Tele2 is begonnen met de uitrol van bellen via Wi-Fi op iPhone, zo liet iCulture-lezer Lars ons weten. Met deze functie is het mogelijk om te bellen via je eigen Wi-Fi-netwerk, terwijl de verbinding loopt via Tele2. Dit zorgt ervoor dat je ook telefoongesprekken kunt voeren op plekken waar slecht bereik is.
Het bellen via Wi-Fi moet niet worden verward met het bellen via 4G op je iPhone(VoLTE, Voice over LTE). Dat biedt Tele2 namelijk al sinds maart 2016 aan. Je hebt hiervoor een goede 4G-verbinding nodig om de spraak via het 4G-netwerk te laten lopen. Bij bellen via Wi-Fi heb je die goede 4G-verbinding helemaal niet nodig, maar moet je beschikken over een snel draadloos netwerk thuis.
@iCulture blijkbaar kan ik nu bellen via WiFi met @Tele2Nederland pic.twitter.com/aMgYQIt1eG
— Lars (@LarsSteg) February 3, 2018
Bellen via Wi-Fi was in Nederland tot nu toe alleen mogelijk via Vodafone, die het sinds december 2016 als enige provider aanbood. Dit gebeurde met de introductie van iOS 10.2. Technisch gezien was de functie trouwens al in iOS 8 aanwezig, maar providers zijn vrij traag met het activeren van de functie.
Bellen via Wi-Fi: zo werkt het
Bellen via Wi-Fi op je iPhone werkt als volgt: je voert een telefoongesprek via het Wi-Fi-netwerk. De kosten voor het telefoongesprek worden echter via je provider in rekening gebracht, in dit geval Tele2. Het is dus niet zo dat je op deze manier onbeperkt gratis kunt bellen, want het gaat wel van je beltegoed af. De functie is dan ook vooral handig als je ergens slecht mobiel bereik hebt. Misschien is dat ook de reden waarom providers er niet meteen enthousiast op zijn gedoken: geen enkele provider wil immers de indruk wekken dat z’n klanten thuis slecht bereik hebben.
Ben je Tele2-klant en heb je de update nog niet gehad? Dan zul je even geduld moeten hebben tot de uitrol ook jouw toestel heeft bereikt via een update van de provider-instellingen. Je hoeft verder zelf niets te doen om de functie te gebruiken. Via Instellingen > Mobiel netwerk > Bellen via wifi kun je controleren of de functie aan staat. Ontbreekt deze optie in jouw menu en zit je bij Tele2, dan zul je nog even geduld moeten hebben.
Wil je meer hierover lezen, check dan onze gids over Bellen via Wi-Fi op je iPhone:
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Wifi
Alles over wifi-netwerken gebruiken op je iPhone, iPad en Mac. We vertellen je over wifi-bereik verbeteren met mesh-routers, het aanschaffen van wifi 6-routers, de voordelen van wifi 6E of wifi 7 en het oplossen van wifi-problemen op de Mac, iPhone, iPad en Apple TV. Maar er is nog veel meer!

- Wifi instellen op iPhone en iPad
- Wifi-netwerken beheren op iPhone en iPad
- Opgeslagen wifi-wachtwoorden achterhalen
- Wifi-problemen oplossen op iPhone en iPad
- Wifi-problemen op de Mac oplossen
- Wifi-problemen op Apple TV oplossen
- Netwerkproblemen oplossen op iPhone en iPad
- WiFi Assistentie op iPhone en iPad
- Mesh-systeem kopen voor beter wifi-bereik
- Wifi 6-router kopen
- Wat is wifi 6E?
- Wat is wifi 7?
- Wifi-knop op je iPhone is uitgeschakeld
Snap nog steeds het nut hiervan niet
@Benito: Uit de tekst: “Bij bellen via Wi-Fi heb je die goede 4G-verbinding helemaal niet nodig.”
Handig dus als je slecht bereik in je huis hebt (dikke muren, ver van de zendmast enz.)
Heb het al weer uitgezet (vodafone) kreeg alleen maar klachten dat ik slecht verstaanbaar was zodra ik via WiFi belde.
