T-Mobile biedt niet langer de mogelijkheid om zestig dagen per jaar ‘onbeperkt’ te roamen bij het Go Unlimited-abonnement. In plaats daarvan geldt voor nieuw afgesloten abonnementen een maximum van 10GB roaming per maand. De naam van de bundel is daarom ook gewijzigd naar Unlimited NL + 10GB EU. Mag dat zomaar, volgens de nieuwe roamingregels? Wij hebben het uitgezocht.

Voor bestaande klanten met Go Unlimited verandert er niets. De wijziging gaat alleen in voor klanten die vanaf maandag 1 mei Go Unlimited afsluiten.
Go Unlimited krijgt beperkte roaming
Voorheen kon je bij T-Mobile’s Go Unlimited 60 dagen onbeperkt roamen in de EU-landen. Na die 60 dagen viel je terug naar een limiet van 10GB per maand. Bij de nieuwe Go Unlimited is het eerste deel weggevallen: klanten vallen dus meteen onder de regeling van maximaal 10GB roaming per maand. Vandaar dat T-Mobile ook niet langer de naam Go Unlimited NL&EU gebruikt.
Volgens T-Mobile is de nieuwe regeling gebaseerd op drie maanden feedback. Meer dan 98 procent van de klanten blijkt Go Unlimited vooral af te sluiten voor gebruik binnen Nederland. Verder bleek dat 10GB dataroaming voor deze gebruikers meer dan genoeg is. De afgelopen maanden hebben 100.000 mensen Go Unlimited afgesloten, sinds het in januari werd aangekondigd. Volgens T-Mobile is Go Unlimited ook aangepast om de prijs van het abonnement laag te kunnen houden.
…maar het is toch onbeperkt?
T-Mobile bereidt zich hiermee ook voor op de nieuwe regeling rond roamingkosten, die vanaf juni ingaat. Providers mogen dan geen extra kosten meer rekenen voor het gebruik van belminuten, sms en mobiel internet in EU-landen. Er zijn regels om te voorkomen dat consumenten in het ene land een abonnement afsluiten (bijvoorbeeld bij een goedkope provider in het buitenland), die vervolgens continu in een ander land gebruiken om te roamen. Er gaat ook een fair use policy gelden voor situaties waarbij gebruikers veel data in het buitenland verstoken, al is nog steeds niet duidelijk hoe die FUP eruit gaat zien.
De EU heeft als FUP gesteld dat je meer tijd in eigen land moet doorbrengen dan in het buitenland. Dus als je van de 12 maanden slechts 3 maanden in Nederland bent, kan een provider maatregelen nemen:
The general rule is that as long as you spend more time at home than abroad, or you use your mobile phone more at home than abroad, you can roam at domestic prices when travelling wherever in the EU. This is considered a fair use of roaming services.
Extra regels voor ‘onbeperkte’ databundels
Feitelijk zou je dus met Go Unlimited ook onbeperkt kunnen internetten in EU-landen (het is immers ‘unlimited’), maar dat geldt alleen voor bellen en sms:
If at home you have unlimited calls and SMS, you will get unlimited calls and SMS when roaming in the EU.
Voor ‘onbeperkte’ databundels geldt een uitzondering:
If at home you have unlimited mobile data or very cheap mobile data, your operator may apply a safeguard (fair use) limit on data use while roaming. If this is the case, the operator will have to inform you in advance about such a limit and have to alert you in case you reach it. That safeguard limit will be high enough to cover most, if not all, of your roaming needs. Beyond this threshold, you can continue data roaming, subject to a small charge (maximum €7.70/GB + VAT; this will decline gradually to reach €2.50/GB as of 2022).
Providers moeten dus vooraf hun klanten informeren over een eventuele limiet op roaming en dat doet T-Mobile in dit geval: je mag 10GB dataroamen in de EU. Daarna kan de provider een bedrag van maximaal €7,70 per GB (+BTW) in rekening brengen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Gelukkig heb ik het abonnement al afgesloten ik heb echt niet genoeg aan 10GB in het buitenland. 😅
Tja wel te verwachten. 10 GB is nog steeds echt ontzettend veel in het buitenland. Ben toch altijd maar een weekendje of hoogstens een weekje weg.
Ik schrok van de titel, gelukkig heb ik mn abonnement al 2 maanden^^
Mag ik vragen wat je dan oa doet op je mobiel in het buitenland als je zoveel (of meer) gebruikt?
