T-Mobile gaat extreem dataverbruik bij de i-abonnementen aanpakken. De operator is begonnen met een opschoonactie om van een zeer kleine groep grootverbruikers af te komen. Klanten met een lopend iPhone-abonnement (i-150, i-300 en dergelijke) kregen de afgelopen dagen een brief van T-Mobile in de bus, waarmee ze voor de keuze gesteld worden: ze worden overgezet naar een abonnement met datalimiet, of ze kunnen hun abonnement beëindigen en proberen bij een andere operator onderdak te komen. De afgelopen dagen zagen we op het iCulture-forum een aantal meldingen van T-Mobile-klanten die een dergelijke brief hadden ontvangen.
iPhoneclub nam contact op met woordvoerder Michael Vos van T-Mobile, die uitlegt dat de maatregel alleen genomen wordt bij klanten met extreem hoog gebruik:
Het gaat om klanten die meer dan zesmaal het gemiddeld dataverbruik verstoken en gedurende een half jaar of langer extreem hoog dataverbruik hebben. Bij één klant gaat het om 500 GB per maand.
Waarom heeft T-Mobile de maatregel genomen? Vos:
Andere T-Mobile klanten hebben last van deze kleine groep hoogverbruikers. Bijvoorbeeld door een verminderde netwerkervaring. T-Mobile staat voor goede dienstverlening en waakt over kwaliteit hoogwaardig mobiel internet voor alle klanten.
De grootverbruikers zorgen ervoor dat doorsnee gebruikers worden dwarsgezeten wanneer ze ook eens een appje willen downloaden of naar streaming audio willen luisteren. Klanten die de brief hebben ontvangen, hebben veelal een i-150-abonnement uit 2010 of eerder, waarbij onbeperkt internet standaard was inbegrepen. Deze abonnementen liepen gewoon door tegen de oude voorwaarden. T-Mobile hanteerde geen Fair Use Policy, zoals veel andere operators destijds. Door de invoering van strengere datalimieten in de afgelopen maanden was het aantrekkelijk om bij T-Mobile het oude abonnement gewoon te laten doorlopen.
Wettelijk gezien mag T-Mobile maatregelen nemen tegen klanten die het systeem misbruiken. Een operator mag tussentijds de voorwaarden van een abonnement aanpassen en klanten daarbij de mogelijkheid geven om hun abonnement vroegtijdig te beëindigen. Maar dat is wat de betrokken klanten juist niet willen: ze hadden een erg goede deal met onbeperkt internet, die ze bij andere operators niet meer kunnen afsluiten. Bij klanten die een brief van T-Mobile hebben ontvangen, zullen de i-abonnementen worden omgezet naar Relax Sim Only, waardoor ze duurder uit zijn en te maken krijgen met een datalimiet.
Wat het lastig maakt voor de T-Mobile-klanten, is dat ze niet zelf hun dataverbruik in de gaten kunnen houden, zoals de webcaredienst van T-Mobile bevestigt:
Ook voormalig Ben-klanten krijgen brief
De klantenopschoonactie van T-Mobile blijkt niet alleen gericht op extreem dataverbruik. Ook andere klanten hebben een brief van T-Mobile gekregen. Het gaat daarbij om voormalig Ben-klanten, die volgens T-Mobile moeten overstappen naar een nieuw abonnement, waarmee ze volgens de Stichting Meldpunt Collectief Onrecht (SMCO) driemaal duurder uit zijn. Gesprekken worden niet langer afgerond op seconden maar op hele minuten en het tarief voor bellen buiten de bundel gaat omhoog tot 300%. Bij deze groep klanten is het plan om per 13 december 2011 de abonnementen eenzijdig om te zetten.
Meer info: iCulture-forum
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 186 reacties