We hebben er even op moeten wachten, maar iCulture kan nu als eerste melden dat de eSIM vanaf vandaag beschikbaar is bij T-Mobile. Iedere klant van de provider kan nu naast een standaard simkaart via deze pagina ook een eSIM aanvragen. De eSIM zorgt ervoor dat je op één iPhone twee nummers tegelijk kan gebruiken. Het is dan ook de eerste dualsim-mogelijkheid voor de iPhone via een Nederlandse provider. De eSIM is op dit moment alleen beschikbaar voor de geschikte iPhones. Alle details lees je hieronder!
T-Mobile eSIM nu beschikbaar: dit zijn de voordelen
Het grootste voordeel van de eSIM bij T-Mobile is dat je twee nummers tegelijk kan gebruiken. Vooral voor gebruikers die een zakelijke telefoon hebben met daarin een apart simkaartje, komt de eSIM als geroepen. Je kan dan het gewone simkaartje van je werk in je eigen iPhone steken, terwijl je je eigen T-Mobile-abonnnement via de eSIM op dezelfde iPhone gebruikt. Andersom is ook mogelijk, want ook voor zakelijke gebruikers is de eSIM beschikbaar.
Ook op vakantie kan de eSIM van pas komen, vooral als je reist buiten de EU waar je extra moet betalen voor mobiele data. Je gebruikt dan een lokaal simkaartje en met de T-Mobile eSim ben je dan toch bereikbaar op je Nederlandse nummer. Zo blijf je toch bereikbaar voor het thuisfront, zonder dat je ze een nieuw nummer hoeft door te sturen. Je hebt dus met de eSIM verschillende providers tegelijkertijd naast elkaar actief.
Dit heb je nodig voor T-Mobile’s eSIM
Om bij T-Mobile met de eSIM van start te gaan, heb je een twee dingen nodig:
- Een geschikt toestel. Momenteel zijn dat de iPhone XS, iPhone XS Max en iPhone XR.
- Een particulier of zakelijk T-Mobile-abonnement.
Naast de iPhones biedt T-Mobile ook databundels voor tablets aan met de eSIM. Deze kun je gebruiken op geschikte iPad-modellen. Dit zijn op dit moment de iPad Pro 2018, iPad Air 2019 en iPad mini 2019, maar alleen in de Cellular-uitvoeringen.
T-Mobile heeft het ook getest met Pixel-telefoons en daar werkt het ook. Deze toestellen worden echter nog niet in Nederland verkocht. Ook andere toestellen uit het buitenland die de eSIM ondersteunen kunnen werken, maar T-Mobile kan daar geen garantie op geven.
eSIM is niet beschikbaar voor prepaid-bundels. Ook biedt de provider op dit moment nog geen oplossing voor de Apple Watch. De Apple Watch met 4G is dan ook nog niet in Nederland beschikbaar.
Dit zijn de kosten voor de eSIM bij T-Mobile
T-Mobile rekent geen extra kosten als je kiest voor de eSIM. Als je een nieuw abonnement afsluit of er eentje verlengt, kun je gratis kiezen voor een eSIM. Heb je nu al een bundel bij T-Mobile, dan kun je voor het eenmalige bedrag van €5,09 online een simkaartwissel aanvragen. Ook goed om te weten is dat je bij een nieuw toestel een nieuwe eSIM aan moet vragen. Uit veiligheidsoverwegingen is elke activatie van een eSIM maar één keer te gebruiken. Voorlopig kan je bij T-Mobile twee keer per jaar gratis een nieuwe eSIM aanvragen als je al een eSIM hebt, bijvoorbeeld als je een nieuwe iPhone koopt. Op de website van T-Mobile vind je meer informatie.
eSIM instellen doe je zo
Een eSIM aanvragen doe je via website van T-Mobile of in de winkel. Vervolgens ontvang je een eSIM QR-code, die je scant met de eSIM QR-codescanner van je toestel. Op de iPhone volg je de volgende stappen om het eSIM-profiel te downloaden en in te stellen:
- Zorg dat je een internetverbinding hebt, bijvoorbeeld via Wi-Fi. Controleer ook of je de nieuwste iOS-versie op je toestel hebt.
