T-Mobile komt met het platform Datavrije Muziek, waarmee je muziek kunt streamen buiten je eigen databundel om. Gebruikers kunnen muziek streamen via onder andere Spotify, Deezer en Tidal. Dit is mogelijk in strijd met de Nederlandse netneutraliteit.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 16 reacties
Peter
Eigenlijk is dit niet iets nieuws. In Australie kon je een paar jaar geleden al veel sociaal media, zoals Facebook, Twitter, Foursquare enz. gebruiken zonder dat er iets van je beltegoed afging. Ik had toen een prepaid kaartje met $ 25 Australische dollar van Optus en heb er ruim 4 weken mee rondgereden. Had na thuiskomst zelfs nog geld over.
Pim
Origineel geplaatst door Peter
Eigenlijk is dit niet iets nieuws. In Australie kon je een paar jaar geleden al veel sociaal media, zoals Facebook, Twitter, Foursquare enz. gebruiken zonder dat er iets van je beltegoed afging. Ik had toen een prepaid kaartje met $ 25 Australische dollar van Optus en heb er ruim 4 weken mee rondgereden. Had na thuiskomst zelfs nog geld over.
Het is inderdaad niets nieuws en een constructie die verschillende Telco’s eerder hebben gehad of geprobeerd. T-Mobile heeft zelf een half jaar geleden ongeveer een soortgelijk balletje opgegooid en heeft die toen snel teruggetrokken nadat er ophef over kwam.
Dat het in Australië mag zegt niets over Nederland natuurlijk. Het vervelende wat je hiermee krijgt is dat bepaalde partijen voorgetrokken gaan worden. Je kunt dus (huidige situatie) onbeperkt gebruik maken van Spotify, maar niet van Apple Music. Je hebt dan dus geen vrije keuze in de dienst die je wil gebruiken, simpelweg omdat T-Mobile dat kiest. En als er dan een nieuwe partij op de markt komt met een soortgelijke dienst, dan maakt die al helemaal weinig kans om door te breken. Simpelweg omdat ze (nog) geen geld hebben om er bij T-Mobile door te komen.
Bas
Lijkt voordelig voor de consument en nadelig voor de telco provider maar de waarheid is andersom.
De telco gaat nu, weliswaar indirect, de prijs van je muziek bepalen. En straks ook de prijs van je nieuws, van je video streaming etc etc.
En daarvoor moeten ze ook nog al je data bekijken en analyseren van welke bron het komt. Precies wat we niet willen.
iFreek
Als een bedrijf zich richting de overheden al niet aan de regels houdt, hoe denk je dan dat ze zich richting de consument gedragen?
Gabor
Origineel geplaatst door Peter Eigenlijk is dit niet iets nieuws. In Australie kon je een paar jaar geleden al veel sociaal media, zoals Facebook, Twitter, Foursquare enz. gebruiken zonder dat er iets van je beltegoed afging. Ik had toen een prepaid kaartje met $ 25 Australische dollar van Optus en heb er ruim 4 weken mee rondgereden. Had na thuiskomst zelfs nog geld over.
Dat klinkt leuk, maar het gaat je provider natuurlijk geen reet aan waar jij je bundel aan gebruikt.
De provider moet “herkennen” dat het om een sociaal platform gaat. Daarvoor worden kleine, voor de provider onbekende social media benadeeld. Alleen via een overeenkomst kan zo’n partij dan meedoen aan de “gratis” data actie.
Lijkt me nadelig voor de consument, de steeds inniger wordende samenwerking tussen bedrijven.
Cihan
Ik sta achter T-Mobile!
Dafo
Het probleem voor de telco’s is dat de klant steeds makkelijker switcht van provider, door prijsdaling, verkorte abonnementsduur etc. Om de klant weer te binden proberen ze met dit soort nieuwe features een Customer lock-in te creëeren. Maar helaas niet in het belang van de klant, in mijn opinie.
Lex
Lees op de website van t mobile het volgende betreffende dit onderwerp:
Kan ik in hoge kwaliteit muziek blijven streamen als mijn internetbundel op is?
Ja, dat kan. Is je internetbundel op? Dan verlagen wij de downloadsnelheid voor 6 GB en 20 GB (de L- en XL-bundels) naar 384 Kbps. Dat is ruim voldoende om in hoge kwaliteit muziek te streamen.
Waarom wordt mijn snelheid verlaagd als mijn internetbundel is?
Alle providers moeten al het internetverkeer met dezelfde snelheid doorgeven. Dit heeft te maken met de wetgeving rondom netneutraliteit. Dus als je internetbundel op is, dan verlagen wij de internetsnelheid en ook de snelheid van Datavrije Muziek.
Dit betekent dus dat ik voortaan met mijn 6gb bundel altijd 384kbps heb buiten mijn bundel?
Jasper
Bij KPN krijg je gewoon 1,5 GB extra data als je via hen Spotify afneemt. Das helemaal prima!
Flieps
Verboden in Nederland! Belachelijk! Ik verhuis naar Europa!
Oscar
Hier in Amerika heb ik ook T-mobile, alle streaming die je doet valt buiten je bundle =) Lekker hoor.
