Belgische APR Switch verder in problemen, zoekt nieuwe eigenaar
Switch zoekt nieuwe eigenaar
Maar CEO CEO Thierry Janssen zegt in een brief aan het personeel ook dat “het moeilijkste voorbij is” en dat er voorlopig geen andere winkels zullen sluiten. Switch is met 21 vestigingen de grootste APR in België en is de afgelopen tijd flink gegroeid, dankzij de overname van voormalig marktleider Easy-M. Maar dat leverde het bedrijf ook een flinke schuldenberg op, van maar liefst 33,4 miljoen euro. Afgelopen zomer ontstonden al de eerste problemen, toen Switch onder curatele werd gesteld. Voor 1 februari moest er een herstelplan worden gemaakt, maar dat is niet gelukt.
Die plannen zouden een herstructurering moeten omvatten, om een faillissement te kunnen afwenden. Er waren gesprekken gaande met een nieuwe investeerder en er waren afspraken met schuldenaars gemaakt, maar uiteindelijk is het toch niet gelukt. Switch moet nu op zoek naar een nieuwe eigenaar. De raad van bestuur van Switch zegt in de brief aan medewerkers dat “er voldoende geld is om salarissen te betalen” en dat er “een derde partij is die indien nodig overbruggingsfinanciering kan verstrekken”. Maar tegelijk ziet de huidige eigenaar ook wel in dat het lastig is om de huidige winkels draaiend te houden. Het zal lastig zijn om de komende weken producten te leveren.
Terwijl er in Nederland één grote APR (Amac) is die alle andere heeft opgeslokt, met Xando als enige andere aanbieder, is de situatie in België iets anders verlopen. Mac Line en Abelsys kwamen in handen van Easy-M, dat op zijn beurt in handen kwam van Switch. Het Vlaamse Lab9 nam ondertussen CAMi over in het Franstalige gedeelte van België.
Swich zou kunnen overleven, maar met minder winkels en met een focus op grotere winkels, die ook trainingen kunnen aanbieden.
- 2020 - 01 februari: Update in artikel: het zou gaan om 10% van de 320 personeelsleden, dus het gaat om enkele tientallen (rekening houdend met parttimers).
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Deze transparante AirPods kun je niet kopen (11-04)
- Opinie: Aankomende WWDC-keynote wordt belangrijkste Apple-presentatie in jaren (en dit is waarom) (13-03)
- Het einde van de vijftig tinten spacegrijs: overzicht van een van Apple's meestgebruikte kleur (06-03)
- ELEGNT is Apple's robotlamp met menselijke gedragstrekjes (07-02)
- Matter-organisatie belooft beterschap en focust in 2025 op bugfixes bij smart home-standaard (23-01)
300 ontslagen? Das het volledige personeelsbestand? 😄
Schrijf is enkel de waarheid en niet uit je duim gezogen materiaal!
Beste is om de winkel keten te sluiten. Spijtig ivm de jobs. Andere sectoren zoeken nieuwe mensen. Op mijn werk alleen al meer als100.
Switch is verschrikkelijke winkel. Personeel is onbeleefd en incompetent. Voor mijn part mogen ze al hun winkels sluiten.
Kan ik geloven, aan het tempo dat ze daar werken. Als er 4 klanten voor u zijn sta je daar twee uur te schilderen
beetje genuanceerder artikel maar ziet er toch niet zo goed uit.
@Christophe: In Latem vindt ik ze nochtans vriendelijk hoor weinig opmerkingen erover !
Volgens mij zijn er nog altijd twee APR’s in NL. Amac en Xando.
@Mark dh: Xando is in vergelijking met het immense Amac niet echt groot te noemen, maar fair point – het is aangepast.
@Steven vc: Er zijn geen 300 personeelsleden, hoe kan je er dan 300 ontslagen 🤷♂️
Ja ken de zaken ook niet juist hoor maar vindt wel jammer voor personeel en de winkel ! ik ging er wel graag maar ging vooral in Latem! Nu ja dat ketens als Coolblue voor zware concurrentie zorgen zal wel zo zijn vermoed dat ze daar wel de boot was gemist hebben bij Switch ! Maar op hoop van zegen dat er toch nog toekomst is voor hen !
Misschien in tegenstelling tot de meesten vind ik dit best spijtig. Ben reeds verscheidene jaren tevreden klant (Switch Wijnegem). Personeel was vriendelijk, kende de producten (de meesten toch) en nam zijn tijd. Het gaat tenslotte niet om een pak friet. Mijn ouders (op pensioen) heb ik voor iPad naar Switch Oostende gestuurd. Hebben daar een uitgebreide uitleg gekregen en verkoper nam zijn tijd. Waren ook altijd welkom als er een vraag of klein probleempje was. Kan begrijpen dat dit niet leuk was voor de persoon die daar twee uur heeft staan schilderen. Kortom, heb goede ervaring met Switch maar heb wel nooit begrepen waarom zij bijna nooit meededen met actie’s of wanneer er een nieuwe iPhone verscheen zij drie weken achter liepen.
(Red.) Update in artikel: het zou gaan om 10% van de 320 personeelsleden, dus het gaat om enkele tientallen (rekening houdend met parttimers).
Tot voor de overname van easy-M door Switch was er een goed draaiend filiaal in mijn kleine stad, Lommel. Met goed draaiend bedoel ik een kleine winkel met vriendelijk personeel, voor niks verlegen, mogelijkheid tot opleidingen,… De dag na de overname is deze goed draaiende winkel gesloten en werd het personeel overgezet naar andere filialen. Deze zie ik nog eens af en toe en van één ding ben ik zeker: dit was een slechte zet van Switch!
Huidige winkel-personeel in Hasselt is niet vriendelijk en ongeïnteresseerd. Ik rijd nog liever naar Eindhoven om er in Amac spullen te kopen dan naar Hasselt. Tenzij het niet anders kan…
Wel goed om te weten!
Ik wilde zojuist reparatie door Switch laten uitvoeren (bestek gisteren nog laten opmaken) . Bij faillissement kun je vervolgens achter je eigen spullen aangaan. ☹️
Ze gaven vroeger ook op regelmatige basis vormingen zoals fotografie met iPhone enz heb eens zo een sessie gevolgd en was wel interessant zelf zaken geleerd die ik nog niet wist