Nederlander betaalt gemiddeld €18,20 voor mobiel abonnement

Nederlander betaalt gemiddeld €18,20 voor mobiel abonnement

Uit de meest recente telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat Nederlanders tevreden zijn over hun mobiele provider en zelden de moeite nemen om over te stappen. Ook blijkt dat Nederlanders meer mobiele data zijn gaan gebruiken.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

ACM kennen we de afgelopen tijd vooral omdat ze een langlopend conflict met Apple hebben, dat ze nu zelfs naar Europees niveau willen tillen. Maar er wordt ook onderzoek gedaan. In de Telecommonitor die elk kwartaal verschijnt is te lezen dat er in het tweede kwartaal van 2023 een sterke stijging is geweest van het mobiele dataverbruik in Nederland. Er werd maar liefst 20% meer data verbruikt. Dit gaat gepaard met een stijging in de kosten. Voor mobiele abonnementen wordt in Nederland gemiddeld 18,20 euro per maand betaald, tegenover 16,80 euro vorig jaar. Uit aanvullend onderzoek blijkt dat Nederlanders zelden overstappen. De enige reden om dat wel te doen, is als ze er maandelijks 7 euro of meer kunnen besparen. Bij vaste internetabonnementen stappen mensen pas over als ze minimaal 18 euro kunnen besparen.

Voldoende keuze uit mobiele providers

Een ruime meerderheid van de Nederlanders (79%) vindt dat er op de mobiele markt voldoende aanbieders zijn om uit te kiezen. Toch maken ze weinig gebruik van de mogelijkheid om over te stappen. Zo’n 43% vindt het niet nodig om elke twee jaar over te stappen. Waarom ze het liefst bij hun huidige aanbieder blijven hangen, is tevredenheid. Een meerderheid van 59% van de ondervraagden is in ruime mate tevreden over hun huidige aanbieder. Voor het eerst in lange tijd is er een stijging van het aantal Nederlanders dat 11 jaar of langer (!) bij dezelfde provider blijft. Toch lukt het de meeste Nederlanders wel om op een gegeven moment weer afscheid te nemen en naar de concurrentie over te stappen. De meerderheid van de Nederlanders zit maximaal 5 jaar bij een provider. Van de ondervraagden zegt 67% dat ze vooral de vaste kosten overwegen bij de keuze van een abonnement. Deze groep groeit ten opzichte van 2022.

iPhone handen man

Triple-play in de lift

Steeds meer mensen stappen over naar complete bundel voor mobiele en vaste diensten, merkte ACM. Deze triple-play bundels bestaan uit telefonie, televisie en internet. Er zijn nu 3,44 miljoen van dergelijke bundels met twee of meer diensten, een stijging van 2,3% vergeleken met vorig kwartaal.

Wat data betreft is er in het voorgaande kwartaal 514 miljoen gigabyte aan data verbruikt via mobiele en vaste netwerken, het hoogste dataverbruik in lange tijd. Tegelijkertijd daalde het aantal belminuten op vaste en mobiele netwerken. Dit kwam in het tweede kwartaal uit op 9,70 miljard voor mobiel en 1,22 miljard voor vast. Als we bellen, dan doen we dat vooral via het mobiele netwerk. Het aantal vaste aansluitingen om mee te bellen, daalde afgelopen kwartaal met 3,2%.

Meer informatie is te lezen in de Telecommonitor van ACM.

Zit jij met een mobiel abonnement waar je niet tevreden over bent, dan zijn er dus genoeg mogelijkheden om naar een andere provider over te stappen. Het aantal grote spelers is onlangs gedaald naar drie, maar er zijn nog genoeg budgetproviders die bundels in alle vormen en maten hebben. Een goedkoper abonnement voor je iPhone of een nieuwe sim only is zo geregeld!

Bekijk ook
Zo kies je het goedkoopste iPhone abonnement

Zo kies je het goedkoopste iPhone abonnement

Hoe vind ik het goedkoopste iPhone-abonnement dat aansluit op mijn wensen? Welke goedkope iPhone past bij mij? En wat wil ik per maand betalen voor mijn abonnement? iCulture helpt je op weg om het goedkoopste iPhone-abonnement te vinden dat bij jou past.

Reacties: 5 reacties

  1. Ik vrees dat deze prijzen in België een stuk hoger liggen.
    In Nederland valt het me op dat Odido sterk in opkomst likt mede door de bundel met glasvezel.
    Een goede zaak voor de consument natuurlijk, concurrentie drukt de prijzen.

    • Odido lijkt aantrekkelijk maar als je de reviews op internet leest over dit bedrijf met een 4% die tevreden is en 95% ontevreden (1 ster). Zodra bedrijven gaan adverteren dat ze zo menselijk zijn dan is dat meestal het tegenovergestelde. Dan toch liever iets meer betalen bij een provider die wel een normale service verleent.

      • Het zijn online natuurlijk wel altijd de mensen die ontevreden zijn die zich uitten. Ik zit al sinds 2019 met een vaste aansluiting bij Odido en sinds 2016 met mijn mobiele abonnement. Heb afgelopen vrijdag voor het eerst een storing gehad op mijn vaste verbinding sinds 2019 dus ben uitermate tevreden. Na een belletje bleek het een lokale storing te zijn waar al aan gewerkt werd en 3 uur later was alles opgelost. Zulke berichten zul je echter niet vaak lezen natuurlijk. Ik denk oprecht niet dat er nog slechte providers kunnen zijn nu de dienstverlening relatief standaard is, het verschil wordt gemaakt op prijs en apparatuur wat je geleverd krijgt. Wat je natuurlijk ook weer naar wens kunt vervangen.

  2. Voordat mensen beginnen te klagen over prijsverhogingen. Ik vond in mijn oude afschriften een nota van mijn i150 abonnement. Was destijds €35.

  3. Ik snap het klagen ook niet. Ik betaal 25 euro voor onbeperkt alles. Iets waar ik vroeger alleen maar van kon dromen. Ik had al vrij vroeg een 10gb abonnement, denk aan de tijd dat de meesten nog een 1gb of minder hadden. Daar betaalde ik 65 euro per maand voor..