Bekijk ook
Rotterdamse school draait iPad-gebruik in klassen terug

Rotterdamse school draait iPad-gebruik in klassen terug

Een Rotterdamse middelbare school draait het iPad-gebruik weer enigszins terug. Leraren, leerlingen en ouders liepen tegen de nodige problemen aan, maar waar ging het precies mis?

iPad vervangt schriften en boeken
Dat aantal staat in schril contrast tot de ambities die Maurice de Hond in 2013 uitsprak. Hij ging er vanuit dat ‘honderd tot tweehonderd’ scholen volgens de nieuwe methode zouden gaan werken. De nieuwe onderwijsmethode O4NT vervangt schriften en boeken door de iPad. Daarom worden de scholen die op deze manier werken ook wel Steve Jobs-scholen of iPad-scholen genoemd. Lesstof, opdrachten en begeleiding van leerlingen verloopt allemaal via de iPad.

Bekijk ook
Steve Jobsschool gebruikt iPad om opdrachten op te maken

Steve Jobsschool gebruikt iPad om opdrachten op te maken

De Steve Jobsschool zal leerlingen opdrachten laten uitvoeren via de iPad. Daarnaast kunnen ze op ieder moment van de dag terecht in de virtuele ruimte van de school op hun iPads.

Hoge kosten en tegenvallende resultaten
Aanvankelijk draagt O4NT de kosten voor de software, maar later worden scholen verplicht om De Hond’s bedrijf sCoolsuite voor software, begeleiding en training te betalen. De scholen die de krant benaderde geven aan dat het vooral die hoge kosten zijn waarom ze zijn afgehaakt. Een maandbedrag van 9 euro per kind komt voor veel scholen al snel neer op 20.000 euro op jaarbasis. Tegenvallende resultaten van leerlingen zouden eveneens een rol spelen. Tussentijdse resultaten van leerlingen voldeden niet aan de verwachtingen, laat een school weten. Ook zouden scholen te veel in een keurslijf moeten functioneren.

Volledig overstappen
Toch zijn er ook scholen die wel tevreden zijn over de onderwijsmethode. Directeur Alie Haersma uit het Friese Dokkum dankt naar eigen zeggen haar ‘droomschool’ aan de methode. De school stapte volledig over op de onderwijsmethode. “Onze methode werkt niet als je het half doet. Er moest een goed gestructureerde aanpak komen, en zoiets kost trainingen en begeleiding, dus geld”, stelt Maurice de Hond. Ondertussen richt zijn bedrijf zich vooral op het buitenland, waar hij in 2019 80 procent van zijn omzet probeert te halen.

Onderzoek
In maart 2015 werd, op initiatief van O4NT, een onderzoek aangekondigd naar de effectiviteit van de Steve Jobs-scholen. Dit onderzoek moest de feiten over het concept aan het licht brengen. Op dat moment waren die er niet en bestond de discussie over de scholen vooral uit meningen. De eerste resultaten zouden een jaar later bekend worden, maar zijn voor zover wij konden nagaan nooit gepubliceerd. Uit ander onderzoek zou echter blijken dat de iPad de schoolprestaties nauwelijks zou verbeteren.

Bekijk ook
Onderzoek: ‘iPad verbetert schoolprestaties nauwelijks’

Onderzoek: ‘iPad verbetert schoolprestaties nauwelijks’

De iPad heeft weinig effect op schoolprestaties, blijkt uit onderzoek van het Kohnstamm Instituut. Wel is er een klein effect op de motivatie.

Reacties: 24 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.