Erg veel praktische informatie werd niet gegeven tijdens de introductie van SwatchPAY, gistermiddag in Amsterdam. Er werd een showtje opgevoerd, waarbij een Swatch-topman met Franse tongval toeterend in een roze voertuig kwam binnenrijden, om vervolgens chocolade (?) voor een Swatch-collega af te rekenen. Wat we wel weten is dat er zes horloges beschikbaar komen en dat je naar de winkel moet om je horloge te activeren. Dat moet ook, als je je horloge online hebt gekocht. Verder werkt het momenteel alleen bij ABN AMRO. Rabo volgt in januari.
Swatch heeft Apple jarenlang bekritiseerd dat het bedrijf geen horloges zou kunnen maken. Het bedrijf registreerde de slogan ‘one more thing’ in Europa en er kwamen zelfs ‘Tick Different’-horloges waarmee de fabrikant duidelijk wilde maken dat men ook in Zwitserland niet stilzit. Toch zien de horloges die Swatch voor SwatchPAY presenteerde er nog vrijwel hetzelfde uit als de plastic horloges die in de jaren tachtig zo populair waren. Het verschil is dat er bij sommige modellen nu een contactloze chip in zit, vergelijkbaar met de chip in je bankpas.
De werking van SwatchPAY is ook hetzelfde als je bankpas. Het horloge zelf doet niets, dat is in feite niet meer dan een ‘domme’ armband die de tijd aangeeft. Om de contactloze chip te koppelen met je ABN-rekening zul je naar een Swatch Store moeten gaan, waar een Bluetooth NFC-paneel staat opgesteld. Dit paneel koppelt een unieke en geheime 19-cijferige code van je bankpas met het horloge. Wil je van bankpas wisselen, dan zul je ook weer langs de winkel moeten gaan. Dat maakt het systeem minder flexibel dan Apple Pay, waar je alles zelf thuis kunt regelen.
SwatchPAY werkt vervolgens met Maestro, dus op alle plekken in Nederland waar pinbetalingen mogelijk zijn. Er gelden dan ook dezelfde beperkingen: voor bedragen tot €25 is geen pincode nodig, daarboven wel. Het is niet mogelijk om deze limieten zelf te kiezen, zoals bij Apple Pay mogelijk is.
Minder veilig dan Apple Pay
Dit heeft ermee te maken dat SwatchPAY iets minder veilig is. Terwijl je op de Apple Watch nog op de zijknop moet drukken of je iPhone moet ontgrendelen, is dat bij de Swatch-horloges niet nodig. Zodra het horloge in de buurt van een betaalterminal komt, wordt de betaling uitgevoerd. Dat maakt betalen net iets sneller, maar opent ook de mogelijkheid van skimming (van bedragen tot €25).
Voor de achterliggende betaaltechnologie hoefde Swatch zelf niets te doen; dat wordt geregeld door Mastercard, op een manier die in onze nieuwste iCulture-podcast te beluisteren is.
Geen smartwatch-functies
Een groot verschil met de Apple Watch is dat Swatch nog steeds geen smartwatch-functionaliteit heeft. De Zwitserse fabrikant werkt al jaren aan een eigen Swiss OS smartwatch-platform, dat in de loop van 2018 of uiterlijk 2019 had moeten verschijnen, maar dat is nog steeds niet af. Je kunt met de horloges dan ook niets doen, behalve klokkijken. Voor smartwatch-haters, mensen die het te veel moeite vinden om de bankpas uit hun zak te halen, of voor mensen met een nostalgie voor Swatch-horloges, kan SwatchPAY een oplossing zijn. Duidelijk is in ieder geval dat deze oplossing meer om lifestyle draait dan om slimme functionaliteit.
De horloges zien er allemaal hetzelfde uit; alleen de kleuren verschillen. Ze kosten 75 euro per stuk. Net als bij een bankpas hoeft het horloge niet opgeladen te zijn; de benodigde energie om de NFC-chip uit te kunnen lezen wordt geleverd door de betaalterminal.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Weekend kijktips: Maria, Elton John en Superman (14-12)
- Apple Music vanaf nu met drie nieuwe live radiostations (waaronder dancemuziek) (10-12)
- SNS, ASN en RegioBank bieden nu ook zakelijk Apple Pay aan (09-12)
- Weekend kijktips: Fly Me to the Moon, Last Days of the Space Age en meer (07-12)
- Spotify Wrapped 2024 staat voor je klaar: check de muziek waar jij het meest naar geluisterd hebt (04-12)
Reacties: 15 reacties