Zelf maak ik amper gebruik van mobiel internet in het buitenland.
Het enigste is nos of nu voor het nieuws welke ik 2 a 3 keer per dag bekijk.
In het buitenland ben ik dan op vakantie. Dan laat ik mijn mobiel (behalve voor fotos en heel af en toe nieuws) zoveel mogelijk met rust.
Stuk netter dan hoe KPN omgaat met hun klanten… ik ga van onbeperkt internet in Nederland (en dus de fup in Europa) naar max 10GB in Nederland én Europa…
Maar dus ook in Nederland word ik ineens gelimiteerd terwijl ik mijn leven lang onbeperkt internet zou houden…
Dan ben ik er net op tijd bij geweest. Sinds 5 dagen heb ik Unlimited NL + EU.
Klopt het wel dat je nog steeds 5GB per dag aan MB’s krijgt binnen Nederland?
Zo ja, ben ik nog steeds bereid over te stappen en verandert er niet zo heel veel voor mij.
Hoe zit dan met verlengen mag in juni verlengen. Behoud je dan wel onbeperkt? Of val je dan onder de nieuwe voorwaarden.
Eerlijk gezegd vind ik dat KPN het nog lang heeft volgehouden. Er staat netjes in de voorwaarden dat na het aflopen van een abonnement (1 of 2 jaar) het door beide partijen eenzijdig kan worden opgezegd. Het is duidelijk dat bij het oude abonnement qua prijsstelling niet is uitgegaan van het huidige verbruik maar van een veel lager verbruik van jaren en jaren geleden. Mijns inziens kan je het KPN niet kwalijk nemen, misschien afgezien van de ietwat misleidende reclame-uitingen destijds, dat ze de stekker uit een verlieslijdend product trekken.
@Kevin: Gaat me vooral om de manier waarop… ze gebruiken nu de EU regels als excuus terwijl ze dan eenzelfde constructie als hier aan zouden kunnen houden. In NL onbeperkt en in de EU een limiet. Al was dat limiet dan 1GB per maand zou ik tevreden zijn maar nu vind ik het toch erg jammer/klantonvriendelijk.
Bij actieve verlenging val je altijd onder de dan geldende voorwaarden. Je krijgt wellicht wel wat voordeel ten opzichte van nieuwe klanten. Ik zou het abonnement eventueel gewoon zo laten als er geen tijdelijke korting op zat bij afsluiten, die vervalt wel na de afgesloten periode.
10 GB per maand is niet zoveel hoor. Het antwoord op je vraag “wat doe je in het buitenland dan op je mobiel?” Is dan ook heel simpel “hetzelfde als thuis”.
Als we echt willen dat we ons Europeanen voelen, dan moeten dit soort zaken net over de grens niet opeens een hassle zijn.
Heb je dan geen wifi thuis? 🙂 ik krijg nooit mijn mobiel internet op. Thuis en op het werk heb ik wifi. En in mijn vrije tijd heb ik weinig nood aan mijn telefoon.
@Gabor: Ook in Nederland kom ik niet aan de 10GB per maand, haal daar maar een 0 vanaf de 1gb red ik niet eens ;).
Maar dit verschilt per persoon ik gebruik mijn mobiel amper, ik kijk eens 2 of 3 keer per dag of ik berichtje heb meer niet.
Youtube streamen doe ik niet, sowieso youtube gebruik ik bijna nooit.
Muziek staat offline voor sporten, verder luister ik geen muziekop de tel.
Nu.nl enzo hoef ik ook niet constant te checken op mobiel, kan prima aan einde van de dag als weer eens thuis ben.
Asociale media check ik bijna nooit onderweg dus facebook,snapchat.
En zelfs in de trein gebruik ik mijn mobiel amper, gewoon na buiten kijken enzo.
Maar goed dit verschilt per persoon.
Internet op mijn telefoon is sneller dan mn WiFi. Tevens heb ik ook sinds 2009 (?) een onbeperkt abonement van KPN. Kreeg verrassend ook eergisteren een sms met: geachte klant bla bla maar vanaf nu 10GB. 🙁 spijtig..
@Nils: Exact hetzelfde probleem. 4G een stuk sneller dan WiFi, zeker als ik op de tweede verdieping zit met matig bereik.
