Vakantiegangers met een T-Mobile-abonnement hebben last van traag internet in Europese landen. T-Mobile heeft veel klachten binnengekregen en zoekt naar een oplossing.
Traag internet op vakantie
Zelf hebben we het afgelopen weekend ook ervaren tijdens een paar dagen in Engeland. Zelden konden we internetten op 4G-snelheid en op sommige momenten verscheen er zelfs EDGE of GPRS in de menubalk. Maar we zijn niet de enige, want ook vanuit Duitsland, België, Frankrijk, Italië en Spanje stromen de klachten binnen op het forum van T-Mobile. Afgelopen weekend zouden de problemen zijn begonnen.
Medewerkers van T-Mobile hebben laten weten dat ze “hard bezig zijn om dit op te lossen”. Wat kan helpen is om over te schakelen naar een andere buitenlandse provider, bijvoorbeeld de provider die in jouw vakantieland de beste dekking heeft.
Kies je eigen aanbieder
Dit doe je via Instellingen > Aanbieder. Zet de schakelaar bij Automatisch uit en wacht even totdat de iPhone de lijst met beschikbare providers heeft opgehaald. In Nederland zul je als T-Mobile-klant altijd voor het eigen moeten kiezen (kies je bijvoorbeeld Tele2, dan krijg je de melding ‘Geen service’). Maar in het buitenland kun je wat meer experimenteren met het kiezen van een ander netwerk. In landen waar T-Mobile zelf actief is zou je bijvoorbeeld een andere aanbieder kunnen kiezen.
Of het wisselen van provider in dit geval erg helpt is nog maar de vraag, aangezien het probleem bij T-Mobile lijkt te liggen. Eén van de oorzaken zou het afknijpen van verbindingen van roaminggebruikers in de EU zijn. Zo zou de Britse provider O2 data van EU-vakantiegangers afknijpen, om minder te hoeven afdragen aan buitenlandse telecomproviders. De provider zou dit al hebben toegegeven en wil hiermee voorkomen dat er onvoldoende capaciteit is om aan het dataverbruik van klanten te voldoen. Vooral in populaire badplaatsen kunnen providers te maken krijgen met veel roamende EU-bezoekers.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- RCS bij Nederlandse (en Belgische) providers: waar is het beschikbaar? (17-09)
- Slechte verbinding met iPhone 12 op KPN-netwerk? Volgens KPN opgelost (15-08)
- Vaarwel 3G: Odido schakelt als laatste provider 3G uit in Nederland (01-08)
- Odido maakt 5G sneller dankzij nieuwe frequenties (10-07)
- Ben en Simpel bieden nu 5G zonder bijbetalen (31-05)
Reacties: 72 reacties