T-Mobile gaat toestellen recyclen in ruil voor lager maandbedrag

T-Mobile komt vandaag met een nieuwe dienst: je kunt na afloop van je contract je iPhone teruggeven aan de provider en krijgt daar dan een vergoeding voor. De provider gaat het toestel vervolgens duurzaam recyclen of hergebruiken.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

T-Mobile Recycle Deal

De Recycle Deal geldt ook voor andere smartphonemerken. Het recycling-programma moet volgens T-Mobile het hergebruik van smartphones stimuleren en klanten betalen lagere maandlasten. Wie zo’n Recycle Deal afsluit betaalt een lager maandbedrag dan gebruikelijk, maar moet het toestel aan het einde van het contract wel inleveren. Dat kan handig zijn voor mensen die hun telefoon vooral zien als gebruiksobject en geen behoefte hebben om het toestel als een verzamelobject te bewaren.


Het terugkopen van het toestel aan het einde van de contractperiode gaat tegen een vooraf vastgesteld bedrag. Als gebruiker kun je vervolgens overstappen naar een nieuw model.

Tip: Voor een goedkope iPhone kun je ook eens door onze bespaartips neuzen.

Om te kijken of het echt goedkoper is bekeken we een 64GB iPhone 8 zwart met 10GB data en onbeperkt bellen. Met Recycle Deal betaal je €44 per maand. Wil je het toestel houden, dan betaal je €50 per maand. Op de website van T-Mobile kun je zelf zien hoeveel je kwijt bent voor het toestel waar jij interesse in hebt.

E-waste
Het alsmaar consumeren leidt tot plasticsoep in de oceanen en een enorme berg e-waste op het vasteland. Daar wil T-Mobile iets aan gaan doen. De afgelopen tien jaar zijn er volgens cijfers van Greenpeace meer dan 7 miljard telefoons geproduceerd. Dit leidt tot een steeds groeiende afvalstroom van oude telefoons, waar nog best iets mee gedaan kan worden. Volgens T-Mobile is het goed van de klant en beter voor het milieu.

Concreet houdt het in dat je als T-Mobile-klant kunt kiezen uit vier betalingsmogelijkheden. Je sluit een abonnement met toestelkredietovereenkomst met eenmalige betaling achteraf voor het toestel. Aan het einde van het contract verkoop je je toestel terug aan T-Mobile tegen een vooraf vastgesteld bedrag. De restwaarde van het toestel wordt tijdens het contact ingezet voor een lager maandbedrag. Wil je het toestel houden, dan kan dat ook. Je betaalt dan aan het einde van het contract het restbedrag aan T-Mobile terug. Bij de hierboven genoemde iPhone 8 is het restbedrag €144.

De provider gaat vervolgens de toestellen weer hergebruiken als refurbished toestel of zorgt voor recycling.


Reacties: 10 reacties

  1. Waardeloze korting. Dan verkoop ik liever mijn toestel. Brengt veel meer op.

  2. (Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.

  3. Kansloos! Of ik verkoop mijn toestel na 2 jaar, levert meer op of sluit na 2 jaar een sim only af en gebruik mijn toestel langer omdat deze nog prima werkt en kan deze daarna ook nog verkopen.

  4. Voor een iPhone gebruiker is het minder interessant maar voor bijv een Huawei gebruiker kan het wel mooi wezen. En voor veel mensen zal het gemak ook wel mee spelen en je weet dat het goed word gerecycled en je telefoon goed word gecleand.

  5. Wat ze willen is oude toestellen zoveel mogelijk uit de markt te halen = meer verkoop nieuw

  6. Maar mijn iPhone 3gs wilde ze niet eens aannemen toen ik mijn X ging halen… laat staan korting geven.
    Altijd een beetje hypocriet dit soort acties. Terugnemen zijn ze sowieso al verplicht, en 114€ is natuurlijk een aanfluiting voor een iPhone 8. Dat betaal je nog voor een 5s of iets dergelijks.

  7. Afgelopen week mijn twee jaar flink gebruikte iPhone 7 128gb verkocht voor €450 ivm aanschaf iPhone X. €144 is natuurlijk totaal onzinnig bedrag. Veel beter om toestel zelf te verkopen.

  8. Super interessant voor mensen die:
    – niet kunnen rekenen
    – geen rekenmachine kunnen bedienen
    – niet kunnen nadenken
    – niet houden van een goeie deal

  9. Volgens mij heeft KPN hiermee ook al mee geëxperimenteerd en heeft het ze een hoop klanten en geld gekost , dit is niet interessant genoeg omdat dit alleen voordelen biedt voor T-Mobile en de klant betaald.

  10. Laat T-Mobile maar eens wat doen aan het nog steeds lopende probleem met vooral iPhone 8plus modellen die continu problemen hebben met slechte internet maar vooral ook weg vallende telefoongesprekken en dan ook totaal geen bereik meer hebben.

    Enigste wat ze dan zeggen stuur maar op om na te kijken voor reparatie.

    Terwijl bij geen enkele provider speelt dit probleem alleen bij T-Mobile.

    @iculture duik daar nog maar eens in hun forum staat er nog steeds vol van.