Uit een onderzoek van No Ties/Peil.nl blijkt dat KPN het onvriendelijkste bedrijf van Nederland is. Ook UPC en Ziggo blijken qua vriendelijkheid niet bij de consumenten in de smaak te vallen. T-Mobile en Vodafone komen op een vierde en vijfde plaats. Opvallend is dat KPN ook op de tweede plaats eindigt als vriendelijkste bedrijf. Marketingexpert Erwin Wijman noemt dit het Paul de Leeuw-effect: “als je mensen vraagt een irritante BN’er te noemen, zeggen ze Paul de Leeuw, maar ze noemen hem ook als je vraagt naar de leukste BN’er.” Nederlandse consumenten geven het bedrijfsleven gemiddeld een 5,6 voor klantvriendelijkheid.
Wijman heeft een boek geschreven onder de titel ‘De Verkoopmaffia’. Hij stelt dat de helpdesks van bedrijven omgeven zijn door prikkeldraad. Consumenten zijn bij deze bedrijven geen mensen, maar een nummer of zelfs een omzetgenererende eenheid. Het meest klantvriendelijke bedrijf is overigens Bol.com.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 32 reacties