Tablet-rapport van IDC leidt tot bijzondere conclusies

Een rapport van IDC wekt de indruk dat de verkoop van iPads terugloopt. Maar het blijkt te gaan om oude cijfers van het eerste kwartaal. Vlak na de feestdagen daalde de verkoop, maar dat is een normaal verschijnsel bij consumentenelektronica.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

ipad salesIDC bracht de afgelopen dagen een rapport uit, dat tot opvallende titels in kranten en op websites heeft geleid. ‘Tabletverkoop lager dan verwacht’ (en varianten daarop) was op verschillende plekken te lezen. Een voorbeeld is Forbes: zij concluderen dat de dip in verkopen één ding duidelijk maakt: de tablet gaat de pc voorlopig nog niet vervangen. VentureBeat schrijft iets soortgelijks onder de titel ‘Tablet sales slow’. Maar de indruk die daaruit ontstaat, blijkt niet helemaal te kloppen. De cijfers van IDC blijken betrekking te hebben op het eerste kwartaal van 2011, van januari tot en met maart. In die periode was een gebruikelijk fenomeen te zien: mensen geven vlak na de feestdagen minder geld uit aan consumentenelektronica en andere luxe goederen. IDC constateert dat die terugval ook bij tablets te zien is. Waarom IDC zo laat met de cijfers op de proppen komt, is overigens een raadsel. Het tweede kwartaal is inmiddels voorbij dus we zouden meer geïnteresseerd zijn in de cijfers van april tot en met juni.


In het rapport van IDC wordt geconstateerd dat de verkoop van tablets in het kwartaal na de feestdagen terugliep. Dat is logisch, omdat consumentenelektronica vaak tijdens de feestdagen cadeau wordt gegeven en omdat mensen de eerste maanden van het jaar wat zuiniger willen te leven. Volgens het IDC-rapport werden er in het eerste kwartaal 7.2 miljoen tablets verkocht, waarvan het merendeel iPads. Apple gaat half juli de cijfers voor het tweede kwartaal bekendmaken en daarvan wordt verwacht dat er alleen al aan iPads flink meer zijn verkocht dan de 7,2 miljoen tablets van het eerste kwartaal. Over een paar maanden kunnen we van IDC waarschijnlijk een rapport verwachten dat het met de verkoop van tablets tóch weer de goede kant op gaat. Fortune begrijpt eigenlijk niet, waarom de cijfers van IDC nog nieuws zijn… en wij ook niet. Voor hen laten de verkoopcijfers zien dat tablets zich gedragen als elk normaal consumentenelektronicaproduct: tijdens de feestdagen zijn mensen geneigd om meer te kopen dan in de maanden erna.

Informatie

Laatst bijgewerkt
18 juli 2011 om 14:02
Categorie
Achtergrond

Reacties: 3 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.