Super Mario Run verschijnt volgende week donderdag, maar wil je het spel zelf alvast uitproberen, dan kan dat vanaf vandaag in de Nederlandse Apple Stores. Wij gingen alvast aan de slag met de speelbare demo en geven je hier onze eerste indruk.
Super Mario Run hands-on: vernieuwend en vertrouwd
Super Mario Run, dat alleen met een internetverbinding te spelen is, zal voor de geoefende Mario-speler in het begin behoorlijk wennen zijn. Normaal gesproken ben je gewend om zelf over elke vijand heen te springen die je tegenkomt, maar in Super Mario Run gaat het rennen en springen over vijanden helemaal automatisch. Je zult echter wel moeten springen over kuilen en obstakels om verder te kunnen komen en muntjes te verzamelen. Hoewel het concept net even anders werkt dan de traditionele Mario-games, voelt het verrassend snel vertrouwd, maar door nieuwe elementen ook verfrissend.
Het eerste level is een vrij standaard level zoals in elke recente Mario-platformgame. Je rent door de groene gebieden en pakt muntjes, springt op vijanden en klimt in de vlaggenmast om een zo hoog mogelijke score te halen. In de levels kom je ook nieuwe elementen tegen die specifiek voor Super Mario Run gemaakt zijn. Tijdens het spelen kom je soms op zogenaamde pauzeblokken terecht. Hierdoor stopt Mario met rennen, waardoor je even de tijd hebt om na te denken en je volgende sprong goed te timen. Timing is namelijk essentieel als je een hoge score wil behalen, omdat je door slim op vijanden te springen hoger gelegen gebieden kunt bereiken.
In het tweede level in de demo ga je ondergronds, net als in de klassieke Mario-games. Hier maak je dan ook kennis met de muursprongen, omdat je in dit level meer de hoogte in gaat. Door van muur tot muur te springen, grijp je een hele lading muntjes en behaal je een hogere score. Pas echter wel op voor de Piranha Plants die uit de groene buizen komen, want voor je het weet hebben ze je te pakken. We zagen tijdens het spelen dat er vooral in dit level veel verschillende routes mogelijk waren. Het is dus zeer de moeite waard om de levels opnieuw te spelen, helemaal als je alle gekleurde muntjes in een level te pakken gekregen hebt. Daarna verschijnen er namelijk opnieuw gekleurde muntjes, maar dan op een andere plek. Op deze manier ontdek je steeds meer van de 24 levels die in de game te vinden zijn.
Super Mario Run introduceert nieuwe elementen
Het derde level is zonder twijfel de lastige van de vier, omdat je van plateau naar plateau moet springen. Dit level speelt zich af in de lucht, waardoor je door een fout getimede sprong genadeloos naar beneden kunt kletteren. Je vindt in dit level ook rode muntjes die je moet verzamelen en springblokken waardoor je enorme sprongen kunt maken. Het vierde level in Bowser’s kasteel introduceerde aan het begin nieuwe blokken waardoor Mario de andere kant op kan springen, zodat je nog wat voorwerpen kunt pakken die achter je liggen. Door de tijdslimiet van 20 seconden konden we dit level helaas niet voltooien.
Onze korte speelsessie met Super Mario Run toont aan dat Nintendo goed weet wat past op een toestel als de iPhone en iPad. Het is ideaal dat je het spel met één hand kunt spelen en ziet er ook nog eens geweldig uit. Bovendien speelt het spel verrassend vertrouwd, maar geeft het spel ook een nieuwe dimensie doordat Mario automatisch rent. Super Mario Run verschijnt op 15 december en is gratis uit te proberen en voor een tientje koop je de volledige game. Afgaande op onze eerste speelsessie, is Super Mario Run die €10 meer dan waard.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Facebook Messenger werkt nu eindelijk met Siri en krijgt voicemailfunctie (21-11)
- Shazam heeft nu 100 miljard keer muzieknummers herkend: hoeveel Shazams heb jij? (20-11)
- Huidige eigenaar wil van Flitsmeister-app af (15-11)
- Google nu met Gemini-app voor iPhone: download hem hier (14-11)
- Final Cut Pro voor Mac krijgt reeks nieuwe AI-functies met nieuwste update (14-11)
Reacties: 11 reacties