- Ga op de iPhone naar Instellingen > Mobiel netwerk.
- Tik op Voeg mobiel abonnement toe.
- Scan de QR-code die je van T-Mobile gekregen hebt. Probeer je de eSIM te downloaden via My T-Mobile op je iPhone, tik dan op Voer info handmatig in. In het volgende scherm voer je dan de nodige gegevens in, die je kan vinden in My T-Mobile.
- Kies hoe je de nummers wil labelen en welke je waarvoor wil gebruiken (data en bellen).
- Lees verder in onze tip over de dualsim gebruiken op de iPhone.
In sommige gevallen moet de eSIM vervolgens geactiveerd worden in My T-Mobile. Mocht dit nodig zijn, dan ontvang je de instructies hiervoor van T-Mobile.
Belangrijk om te weten is dat er nog wel enkele beperkingen zitten aan het gebruik van de eSIM en de dualsim-functie op de iPhone. WhatsApp ondersteunt standaard maar één enkel nummer. Om dit te omzeilen kun je WhatsApp Business voor het extra nummer gebruiken. Voor iMessage en FaceTime kun je momenteel maar één nummer gebruiken. Met ingang van iOS 13 is het wél mogelijk om beide nummers voor iMessage in te stellen.
https://www.youtube.com/watch?v=J42fAEYtg2A
Interview eSIM: “Iedereen die graag twee nummers op één iPhone wil, is nu geholpen”
iCulture sprak met Niels Muñoz en Bas Swierstra. Niels is Senior Marketing Manager bij T-Mobile, terwijl Bas bij T-Mobile werkt als consultant. In Zwitserland werkte hij al aan de eSIM en Apple Watch. Hij ondersteunt nu T-Mobile met onder andere deze ontwikkelingen.
Bas Swierstra (links) en Niels Muñoz
Hoe is dit proces van de eSIM tot stand gekomen? Zijn jullie door Apple benaderd of hebben jullie vooral gekeken naar T-Mobile-merken in andere landen?
Bas: We hebben een nauwe samenwerkingsverband met Apple, dus als zij iets nieuws introduceren vragen ze ook aan hun partners of ze dat willen gaan ondersteunen. Vanuit de T-Mobile-groep is er een programma om in alle landen te werken aan die nieuwe technologieën. Deutsche Telekom (de Duitse T-Mobile – red.) heeft al in een aantal landen de eSIM geïntroduceerd en wij zijn één van die landen.
De eSIM is na Apple Pay één van de meestgevraagde functies van Nederlandse iPhone en Apple Watch-gebruikers. Heeft dit invloed gehad op jullie beslissing om dit te ondersteunen?
Bas: De vraag is of consumenten vragen om de eSIM of meer de functionaliteiten en dus om wat je ermee kan. Volgens mij liepen heel veel telecomoperators daar tegenaan. De eSIM technologie is er al geruime tijd, maar wat kun je er nou eigenlijk als klant mee? Apple heeft op de iPhones een duidelijke functionaliteit neergezet: dualsim. Als we onze gebruikers iets kunnen bieden wat van toegevoegde waarde is, dan willen we dat zeker doen. Klantfeedback is dan ook zeker één van de redenen waarom we dit doen.
Wanneer is dit traject voor jullie voor het ondersteunen van de eSIM begonnen?
Bas: Het traject binnen de T-Mobile-groep loopt al enkele jaren. Voor de introductie van eSIM bij T-Mobile Nederland is het dan afhankelijk van de doorontwikkeltijd in alle systemen. Vorig jaar is begonnen met een project om eSIM echt klaar te maken voor de Nederlandse markt.
