Reacties voor: ‘Geld lenen kost geld’: er komen strengere regels voor iPhones op afbetaling

Voor smartphones op afbetaling gelden voortaan strengere regels, zoals de waarschuwing 'Geld lenen kost geld'. Ook staan providers onder strenger toezicht.

Reacties: 17 reacties

  1. Enig idee wanneer/of het iPhone Upgrade Program van Apple ook naar Nederland komt?

  2. ‘Geld lenen kost geld’

    Terechte aanhalingstekens. Als het aan de ECB ligt moet binnenkort die slogan worden aangepast, in ‘geld lenen levert geld op‘ of ‘geld sparen kost geld’ met die dalende rentes (tot in het negatieve aan toe) van de laatste tijd 😕

  3. Maar dit betekent dus dat je, net als vroeger, geen telefoonabonnement kunt krijgen als je een negatieve BKR registratie hebt?! Dat vind ik behoorlijk overdreven aangezien een telefoonabonnement gemiddeld €50 kost en dit prima te betalen is door de gemiddelde mens. Een BKR registratie blijft minimaal 5 jaar staan, dus dat zou betekenen dat je (minimaal) 5 jaar geen nieuw abonnement af kunt sluiten.. Daarbij is het geen enorm bedrag zoals een krediet oid, maar een relatief klein bedrag per maand.

  4. @Ferryman: Over vrijwillige gedragscodes gesproken.
    Binnenkort allemaal op afbetaling kopen “ik ben toch niet gek” e.d.

  5. @Kees: Dat staat er niet. Je kunt gerust een abonnement afsluiten, Het toestel gaat op afbetaling, niet het abonnement.

  6. Ik vind het wel goed dat mensen ervan bewust worden gemaakt. Ik hoor nog maar al te vaak dat iemand een “gratis” toestel heeft gekregen bij zijn/haar abonnement. Een weldenkend mens weet wel anders natuurlijk maar denk verder en spaar gewoon beetje geld op voor een los toestel.

  7. @Kees: Zoals Maurice al zegt, dit gaat over het toestel.

    Een abonnementsprijs van €50 per maand is door de gemiddelde mens niet prima te betalen. Dat is ook de reden dat deze discussie op gang is gekomen. Veel mensen gaan financiële verplichtingen aan die ze helemaal niet aankunnen en komen dan in de problemen. Aangezien ze niet verstandiger zijn of worden, moeten ze tegen zichzelf beschermd worden. Eén manier daarvoor is inderdaad de aanschaf van een toestel met gespreide betaling te behandelen als een “echte” lening met bijbehorende controles.

    Haal je het toestel uit de abonnementsprijs (oftewel je kijkt naar de sim-only prijzen) dan heb je het over abonnementen van 10-20 euro per maand, waarbij je dan behoorlijke bel- en databundels kunt krijgen. Dat is heel wat beter te behappen voor de meeste mensen.

    Zelf zou ik een abonnementsprijs van €50 per maand inderdaad best wel kunnen opbrengen, maar ik ben er principieel op tegen om zoveel voor een telefoonabonnement te betalen. Ik heb nu een abonnement van €32,50 per maand, waar toch nog steeds een stukje toestelprijs in zit, maar heb bewust gekozen voor een relatief hoge contante bijbetaling voor het toestel, juist om die abonnementsprijs laag te houden. Uiteindelijk zit ik er 2 jaar aan vast en als ik in die tijd mijn baan zou verliezen (bijvoorbeeld) wil ik geen hoge maandlasten hebben.

  8. @Kees: nee een bkr registratie zijn in deze geval geen achterstand registraties. Dus dit staat er wel los van
    dit heeft wel invloed op bv een hypotheekverstrekking aangezien deze de lasten van een bkr verplicht morten meenemen en je dus een lager bedrag voor een huis kan lenen

  9. @Alfred: Klopt, maar een telefoon neem je bij een abonnement? Vroeger werd dit ook geregistreerd bij het BKR en kon je bij zo’n negatieve registratie geen abonnement afsluiten. Dus dan ben je verplicht een SIM only te nemen ook al kun je het nu prima betalen. In 5 jaar (zolang staat de registratie) kan enorm veel veranderen namelijk. Mensen zijn toch op zoek naar een nieuw toestel dus gaan ze wellicht een toestel kopen bij de BOL.com met alle gevolgen van dien. Ik denk dat mensen gewoon bewuster emaakt moeten worden van de kosten ipv dit

