Swatch krijgt merknaam ‘one more thing’ in handen
Wist je dat je ‘Happy Birthday’ eigenlijk niet zomaar mag zingen? Warner heeft tot 2030 het auteursrecht op het liedje en ontvangt dagelijks zo’n 5.000 dollar aan royalties. Iets soortgelijks dreigt nu voor de uitdrukking ‘one more thing’ van Steve Jobs. Horlogemaker Swatch heeft stappen ondernomen om de gevleugelde uitspraak van Steve Jobs in handen te krijgen. En dat is gelukt.
Tim Cook’s One More Thing
In Zwitserland is Swatch nu eigenaar van de zin ‘one more thing’. De uitdrukking was vaak te horen aan het einde van persbijeenkomsten, waarbij Steve Jobs nog één opzienbarend product uit zijn broekzak trok. Tim Cook heeft de uitdrukking slechts één keer gebruikt – toevallig bij de aankondiging van de Apple Watch in oktober vorig jaar.
Gelukkig mogen we in Nederland en België de zin nog gewoon blijven gebruiken, want de registratie van het handelsmerk geldt alleen voor Zwitserland. Swatch diende in november 2014 de aanvraag in en de naam werd vervolgens toegewezen in mei 2015. Tot het jaar 2024 mag Swatch er gebruik van maken.
Haha: ‘Tick Different’
Wat ze ermee willen doen, is trouwens nog een raadsel. Ze hebben de slogan vastgelegd voor allerlei producten, waaronder horloges. Overigens diende Swatch ook een aanvraag in voor de slogan ‘Tick different’, ook al een verwijzing naar Apple. De befaamde ‘Think Different’-campagne is bekend bij iedere Apple-fan. Het lijkt een wat wanhopige poging om zich af te zetten tegen de Apple Watch, waardoor de twee bedrijven opeens recht tegenover elkaar staan als concurrenten. Zelf heeft Swatch nog geen smartwatch, maar ze proberen wel steeds meer nieuwe technologie in de horloges te stoppen, zoals ondersteuning voor NFC en Bluetooth.
Swatch probeerde eerder al ongewenste concurrentie te voorkomen, want ze probeerden met man en macht de merknaam iWatch tegen te houden, naar verluidt omdat het verwarring zou opleveren met de Swatch-horloges. Apple koos voor een andere naam, maar het leek even spannend te worden want Swatch had het merk in meerdere landen pas in de zomer van 2013 geregistreerd. Daardoor konden ze zich niet beroepen op jarenlang gebruik van de naam.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Das gene “one more thing” van apple meer maar “two more things”
Tim gebruikte het niet één, maar twee keer, toch? Apple Music was ook een One More Thing…
je was me voor!
Betekent echter nog steeds niet dat Apple het nu niet meer mag gebruiken in presentaties, daar het in de Keynote alleen een ’titel’ betreft.
Kinderachtig van Swatch, dat wel.
Het lijkt me nuttig om te vermelden dat ‘prior art’ hier niet geldt. Mensen kennen de verschillen tussen merknamen en patenten vaak niet.
Wat is dit voor onzin? Gaat een rijke loser bepalen wat andere wel en niet mogen zeggen? Hahaha hoe kan je nou weer een “zin” claimen…
Belachelijk dat je een zin of zegswijze kan patenteren . Bij een benaming van een product snap ik het nog want iWatch is door vtm al jaren hun productnaam voor programma’s op aanvraag en wanneer Swatch deze wil deponeren dan plegen zij plagiaat ook al gaat her om een ander product .
Diep triest van Swatch. Wat denken ze hier mee te bereiken?
Ik denk dat het meer gaat om de tagline/slogan onder een merk dan wat men vernoemd tijdens een presentatie.
Opel: Wir leben auto
Citroen: Creative technology
Het zou raar zijn als BMW of Mercedes zo’n slogan zou gebruiken.
Neemt niet weg dat t er flauw is van Swatch gezien zij het niet zelf bedacht hebben.
Haha, ja Opel wil inderdaad doen alsof ze niet van General Motors zijn en niet lijken op de chevy’s.Of Swatch wil lijken op Apple? Het heeft er soms wel wat weg van. Swatch is toch net als Opel? Iets wat veel mensen gebruikte in de jaren 80.Mercedes en Apple zetten een standaard en anderen willen er op lijken.Dus als je het kan betalen wordt het: Das beste oder nichts.
O, fijn dat je het even uitlegt.😏
Dus daarom herhaalden Peugeot, Citroën en Fiat een paar jaar geleden de klapper die mercedes al jaren eerder had gemaakt: met vlag en wimpel zakken voor de Elandtest door een auto met te hoog zwaartepunt te maken, en die ontwerpfout vervolgens pas na door de mand vallen camoufleren met een daarvoor niet bedoeld electronisch lapmiddel: ze wilden zó graag het ‘lichtend voorbeeld’ van mercedes aka ‘das beste’ volgen 😝. Daarin lijkt dat inderdaad wel sterk op het Apple van Yosemite en iOS 8.x trouwens 😳
Hou toch ’s op met die stupide vergelijkingen met (oa) auto’s, 999 van de 1000 keer raken die kant noch wal 😡
Zeker als je het historisch besef van een embryo hebt. (“Opel is net als Swatch” 😂😂😂 hilarisch – als het niet zulke tenenkrommende BS zou zijn)
Lezers, Het (zoals ik al aangaf) gaat om de tagline/slogan….
Alles is nog niet verloren, de concullega’s van OMT.nl gaan in de tegenaanval 😉
Detective Columbo was al jaren eerder met “one more thing”, kom op, dat is toch een algemene term… Dan had Jobs maar eens origineel moeten zijn.