Niels: De relevantie is daarbij ook heel belangrijk. Zoals je zei zie je ook in jullie lijstjes dat gebruikers vragen wanneer ze eSIM in Nederland kunnen gaan gebruiken. We kijken naar de markt, naar wat klanten vragen en wat ook onze impact zou zijn in de markt. Apple introduceerde vorig jaar september geschikte toestellen en we zien dat die toestellen steeds vaker aangeschaft worden. Als je dat combineert met de vraag van consumenten en de verwachting dat er op termijn steeds meer toestellen (ook niet Apple-devices) zowel een normale sim als een eSIM aan boord zullen hebben, is nu een geschikt moment om hiermee te komen.
Hoe belangrijk is het voor jullie om de eerste te zijn?
Bas: We zijn een innovatief bedrijf en willen graag zo snel mogelijk technologieën aan onze klanten aanbieden, maar er zit vaak een groot project aan vast. Je balanceert altijd tussen iets zo snel mogelijk doen en het goed doen. Het goed doen is voor ons het allerbelangrijkste. We willen graag de eerste zijn, maar niet als dat ten koste gaat van de klantervaring.
Nog geen 4G Apple Watch, maar wel in aantocht
De grote vraag is hoe dit nu zit met de Apple Watch. T-Mobile ondersteunt nu alleen nog de eSIM in de iPhones, maar de Apple Watch met Cellular heeft ook een eSIM aan boord.
De verdere informatie in dit artikel over dit specifieke onderwerp is niet meer actueel.
Gaan jullie ook de eSIM op de Apple Watch ondersteunen?
Bas: Om Apple Watch te ondersteunen heb je inderdaad eSIM nodig. Maar met de eSIM alleen ben je er nog niet. Apple wil dat je nog twee andere ‘bouwblokken’ introduceert. Eén daarvan heet een entitlement server. Dat is een stukje technologie dat je nodig hebt om het profiel op het toestel te krijgen. Waar we dat nu doen met QR-codes, loopt dat bij de Apple Watch anders. Ten tweede heb je een multi-sim oplossing nodig. Je moet twee simkaarten met hetzelfde nummer hebben die tegelijkertijd actief zijn. De eerste stap (de eSIM) hebben we nu staan en de tweede en derde zijn we nu aan het bekijken. Op dit moment kunnen we de Apple Watch dus nog niet ondersteunen. Niet omdat we dat niet willen, maar omdat we daarvoor compleet andere technologieën moeten introduceren.
Op wat voor termijn komt de Apple Watch met 4G wel beschikbaar?
Bas: Het is lastig om daar iets over te zeggen. We bekijken het, maar er is veel voor nodig. Het heeft ook te maken met ontwikkelingen bij het moederbedrijf in Duitsland.
De Apple Watch ondersteunt al sinds de Series 3 de eSIM. Hadden jullie niet het idee om daar eerder mee te beginnen? Of wilden jullie eerst met smartphones aan de slag en de ontwikkelingen van de eSIM afwachten?
Bas: Wat je sowieso nodig hebt is de eSIM oplossing. Voor de Apple Watch heb je zoals gezegd meer nodig. We introduceren eerst de eSIM-technologie en bouwen daarop voort. Je ziet ook dat de Apple Watch met 4G er in veel landen er nog niet is.
Toekomst van de simkaarten
In de afgelopen jaren is de simkaart alleen maar kleiner geworden. Van de standaard sim zijn we gegaan naar de microsim en nanosim, en met de eSIM heb je helemaal geen fysiek kaartje meer nodig. Wij vroegen aan T-Mobile hoe zij de toekomst van de eSIM zien.
Denken jullie dat dit een stap is naar het compleet verdwijnen van de fysieke simkaarten? Of houden jullie voorlopig het ondersteunen van beide opties nog aan?
Niels: Op allebei de vragen kunnen we “ja” antwoorden.
Bas: Ik denk dat het de komende jaren naast elkaar blijft bestaan. We gaan klanten niet forceren om naar de eSIM te gaan als ze daar geen behoefte aan hebben. Het is mogelijk dat hardwarefabrikanten op den duur over willen gaan naar alleen maar eSIM. Ik denk dat dat heel erg afhankelijk is van hoe de adoptie van de eSIM is onder de providers wereldwijd. Op korte termijn blijft het gewoon naast elkaar bestaan. Op de lange termijn denk ik dat het over gaat naar alleen eSIM.