  10. Kijk, iedereen weet dat je met een abonnement uiteindelijk te veel betaald voor je smartphone.
    Een los toestel kopen en vervolgens een sim-only abonnement afsluiten is en blijft (meestal) de meest goedkope optie.
    Echter, veel mensen hebben niet het geld liggen voor een nieuwe iPhone (of ander merk), vandaar dat ze ‘aangewezen’ zijn op een van de vele ‘inclusief smartphone’ aanbieders.
    En ja, als je dan de optie neemt om € 0,- voor je smartphone per maand bij te betalen, dan wordt het een erg duur abonnement dat snel tot de € 50,- per maand kan oplopen.
    Dit komt ook omdat er behoorlijk veel consumenten zijn die denken dat een data bundel van 4GB of meer normaal is en dat dan ook kiezen.
    Geloof me, 1 tot 2 gb is voor de meesten meer dan ruim voldoende, en dat scheelt bij veel providers al een flink deel op je maandelijkse kosten.
    En als je vervolgens ook nog eens wacht tot je vakantiegeld is gestort, en bereid bent om toch € 100,- of € 200,- (of meer) voor je toestel te betalen, dalen je maandelijkse kosten tot bijna sim-only niveau.
    Tja, en dan ben je uiteindelijk bijna hetzelfde geld kwijt (over 2 jaar) als wanneer je zelf een toestel koopt en er een sim-only bij neemt.

    Voorbeeld:
    Neem een iPhoneSE 16GB voor twee jaar met een databundel van 1.5GB en een onbeperkt bellen bundel, en betaal vervolgens iets minder dan € 130,- voor je toestel dan kost je dat per maand € 29,-.
    Een vergelijkbaar sim-only abonnement bij bijvoorbeeld Simyo kost € 21,- (300 minuten + 2GB), maar dan komt daar nog een toestelprijs bij van meer dan € 450,-.

    Het is en blijft een kwestie van slim inkopen.

  11. @Toon: Nou ja blijkbaar weet niet iedereen dat dus, of denkt er niet genoeg over na. Daarom pleit ik veel meer voor goede voorlichting dan BKR

  12. Vraag me echt af of er mensen zijn die geloven dat die telefoon echt gratis is. Maar buiten dat licht daar het probleem ook niet volgensmij. Het is toch heel simpel, als je je abonnement afsluit moet je gewoon nagaan of je die €50 per maand kan missen voor twee jaar. En dan maakt het volgensmij niks uit of dat dat geld naar alleen bel minuten en mb s gaat of dat er ook een telefoon bij in zit.

    En buiten dat is sim only zeker niet altijd goedkoper. Heb nu ook abbo met tel en ben over de twee jaar €200 goedkoper uit als bij sim only.

  13. Plus dat verlengen bij lopende abonnementen geen probleem moet geven me dunkt. Tenzij je een slechte betaler bent. Maar als je al jaren klant bent en weer gaat verlengen dan kan ik me niet voorstellen dat ze dan ineens denken hey, hij heeft een slechte registratie bij t BKR, die geven we geen tel op afbetaling terwijl je al 15 jaar je toestellen afkoopt zonder problemen.

  14. Ik vind dit eigenlijk een goede zaak. De mensen moeten zich meer bewust worden dat een telefoon van 750 euro veel geld is.
    Ik kijk steeds raar op wanneer ik tieners zie met een iPhone 6s of Plus.
    Ofwel hebben die àllemaal erg rijke ouders ofwel zijn dat telefoons met een abonnement. Bovendien gaat zo een telefoon in de handen van een jonge gast niet zo erg lang mee. Ofwel gaat hij snel stuk door vallen of ergens te latten liggen ofwel voelt die puber er zich na een jaar niet meer goed bij omdat hij maar een 6 heeft en al de anderen een 6s.
    Misschien ben ik oud. Maar door dat telefoon gedoe met abonnement leren die jonge gasten de waarde van het geld niet meer kennen. Als wij vroeger een duur toestel wilden aanschaffen dan deden wij daar een vakantiejob voor en dan wist je: hé voor dat toestel heb ik een maand lang gewerkt, daar moet ik zorg voor dragen. Als je bovendien vanaf je tienerjaren geld lenen een normale zaak vind, ben je niet goed bezig.

  15. @Kees: Je krijgt pas een negatieve BKR registratie als je niet aan je betalingsverplichting van bijvoorbeeld een lening voldoet. Dus pas bij een betalingsachterstand krijg je een negatieve registratie. Als je keurig altijd op tijd aflost is er niets aan de hand.
    Zo’n negatieve registratie blijft volgens mij wel 5 jaar staan idd.

  16. Om me heen zie ik het gemak waarmee iemand in de bijstand (en de nodige schulden) gewoon even de nieuwste iPhone op de pof kan krijgen voor 50 euro per maand. Ergens klopt er iets niet in die branche qua controlewerking. Daar zal een waarschuwing ‘Lenen kost geld’ weinig aan helpen vrees ik zo…

  17. @Nynke:

    Dat weet ik en dat zeg ik ook. Er zijn mensen (zoals ik) die een negatieve BKR registratie hebben door een fout van anderen, in mijn geval mn ex. Die staat dus gewoon 5 jaar, ik kan maandelijks prima alles betalen inclusief €65 telefoonabonnement, maar zou dus geen nieuw abonnement af kunnen sluiten. Behoorlijk overdreven in mijn ogen

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.