Studie: navigatie en usability van iPad-apps laat nog veel te wensen over
Eerder kon je op iPadclub lezen over een studie van Nielsen naar gebruik van de iPad bij de televisie en in bed. De Nielsen Norman Group heeft echter ook een onderzoek gedaan en wel naar buikbaarheid (usability) van iPad-applicaties. Een jaar geleden deden ze ook een onderzoek en nu hebben ze dat herhaald om te kijken of er verbeteringen zichtbaar zijn. De meeste apps hebben grote vooruitgang geboekt als het om usability gaat, maar toch zijn er nog steeds apps met een gebruikersinterface die niet optimaal is. Een mooi uiterlijk is voor de ontwikkelaars blijkbaar belangrijker dan gebruiksgemak. Het grootste probleem was inconsistente of onduidelijke navigatie. Verder denkt Nielsen Norman dat de ontwikkelaars zichzelf eerst eens moeten gaan afvragen of ze wel een app nodig hebben. Als er veel interactie nodig is, is een app een betere oplossing dan een website.
Maar voor veel bedrijven is een website ook prima geschikt. En bovendien: met een slecht ontworpen app schiet je ook niet zoveel op. De respondenten kregen taken die ze in Mobile Safari moesten uitvoeren. Maar toen ze dezelfde taak in een iPad-app moesten herhalen, mislukte dat in eenderde van de gevallen. Het ging daarbij om mensen die al vaker een iPad in handen hadden gehad en minstens twee maanden gebruik ervan hadden gemaakt.
De onderzoekers geven onder andere als advies om ‘klikbare’ linkjes en knoppen niet kleiner te maken dan een vierkante centimeter. Alles wat kleiner is, is moeilijk te raken. Ook moeten de aanbieders Flash-content vervangen of alternatieven bieden. De noodzaak om allerlei dingen in te tikken moet ook zoveel mogelijk worden geminimaliseerd, omdat de respondenten vonden dat tikken op het iPad-toetsenbord niet echt comfortabel is in vergelijking met een gewoon toetsenbord. Bedrijven die een app willen, omdat ze leuk mee willen doen, kunnen maar beter nog eens nadenken. Deze apps zijn vaak slechter ontworpen dan de bijbehorende websites. De app moet extra waarde leveren. Een doodzonde is als gebruikers eerst een account moeten aanmaken, voordat ze de content kunnen bekijken.
Meer info: Usability of iPad Apps and Websites
Deze lijsten zijn gebaseerd op afgelopen week. Een aantal van de toen gratis apps heeft inmiddels weer een prijskaartje.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 2 reacties