Supermarkt Tesco laat klanten navigeren met iPhone
De Britse supermarktketen Tesco is gestart met een experiment, waarbij klanten zelf kunnen afrekenen met speciale handscanners, zoals je ook wel bij sommige AH-filialen ziet. Tesco wil dit begin 2011 landelijk uitrollen, maar interessanter zijn de plannen die ze met de iPhone en iPad hebben. Het plan is om klanten door de winkels te laten navigeren met een iPhone of iPad. De R&D-afdeling van Tesco wil gaan bewijzen dat het mogelijk is, zonder dat het bestaande kassasysteem hoeft te worden aangepast.
In de plafonds van de Tesco-supermarkten zijn al draadloze toegangspunten aanwezig, waarmee medewerkers met elkaar communiceren. Volgens Nick Lansley, hoofd van Tesco’s R&D-afdeling kan de supermarkt daarmee kijken waar een klant zich in de winkel bevindt. Je kunt de klant ook naar bepaalde producten laten navigeren, zodat ze de vraag “Waar staan de eieren?” niet langer aan de vakkenvullers hoeven te vragen. Ook kunnen de klanten aanbiedingen te zien krijgen, op het moment dat ze door een bepaald gangpad lopen. Lansley weet nog niet of het gaat lukken: “We don’t know if it’s going to work”, zegt hij. “That’s what the R&D process is for.” Een mogelijk probleem is de reflectie van metalen, vloeistoffen en winkelrekken waardoor het signaal wordt gestoord. Maar als dat opgelost kan worden, kun je klanten naar een product loodsen, zoals een satellietnavigatiesysteem. Wellicht ook een idee voor de Nederlandse supermarkten?
Tesco heeft al een gewone iPhone-app, waarmee je filialen kunt zoeken, een boodschappenlijstje maken, de bezorging van je boodschappen regelen en bladeren door de beschikbare producten per afdeling of gangpad. Ook voedingskundige informatie is voor veel producten aanwezig.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 5 reacties