Volgende week gaat het echt gebeuren: dan brengt Nintendo haar eerste eigen Mario-game uit in de App Store. Super Mario Run bevat de klassieke Mario-gameplay, maar dan met een nieuw sausje om het spel goed te laten spelen op de iPhone en iPad. Enkele internationale media hebben al de kans gekregen om Super Mario Run te spelen. Ze zijn overwegend positief, maar uit de hands-ons blijken ook wat interessante nieuwe details over de gameplay.
Super Mario Run: old-school Mario met een twist
Een week geleden kregen internationale media de kans om Super Mario Run uit te proberen en ook Jimmy Fallon, een bekende Amerikaanse talkshowhost, mocht gisterenavond op de Amerikaanse tv Super Mario Run uitproberen. In de hands-on artikelen van Engadget en The Guardian komt vooral de eenvoudige besturing en herspeelbaarheid naar voren. In Super Mario Run rent Mario vanzelf en springt ook automatisch over kleine vijanden zoals Goomba’s en Koopa’s, maar door zelf sprongen te maken behaal je een veel hogere score. Een level is eenvoudig uit te spelen, zo bleek uit de hands-ons, maar het blijkt vooral de kunst te zijn om meer in de levels te ontdekken.
De besturing is volgens de eerste berichten zo eenvoudig, dat iedereen het kan spelen. Het enige wat je hoeft te doen is op het onderste deel van het scherm tikken om Mario te laten springen. Een korte tik resulteert in een kleine sprong, terwijl een langere tik Mario verder laat springen. In de levels is het niet alleen de bedoeling om tot het einde te komen, maar ook om zoveel mogelijk muntjes te verzamelen. Deze muntjes zijn namelijk nodig in de overige twee modi van het spel: Toad Rally en Kingdom Builder. In Toad Rally neem je het op tegen een andere speler, waarbij de Toads onderin het scherm aangeven hoe goed je het doet. Hoe meer acrobatische stunts je uitvoert, hoe meer de Toads voor je staan te juichen.
https://www.youtube.com/watch?v=rKG5jU6DV70&t=2s
In de levels vind je behalve de gouden muntjes, ook roze, paarse en zwarte muntjes. Door deze te verzamelen, ontdek je meer van de levels. Deze gekleurde muntjes zitten echter op lastige plekken verstopt. Als we de hands-ons mogen geloven, is dit ook voor de meer ervaren speler een lastig klusje. Je zult dan ook de 24 levels in de game vaker moeten doorspelen om alles gezien te hebben. Muntjes in het spel spendeer je vervolgens in de Kingdom Builder-stand, waar je je eigen koninkrijk kunt maken. Veel van de onderdelen die je daar plaatst zijn puur decoratief, maar er zijn ook elementen waar je interactie mee kan uitvoeren. Nintendo wilde echter nog niet verklappen wat dat precies zal zijn.
https://www.youtube.com/watch?v=Qpdfg5km60w
Verder is uit de hands-ons duidelijk geworden dat je naast Mario ook kunt spelen met zijn broer Luigi en maatje Yoshi. Er zouden nog meer personages in Super Mario Run speelbaar zijn, maar details daarover zijn nog geheim. Super Mario Run is een gratis download en verschijnt op 15 december voor iPhone en iPad.
In de gratis versie kun je de eerste drie levels spelen in zowel de World Tour als Toad Rally-stand, terwijl je van het vierde level slechts korte tijd kunt proeven. Om de volledige game te ontgrendelen, betaal je €9,99. In onder andere Amerika kunnen spelers vanaf vandaag een demo spelen in de Apple Store, maar in Nederland is deze mogelijkheid niet beschikbaar.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Facebook Messenger werkt nu eindelijk met Siri en krijgt voicemailfunctie (21-11)
- Shazam heeft nu 100 miljard keer muzieknummers herkend: hoeveel Shazams heb jij? (20-11)
- Huidige eigenaar wil van Flitsmeister-app af (15-11)
- Google nu met Gemini-app voor iPhone: download hem hier (14-11)
- Final Cut Pro voor Mac krijgt reeks nieuwe AI-functies met nieuwste update (14-11)
Reacties: 13 reacties