Switch uitgeschakeld: de Belgische APR bestaat niet meer
Update 20 april 2022: Het is afgelopen met Switch, de Belgische Apple Premium Reseller. Meerdere tipgevers meldden ons dat Apple het contract heeft opgezegd en diep teleurgesteld is over de misleiding die bij Switch plaatsvond. De keten gaat nu verder onder de nieuwe naam Hubsite.Store en gaat zich specialiseren in refurbished toestellen. De vakbond heeft inmiddels van de directie bevestiging gekregen dat Switch inderdaad stopt. De directie zelf wilde niet reageren. Switch is in handen van een Franse eigenaar, SFAM/Indexia Group. Dit bedrijf is ook de op één na grootste aandeelhouder in de Fnac-Darty Group.
Apple gaf in een reactie aan diep teleurgesteld te zijn:
We zijn diep teleurgesteld in de manier waarop ze onze klanten hebben misleid en hebben beslist om onze relatie met Switch te beëindigen. Zoals altijd zullen we ons uiterste best blijven doen om onze Belgische klanten de geweldige gebruikerservaring te bieden die ze verdienen.
Switch kwam in opspraak door omstreden verkoopmethoden, waarbij klanten een verzekering kregen aangesmeerd die ze eigenlijk niet wilden. De financiële regulator FSMA inspecteerde de winkels en constateerde dat er inderdaad ondeugdelijke praktijken gaande waren. FSMA verbood Switch om nog langer verzekeringen te verkopen.
Eigenaar Indexia Group kiest nu voor een nieuwe insteek, waarbij er waarschijnlijk geen banen verloren zullen gaan. In plaats van nieuwe producten verkopen liggen er voortaan tweedehandsjes in de schappen. En de naam Switch verdwijnt van de gevel.
Onderstaande interne (helaas wat onscherpe) notitie kwam in handen van de Franstalige RTL-site. Daarin wordt aangekondigd dat de Switch-winkels gaan verdwijnen en zullen worden omgebouwd tot Hubside.Store winkels. Deze winkels zijn al in België en in andere Europese landen te vinden en verkopen naast apparaten ook aanvullende diensten. Als dat maar goed gaat…
Switch-medewerkers vertelden in een reactie aan HLN (achter paywall) dat ze onder druk werden gezet om omzet te draaien. Er werd beloofd dat je loon kon verdubbelen als je veel verzekeringen verkocht. Volgens een medewerker werd er op Apple-producten te weinig winst gemaakt en moesten er daarom formules verkocht worden. Ook werden medewerkers geïntimideerd.
Hieronder volgen eerdere updates.
Update 1 maart 2022: De Belgische nieuwssite HLN schrijft nu op basis van bronnen van Data News dat de APR Switch gestopt is met het aanbieden van twee misleidende diensten: het cashbacksysteem en klantenkaart Cyrana en de websitetool Hubside. Dit zijn twee diensten die bij klanten op misleidende wijze aangesmeerd werden. De Celside-verzekering zou nog wel verkocht worden.
Een medewerker zegt tegen Data News opnieuw dat sinds de overname door SFAM de focus van Switch is verlegd van de verkoop van Apple-producten naar externe diensten. Data News nam ook contact op met Apple voor een reactie, maar heeft die tot op heden niet gekregen. Een bron zegt dat Apple wel op de hoogte zou zijn van de vele klachten rondom Switch en zou allerminst tevreden zijn over de gang van zaken bij Switch. De relatie tussen Apple en Switch zou ‘troebel’ zijn.
In Frankrijk is de eigenaar SFAM eerder ook al op zijn vingers getikt over dergelijke praktijken.
Hieronder volgt ons oorspronkelijke artikel van 18 februari 2022
In België is de Apple Premium Reseller Switch het grootste verkooppunt van Apple-apparaten. Met 21 vestigingen in heel België kopen veel Apple-gebruikers hun nieuwe Apple-spullen bij de keten, maar de laatste jaren komen er steeds meer klachten van kopers binnen, onder andere bij consumentenorganisatie Test-Aankoop. Klanten kopen niet alleen een nieuwe iPhone of iPad, maar worden daarbij ook opgezadeld met dure verzekeringen van SFAM. De Belgische nieuwssite HLN sprak met een voormalig medewerker.