Als je aanbiederinstellingen (Carrier) Tele2 NL versie 31.1 hebt, dan werkt dit. (Onder instellingen, algemeen, over deze telefoon)
Je krijgt dan ook linksbovenin ipv. “Tele2 NL” de melding “Tele2 NL WiFi” te zien.
Op het bedrijfsnetwerk werkte het kraakhelder. Thuis nog niet geprobeerd. Het zal wel behoorlijk van de kwaliteit van de WiFi afhangen of het meerwaarde heeft. Omdat Tele2 goedkope databundels aanbiedt was ik sowieso al wat kieskeuriger in het gebruiken van WiFi-netwerken. Het slome wifi van het cafe kun je het waarschijnlijk slecht in combinatie met deze functie gebruiken.
Bij Vodafone werkt het ook alleen maar met consumentenabonnementen.
Het zou fijn zijn als Vodafone dit ook eens bij zakelijke abonnementen ging introduceren. Zit nu vaak in de kelder van een gebouw (waar onze apparatuur staat) met slecht bereik.
Zou fijn zijn als T-Mobile dit ook gaat aanbieden. Mijn woning ligt precies tussen twee zendmasten in. Waardoor die continu omschakelt. Ik heb dan wel 3G/4G afhankelijk van waar ik me in de woning bevind, maar soms ben ik ook niet bereikbaar.
Buiten is het totaal geen probleem.
@Gerjan: Met Vodafone heb ik nergens last van werkt prima
@Benito: zo moeilijk is t niet😉
Bijzonder dat de consument het probleem moet oplossen van de providers.
De consument betaald zijn thuisinternet abonnement en de de provider hoeft de capaciteit van het netwerk niet te verbeteren.
Omgekeerde wereld toch?
Hier precies hetzelfde.
We gebruiken state of the Art apparatuur op kantoor van ISP, router switches en WiFi AP’s maar het is zo dramatisch slecht dat bellen via WiFi (Vodafone) dat ik het uit heb gezet.
Hier beschikbaar als optie met zakelijke aansluiting.
Was dit ook geen vereiste om met je Apple Watch te kunnen bellen als je telefoon buiten BT-bereik is?
@Gerjan: zelfde bij mij. Een hele tijd is het prima geweest; omdat ik in huis geen goede ontvangst had heb ik het op de dag dat het mogelijk werd aangezet. Maar de laatste maand was telefoneren vreselijk van thuis, en toen ik erachter kwam dat het met deze functie te maken had heb ik die weer uitgezet. Ik kon niet eens meer fatsoenlijk een voicemail-aankondiging opnemen zonder dat mijn stem een half dozijn keer werd onderbroken.
Bezit een Tele2 abo en heb op de zaak slechte verbinding (door de oude tl lampen die storen). Eergisteren zag ik opeens de functie bellen via WiFi in de lijst staan. Links boven staat er dan ook Wifi achter mijn provider. Op toestel van mijn vrouw moest ik bij Instellingen —> Algemeen —> info op aanbieder tikken zodat ik de update melding kreeg. Vervolgens was het mogelijk de WiFi instelling terug te zien.
Met een tik op het belknop gaat toestel aan de andere kant al over net als op Whatsapp. Belkwaliteit klinkt ook heel goed.
Eigenaardig dat ze dat niet bij Telenet invoeren. Omdat ik thuis een slechte tot geen ontvangst heb heeft Telenet mij een MCE-toestel (Mobile Coverage Extender) gratis ter beschikking gesteld ondanks ik een uitstekende WiFi-verbinding heb. Nu beschik ik overal in huis over 100% ontvangst.
T-mobile mag hier ook wel eens aan gaan beginnen! Overgestapt van Vodafone naar T-mobile vanwege het onbeperkte internet, maar in nieuwbouw is de verbinding echt drama nu. Voorheen nergens last van omdat bellen over Wifi dat prima opving bij Vodafone..
Nee, je iPhone en Watch moeten op hetzelfde WiFi netwerk zitten. Heeft niets met VoWiFi te maken.