Zijn jullie bang dat de drempel lager wordt om sneller van provider te wisselen?
Bas: De eSIM standaard die we nu introduceren is gebaseerd op de GSMA-standaard. Dat is een afspraak die met alle providers wereldwijd is gemaakt. Wat we doen is dat we eigenlijk alles hetzelfde houden, alleen in plaats van dat er een fysiek simkaartje in je toestel gaat, download je die gegevens op je toestel. Je moet dus nog steeds een contract afsluiten en een nummer overzetten als je overstapt. Voor providers blijven de processen voorlopig zoals ze zijn.
Niels: Een paar jaar terug dachten mensen dat eSIM het in de toekomst mogelijk zou maken om ’s ochtends bij het ontbijt en het lezen van de krant een provider te kiezen voor die dag op basis van dagprijzen en de scherpste deal. eSIM is de innovatieve digitale opvolger van de plastic simkaart, maar klanten hebben nog steeds een abonnement nodig bij een provider. Wisselen van provider blijft ook nu we eSIM introduceren vergelijkbaar met daarvoor.
Wat zijn jullie verwachtingen van de eSIM voor de korte en lange termijn? Denken jullie dat er veel mensen gebruik van gaan maken?
Bas: Iedereen die graag twee nummers op een iPhone wil, is nu geholpen. Op de echte lange termijn biedt het nog meer kansen, omdat elk device dan eenvoudiger op zichzelf verbonden kan zijn met het mobiele netwerk. T-Mobile heeft het gedaan voor zowel de korte termijn als de lange termijn.
Niels: We vinden het belangrijk om duidelijk te maken dat we geen enkele klant dwingen om eSIM te gebruiken, zolang wij toestellen hebben die beide ondersteunen. Sterker nog, onze standaard uitrol is nog steeds de plastic simkaart. Mensen moeten echt kiezen voor de eSIM en dan geven we hem pas. Niemand hoeft dus bang te zijn dat ze geen normale simkaart meer kunnen krijgen; de plastic simkaarten zullen nog wel een paar jaar over de toonbank gaan.
Overige providers met de eSIM
We hebben ook gevraagd wat de plannen zijn bij andere providers. We hebben dit nagevraagd bij Vodafone en KPN, omdat de twee grootste providers zijn die het eerst aan moeten bieden, voordat kleinere providers die onder Vodafone en KPN vallen ermee aan de slag kunnen.
Van René Loman, woordvoerder bij VodafoneZiggo, kregen we deze reactie:
VodafoneZiggo volgt de ontwikkeling rondom de eSIM met grote interesse. Over toekomstige plannen kunnen wij echter geen uitspraken doen.
Victorina de Boer, woordvoerster bij KPN, geeft een soortgelijke reactie:
Wij volgen uiteraard de ontwikkelingen op de markt en ondersteunen eSim en remote sim provisioning reeds op het gebied van internet-of-things. Op termijn gaan we dit ook voor andere toepassingen ondersteunen maar op dit moment kunnen we daar nog niet concreet over zijn.
We hebben ook navraag gedaan bij Tele2, maar zijn nog in afwachting van een reactie.
Het lijkt er dus op dat T-Mobile de komende tijd de enige Nederlandse provider is die de eSIM voor de dualsimfunctie op de iPhone ondersteunt.
Wil je meer weten over de eSIM en wat je er allemaal mee kan doen? Check dan onze andere artikelen over de eSIM:
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- RCS bij Nederlandse (en Belgische) providers: waar is het beschikbaar? (17-09)
- Slechte verbinding met iPhone 12 op KPN-netwerk? Volgens KPN opgelost (15-08)
- Vaarwel 3G: Odido schakelt als laatste provider 3G uit in Nederland (01-08)
- Odido maakt 5G sneller dankzij nieuwe frequenties (10-07)
- Ben en Simpel bieden nu 5G zonder bijbetalen (31-05)
Reacties: 64 reacties