De buitenlandstoring trof Tele2-klanten die afgelopen weekend in het buitenland op vakantie waren. De storing begon op vrijdag en duurde tot zaterdag laat. “We willen het graag goed maken”, belooft Tele2 in een e-mail aan gebruikers. “Daarom ontvang je van ons ter compensatie van het ongemak een korting van 5 euro op de factuur die je in september ontvangt. Je hoeft hier zelf niks voor te doen.” Alleen abonnees met een onbeperkte databundel krijgen korting van de provider. Heb je een beperkte hoeveelheid data, dan krijg je 2GB extra. Ook prepaidgebruikers komen in aanmerking voor compensatie. Telecomproviders hebben sinds een jaar de verplichting om klanten te vergoeden bij langdurige storingen.
Omdat de storing tijdens de zomervakantie plaatsvond hadden veel Tele2-klanten er last van. Gelukkig vonden we dankzij een vindingrijke iCulture-lezer ook een workaround: als je langdurig op dezelfde plek zat en beschikte over stabiele Wi-Fi kon je bereikbaar blijven door bellen via Wi-Fi in te schakelen in combinatie met een VPN. Dat zal niet voor iedereen een oplossing hebben geboden, want op vakantie zit je niet altijd op hetzelfde draadloze netwerk. Maar hopelijk hebben we er toch een deel van de gebruikers mee kunnen helpen.
Dat de storing bij Tele2-klanten extra hard aankwam, komt omdat roaming in de EU geen geld meer kost waardoor je naar hartenlust kunt blijven streamen, facetimen en bellen, net als in Nederland. Heb je een beperkte bundel van bijvoorbeeld 20GB, dan kun je die data ook in de EU-landen gebruiken. Bij onbeperkte bundels geldt vaak een maximum van bijvoorbeeld 6GB voor buitenlandgebruik.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 11 reacties