Veel klachten over Belgische APR Switch
Test-Aankoop schrijft dat er sinds afgelopen december alleen al ruim 150 meldingen van kopers binnengekomen zijn. Het totale aantal klachten sinds eind 2020 is opgelopen tot 436. Het probleem zit hem in dure verzekeringen van soms wel €200,- per maand, waar maar moeilijk vanaf te komen is. De verzekeringen worden verkocht onder het mom van een gratis verzekering voor een maand. Ook belooft Switch cashback van de aankoopprijs. Maar de manier waarop dit aangeboden wordt, lijkt op misleiding. HLN nam de proef op de som en ging naar een winkel om iets kleins te kopen. Bij het afrekenen kwam al snel de vraag of de klant zich wilde aanmelden voor een klantenkaart met bijbehorend spaarprogramma. Er is een gratis en betaald spaarplan en de verkoper zegt dat het niet uitmaakt voor welke je kiest. Maar na het zetten van een handtekening en het opgeven van je bankrekeningnummer, blijkt dat je vastzit aan dure verzekeringen.
Na de eerste maand is het lastig om van het contract af te komen, zo zeggen gedupeerde klanten. Het servicenummer waar je naar kan bellen, blijkt slecht bereikbaar. Op mails wordt volgens Test-Aankoop niet inhoudelijk gereageerd. Test-Aankoop vermoedt dat het om een uitgekiende strategie gaat, gezien de vele onduidelijkheden voor klanten over waar ze zich nu precies voor inschrijven.
Oud-medewerker: “We werden getraind tot het verkopen van verzekeringen”
Een oud-medewerker klapt bij HLN uit de school over zijn ervaringen bij Switch. Voordat hij bij een winkel kon werken, werd hij intern opgeleid. Maar tijdens die opleiding werd met geen woord gerept over iPhones of iPads: het draaide alleen om het verkopen van abonnementen en verzekeringen. In zijn eerste dag draaide de oud-medewerker naar eigen zeggen zo’n €8.000,- omzet, maar de manager was daar niet tevreden over. Er werden namelijk geen diensten verkocht. Door langlopende contracten verdient Switch daar vermoedelijk het meeste geld mee.
Andere anonieme medewerkers zeggen dat ze onder druk worden gezet om abonnementen te verkopen. Er zou zelfs een schrijfbord achterin de winkels staan waarop staat wie wat verkoopt. Weigerde je de diensten te verkopen, dan werd je als medewerker op een zwarte lijst gezet. Medewerkers die te weinig verkopen worden bedreigd, maar verkoop je veel dan word je juist beschermd. Medewerkers werden ook aangespoord om verzekeringen te verkopen aan kwetsbare klanten. “Het kan me niet schelen of het oudere mensen of mensen met een beperking zijn”, zo zou een manager gezegd hebben. Desnoods moest het contract maar op naam van de begeleider gezet worden.
De oud-medewerker zegt dat er wel degelijk sprake is van oplichting. In een reactie zegt Switch dat uit eigen onderzoek blijkt dat ‘hun klanten erg tevreden zijn’.
Switch al langer in problemen
Al in 2019 kwamen er berichten dat Switch onder curatele stond vanwege financiële problemen. Een reorganisatie zou de keten weer op de rit moeten krijgen. Twee jaar geleden bleek Switch nog verder in de problemen was en een nieuwe eigenaar zocht. In 2020 werd het bedrijf overgenomen door de SFAM Group. Dit is de organisatie waar ook de verkochte verzekeringen onder vallen.
Het aansmeren van de dure verzekeringen lijkt dan ook verband te houden met de eerdere lastige financiële situatie van de keten en de nieuwe eigenaar. Test-Aankoop heeft inmiddels klachten ingediend bij de Economische Inspectie en de FSMA, de Belgische Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten.
Met dank aan alle tipgevers!
- 2022 - 01 maart: Artikel bijgewerkt met nieuwe informatie over Switch.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Getest: de nieuwe gehoorfuncties op de AirPods Pro (21-10)
- iCulture peilt: wat was jouw favoriete aankondiging van het september-event? (12-09)
- 'Wachtwoorden van Vision Pro-gebruikers waren te achterhalen' (12-09)
- Thread 1.4 komt naar je smart home: dit zijn de 6 verbeteringen (09-09)
- HomeComputerMuseum in Helmond heeft onvoldoende geld binnengehaald (07-09)
Reacties: 33 reacties