Provider T-Mobile zag het afgelopen kwartaal haar klantenbestand met 79.000 groeien naar ruim 4,4 miljoen klanten sinds eind september. Volgens de provider is dit voornamelijk te danken aan de introductie van de iPhone 4 in Nederland. Dit blijkt uit de kwartaalcijfers over het derde kwartaal van 2010, die de Nederlandse tak van de Duitse provider vandaag bekendmaakte. T-Mobile realiseerde een omzet van 450 miljoen euro, een lichte daling ten opzichte van vorig jaar. De winst bedroeg 98 miljoen euro, 23 procent minder dan in hetzelfde kwartaal van afgelopen jaar.
T-Mobile haalt inmiddels 29 procent van haar omzet uit datagebruik, drie procentpunt meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook het gebruik van mobiel internet groeide fors. Klanten van T-Mobile verstoken nu gemiddeld 77 TB per week (11 TB per dag) op het netwerk van de provider; vijf maanden geleden bedroeg dit aantal nog 55 TB per week. Deze sterke stijging wordt volgens T-Mobile met name veroorzaakt door gebruikers smartphones en van mobiel internet op tablets, netbooks en laptops. Om deze groei op te vangen zou de capaciteit van het netwerk voortdurend verder worden vergroot, zo valt te lezen in het persbericht.
Hans van Leeuwen, Financieel Directeur van T-Mobile in Nederland:
We hebben in het derde kwartaal ons klantenbestand verder weten uit te breiden. Veel bestaande en nieuwe klanten kozen voor de iPhone 4 of een andere smartphone. Het gevolg hiervan is hoge verkoopkosten. Tegelijkertijd betekent deze investering in nieuwe klanten en het behoud van bestaande klanten ook waardevolle groei voor de toekomst.
Hoeveel klanten precies gebruikmaken van een iPhone 4 op het netwerk van T-Mobile is niet bekendgemaakt. Uit de laatste kwartaalcijfers van Apple bleek al dat het bedrijf wereldwijd 14,1 miljoen toestellen heeft verkocht. Vanaf 29 november starten ook KPN en Vodafone met de officiële verkoop van de iPhone en daarmee raakt T-Mobile na 2 jaar haar iPhone-monopolie op de Nederlandse telecommarkt definitief kwijt. Het is nog onduidelijk welke invloed dit gaat hebben op de provider zelf, omdat de meeste klanten die nu voor een iPhone 4 gekozen hebben voorlopig gebonden zijn aan een één- of tweejarig abonnement.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 40 reacties