Bimmer
Klinkt heel joviaal en onschuldig, en ik zie al wat reacties van mensen die het gevaar niet zien, maar uiteindelijk is daarmee de deur op een kier gezet voor afbreken van netneutraliteit. Kleintjes worden kapotgemaakt en de consument gaat straks EXTRA betalen als de providers hun zin krijgen. Trap er niet in!
Roland
Ik luister vaak naar NRJ radio, een Franse zender. Hiervan is ook een app.
Valt dit er dan ook onder?
Ruben
Ik vind dat deze functie in deze tijd voor alle MB-Bundels zou moeten gelden. Niet alleen voor de hoogste abbo’s.
Eigenlijk is dit niet iets nieuws. In Australie kon je een paar jaar geleden al veel sociaal media, zoals Facebook, Twitter, Foursquare enz. gebruiken zonder dat er iets van je beltegoed afging. Ik had toen een prepaid kaartje met $ 25 Australische dollar van Optus en heb er ruim 4 weken mee rondgereden. Had na thuiskomst zelfs nog geld over.
Het is inderdaad niets nieuws en een constructie die verschillende Telco’s eerder hebben gehad of geprobeerd. T-Mobile heeft zelf een half jaar geleden ongeveer een soortgelijk balletje opgegooid en heeft die toen snel teruggetrokken nadat er ophef over kwam.
Dat het in Australië mag zegt niets over Nederland natuurlijk. Het vervelende wat je hiermee krijgt is dat bepaalde partijen voorgetrokken gaan worden. Je kunt dus (huidige situatie) onbeperkt gebruik maken van Spotify, maar niet van Apple Music. Je hebt dan dus geen vrije keuze in de dienst die je wil gebruiken, simpelweg omdat T-Mobile dat kiest. En als er dan een nieuwe partij op de markt komt met een soortgelijke dienst, dan maakt die al helemaal weinig kans om door te breken. Simpelweg omdat ze (nog) geen geld hebben om er bij T-Mobile door te komen.
Lijkt voordelig voor de consument en nadelig voor de telco provider maar de waarheid is andersom.
De telco gaat nu, weliswaar indirect, de prijs van je muziek bepalen. En straks ook de prijs van je nieuws, van je video streaming etc etc.
En daarvoor moeten ze ook nog al je data bekijken en analyseren van welke bron het komt. Precies wat we niet willen.
Als een bedrijf zich richting de overheden al niet aan de regels houdt, hoe denk je dan dat ze zich richting de consument gedragen?
Dat klinkt leuk, maar het gaat je provider natuurlijk geen reet aan waar jij je bundel aan gebruikt.
De provider moet “herkennen” dat het om een sociaal platform gaat. Daarvoor worden kleine, voor de provider onbekende social media benadeeld. Alleen via een overeenkomst kan zo’n partij dan meedoen aan de “gratis” data actie.
Lijkt me nadelig voor de consument, de steeds inniger wordende samenwerking tussen bedrijven.
Ik sta achter T-Mobile!
Het probleem voor de telco’s is dat de klant steeds makkelijker switcht van provider, door prijsdaling, verkorte abonnementsduur etc. Om de klant weer te binden proberen ze met dit soort nieuwe features een Customer lock-in te creëeren. Maar helaas niet in het belang van de klant, in mijn opinie.
Lees op de website van t mobile het volgende betreffende dit onderwerp:
Kan ik in hoge kwaliteit muziek blijven streamen als mijn internetbundel op is?
Ja, dat kan. Is je internetbundel op? Dan verlagen wij de downloadsnelheid voor 6 GB en 20 GB (de L- en XL-bundels) naar 384 Kbps. Dat is ruim voldoende om in hoge kwaliteit muziek te streamen.
Waarom wordt mijn snelheid verlaagd als mijn internetbundel is?
Alle providers moeten al het internetverkeer met dezelfde snelheid doorgeven. Dit heeft te maken met de wetgeving rondom netneutraliteit. Dus als je internetbundel op is, dan verlagen wij de internetsnelheid en ook de snelheid van Datavrije Muziek.
Dit betekent dus dat ik voortaan met mijn 6gb bundel altijd 384kbps heb buiten mijn bundel?
Bij KPN krijg je gewoon 1,5 GB extra data als je via hen Spotify afneemt. Das helemaal prima!
Verboden in Nederland! Belachelijk! Ik verhuis naar Europa!
Hier in Amerika heb ik ook T-mobile, alle streaming die je doet valt buiten je bundle =) Lekker hoor.
Klinkt heel joviaal en onschuldig, en ik zie al wat reacties van mensen die het gevaar niet zien, maar uiteindelijk is daarmee de deur op een kier gezet voor afbreken van netneutraliteit. Kleintjes worden kapotgemaakt en de consument gaat straks EXTRA betalen als de providers hun zin krijgen. Trap er niet in!
Ik luister vaak naar NRJ radio, een Franse zender. Hiervan is ook een app.
Valt dit er dan ook onder?
Ik vind dat deze functie in deze tijd voor alle MB-Bundels zou moeten gelden. Niet alleen voor de hoogste abbo’s.
@Flieps: 😂
http://Www.t-mobile.nl daar staat alles op 😉