Refurbished aanbieder Swoop vraagt faillissement aan
“Hoewel het er lange tijd naar uit zag dat dit scenario geen werkelijkheid zou worden is SWOOP helaas genoodzaakt om faillissement aan te vragen”, schrijft partner Awin in een e-mail aan iCulture. Het mailbericht is ondertekend door ‘Awin en SWOOP’.
Update 24 oktober 18:00 uur: SWOOP zou vandaag rond 10:00 uur met een persbericht komen, maar dat is nog steeds niet uitgebracht. Wel is inmiddels de bekendmaking van het faillissement te lezen. Het gaat om de handelsnamen Smartrepair, Swoop en Sellmydevice.
Hieronder volgt ons oorspronkelijke nieuws van 23 oktober.
In juli 2018 sprak iCulture nog telefonisch met Swoop-oprichter en -eigenaar Joshua Kappen. Via een interne tipgever hadden we signalen gekregen dat Swoop “op de rand van de afgrond zou staan”. Kappen vertelde in het telefoongesprek dat zijn bedrijf vanwege de groei afhankelijk is van financiering, maar dat de situatie er verder goed voor stond. Er zou geen sprake zijn van een situatie zoals bij collegabedrijf Leapp, dat een paar maanden eerder failliet ging en inmiddels een doorstart heeft gemaakt.
Swoop in de problemen
Swoop is net als Leapp aanbieder van refurbished iPhones, iPads en andere Apple-producten. In juli meldde onze tipgever dat de huidige Swoop-investeerders de samenwerking hadden beëindigd. We hebben vanavond opnieuw contact gezocht met Kappen; hij wil zijn officiële reactie pas geven nadat hij woensdagochtend voor het eerst heeft gesproken met een curator. Dan zal er ook een officieel persbericht naar buiten gaan.
Onduidelijk is nog of de gebeurtenissen invloed hebben op de activiteiten van SmartRepair B.V.
Er zou geen direct verband zijn met het feit dat de vestiging van Swoop in Almere eerder dit jaar werd gesloten. Kappen vertelde ons destijds, dat hiertoe was besloten omdat er te weinig klandizie in de regio zat en mensen uit Amsterdam niet zo snel geneigd waren om naar Almere af te reizen.
Wat betekent het voor jou?
De website van Swoop is nog wel gewoon bereikbaar. Heb je producten bij Swoop gekocht, dan verloopt het eigenlijk op een soortgelijke manier als eerder bij Leapp. Je moet gaan duimen dat de aanbieder een doorstart gaat maken en dat de nieuwe eigenaar de garantie overneemt. De refurbished aanbieder bood 2 jaar garantie op de gebruikte toestellen.
Lukt het niet om een doorstart te maken of heeft de nieuwe eigenaar (of de huidige eigenaar met een nieuwe financier) geen trek om de eerdere garantie over te nemen, dan is daar niets aan te doen.
De overheid kondigde begin dit jaar een initiatief aan om tot een keurmerk voor refurbished iPhones te komen. Dit initiatief werd vanaf het begin gesteund door Leapp, Forza, Infotheek Group (Centralpoint) en Renewd. Aanleiding daartoe was een onderzoek van de Consumentenbond, waaruit bleek dat de kwaliteit van refurbished toestellen vaak tegenvalt. Swoop eindigde in die steekproef met 3 en 4 sterren (van maximaal 5) in de middenmoot. Qua prijs zaten Swoop en Leapp aan de bovenkant.
- 2018 - 24 oktober: Update in artikel gezet. Het beloofde persbericht laat op zich wachten.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Getest: de nieuwe gehoorfuncties op de AirPods Pro (21-10)
- iCulture peilt: wat was jouw favoriete aankondiging van het september-event? (12-09)
- 'Wachtwoorden van Vision Pro-gebruikers waren te achterhalen' (12-09)
- Thread 1.4 komt naar je smart home: dit zijn de 6 verbeteringen (09-09)
- HomeComputerMuseum in Helmond heeft onvoldoende geld binnengehaald (07-09)
Reacties: 18 reacties