Verbruik nu zo’n 60GB per maand aan data, moet dus behoorlijk gaan minderen…
In het buitenland wil ik nog YouTube en TV kunnen kijken via de ziggo app bijvoorbeeld. In het buitenland geeft T-mobile je een Nederlands IP adres waardoor apps van Ziggo, NPO en RTL gewoon werken.
Raar, ze zeggen na een proefperiode van 3 maanden, maar de echte vakantieperiode moet nog beginnen, en dan weet je dus pas over een paar maanden hoeveel er gebruikt wordt…
@Jop: Ja, ik kreeg ook die SMS van KPN. Je zou zeggen zet die Unlimited op de EU data Roaming maar NIET op die van NL. Ik heb ook ooit (vroeger) een Leven-Lang-Onbeperkt-Internet OPTIE genomen.
Heb jij al contact gehad met KPN?
Vervolg KPN aanpassing op Tweakers.
Voor mij is het ook bye bye KPN en ga gewoon weer terug naar T-mobile nooit geen problemen mee gehad.
Maar had gehoopt dat KPN mee zou gaan met T-mobile ivm unlimited internet enz maar nee komt er niet.
Ze gaan juist nu beperkingen opleggen.
10GB is natuurlijk zat voor de meeste gebruikers, maar wat mij een beetje zorgen baart is dat dit blijkbaar mag. En wat let ze dan om het vervolgens te beperken tot 1GB of nog minder?
Ik val ook nog onder de (volgens zegge KPN) ca 10.00 klanten die afgelopen week een SMS hebben gehad met de volgende tekst:
Ik heb dit abonnement al jaren en nooit willen opzeggen, juist vanwege het onbeperkte internet. Voordeel is dat ik nu de GB’s ook in het buitenland kan gebruiken maar wel dat data snelheid omlaag gaat bij behalen limiet.
Vedr kan ik nu ook de belminuten in de EU verbruiken.
Overstappen naar bijv. T-Mobile heeft geen zin omdat wat ik woon de dekking van T-Mobile uitzonderlijk slecht is. Tevens mis ik dan gratis onderling bellen van KPN.
Ooit gehoord van een extender???
Wat fijn dat iedereen genoeg heeft aan die GBs.. ik ben internationaal chauffeur, dus het meerendeel van mijn tijd in het buitenland.. en ik wil ook gewoon kunnen internetten in m’n vrije tijd in t buitenland.. dus hoe meer hoe beter!
@John Wick:
Nee dat klopt niet. Je krijgt 5 Gig per dag sowieso. Zijn die op, dan moet je met de app je bundel upgraden. En dat is onbeperkt!
@Nick Seamore:
Jep, sterker nog, verschillende merken en modellen geprobeerd maar nog geen tegengekomen die op volle sterkte en met de volledige snelheid het signaal door kan geven. 4G verbinding is dan sneller en stabieler.
Exact. Hoe hoger je in je woning komt, des te minder wordt de wifi (ook door extenders), maar des te beter wordt vaak je 4G!
Maar eigenlijk merken we dat als consumenten nu pas nu 4G werkelijk doorbreekt. Daar valt niet tegen op te glasvezelen/kabelen!
Extra info, alle verlening en nieuwe contracten na vandaag krijgen dit. Onpkt data nl blijft alleen 10gb eu. Alles voor 1 mei krijgt de oude regels, onpkt nl en eu. Echter na 60dagen is die ook 10gb per maand.
Begrijp het wel, voor 90% is dit meer dan voldoende. 10gb heeft 90% niet eens in NL en de andere hebben teveel vrije tijd of zijn zakelijk. Zakelijk zou wat meer opties moeten krijgen.
Afgelopen 5 dagen zijn we op vakantie geweest en elke dag ging er meer dan 9 gb doorheen, doordat de kids op youtube en netflix filmpjes aan het kijken waren. Dus ben blij dat ik nu het oude nog heb. Al zie ik gebeuren dat de abonnementen die al afgesloten waren ook veranderd gaan worden.
@Tim: er zijn mensen die voor hun werk dagelijks in het buitenland komen, netflix? Videoland? Rtl gemist etc….vaak vanuit hun vrachtwagen als ze hun rust maken. Duizenden per week…
Had je kinderen dan thuis gelaten, als ze toch alleen maar aan dat scherpje gekluisterd zitten.