Smartphones met een abonnement moeten worden gezien als koop op afbetaling. Voor telefoons gaan daarom dezelfde regels gelden als voor andere aanbieders met uitgestelde betaling, bijvoorbeeld beddenwinkels en autodealers die beloven dat je pas later hoeft te betalen. Bij reclames voor smartphones moet daarom ook een waarschuwing ‘Let op, geld lenen kost geld’ te zien zijn. Ook moeten de providers meer informatie verstrekken over het rentepercentage dat zij in rekening brengen. Maar er is meer: providers moeten vooraf toetsen of consumenten de maandelijkse telefoonlasten wel kunnen betalen. Bij telefoons met een waarde van meer dan 250 euro vindt registratie bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) plaats.
Toestellen op afbetaling
Al deze regels gelden voor telefoons die op afbetaling worden aangeboden en moeten voorkomen dat mensen zich op onverantwoordelijke wijze in de schulden steken. Gesprekken tussen minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën) en de Nederlandse telecomproviders over een vrijwillige gedragscode voor de sector zijn mislukt. Daardoor voert de minister nu zelf regels in, zo meldt hij in een brief aan de Tweede Kamer. Het ministerie, de providers en de ACM spraken maandenlang met elkaar, zonder dat er overeenstemming werd bereikt.
Abonnementen met toestel vallen voortaan onder de Wet op het financieel toezicht, waardoor er extra regels gaan gelden voor providers. Ook vallen ze voortaan onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten en zijn ze verplicht meer informatie te verstrekken en klanten te waarschuwen voor extra kosten.
Strenge regels voor gratis toestellen
De Hoge Raad bepaalde in 2014 al dat een ‘gratis’ telefoon bij een abonnement in feite koop op afbetaling is. Dit heeft ertoe geleid dat providers voortaan geen gratis telefoons meer beloven, maar een maandelijks bedrag in rekening brengen voor gebruik van de telefoon. Dit bedrag komt bovenop de abonnementskosten. Voor deze nieuwe constructie gaan dus ook strengere regels gelden.
Vrijwillige gedragscode
De telecomproviders hadden voorgesteld om toestelprijzen altijd hetzelfde te houden, ongeacht of je het bedrag in één keer betaalt of over meerdere maanden verspreid. Omdat er dan geen korting meer wordt gegeven aan mensen die in één keer betalen, zou dat tot minder concurrentie op de markt leiden, oordeelde de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dit zou in strijd zijn met het mededingingsrecht.
De providers stellen in een brief aan de Tweede Kamer dat hun voorgestelde gedragscode de beste is en dat de ACM ermee heeft ingestemd. KPN, Vodafone, Tele2, Ziggo en T-Mobile schrijven in de brief ook dat er volgens hen geen juridische belemmeringen zijn tegen een gedragscode.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 17 reacties