Telefoonverbod op de fiets geldt vanaf 1 juli: 10 veelgestelde vragen

Mag je appen tijdens het steppen?
Vanaf juli 2019 is het niet meer toegestaan om tijdens het fietsen een iPhone of andere telefoon vast te houden. Doe je het wel, dan loop je kans op een boete van €95. Heb je nog vragen over het telefoonverbod op de fiets? In dit artikel proberen we ze zo goed mogelijk te beantwoorden!
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Voorheen was het niet tegen de regels om op de fiets te bellen, te appen en naar muziek te luisteren. Met ingang van 1 juli komt daar verandering in: het is dan niet langer toegestaan om mobiele telefoons, navigatiesystemen, tablets en muziekspelers vast te houden tijdens het fietsen. Handsfree mag wel. “Vanaf 1 juli bekeuren we direct” waarschuwt de politie. Wat er wel en niet is toegestaan lees je hieronder. We hebben het daarbij over de iPhone, omdat iCulture immers een website over Apple-producten is, maar het geldt uiteraard ook voor andere smartphones en niet-slimme telefoons. Sterker nog: het geldt voor allerlei mobiele apparaten. Dit moet je weten over het telefoonverbod op de fiets.

#1 Mag ik muziek luisteren op de fiets?

Vanaf 1 juli mag je wel muziek luisteren op de fiets. Het is toegestaan om dit te doen via een koptelefoon waarmee je het apparaat bedient. Je kunt dan bijvoorbeeld met de knopjes skippen naar het volgende nummer. Je moet wel zorgen dat je het omgevingsgeluid nog hoort, bijvoorbeeld door maar 1 oordopje te gebruiken, of door het volume laag te zetten.

#2 Mag ik navigeren op de fiets?

Dit is nog toestaan na 1 juli, maar het geldt alleen voor handsfree navigeren. Je zult de iPhone dus in een fietshouder aan het stuur moeten vastmaken. Voor het invoeren van je route kun je het best even afstappen.

#3 Mag ik appen en bellen op de fiets?

Dit ligt iets ingewikkelder. “Handsfree van de telefoon gebruik maken is wel toegestaan”, schrijft de Rijksoverheid. Je zou handsfree kunnen bellen en het is met spraakopdrachten misschien ook mogelijk om handsfree berichtjes in te spreken. Maar de kans is groot dat je er te veel door wordt afgeleid, waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan.

#4 Geldt het verbod alleen voor smartphones?
De wetgeving geldt voor mobiele elektronische apparaten, dus ook voor navigatiesystemen, mp3-spelers, tablets en dergelijke. Als je stilstaat mag je een dergelijk apparaat wel vasthouden en gebruiken.

#5 Geldt het alleen voor fietsers?

Voor automobilisten was het vasthouden van een mobiel elektronisch apparaat zoals een smartphone al langer verboden. Nu komt daar ook de fiets bij. Maar daar blijft het niet bij, want vanaf 1 juli 2019 mag je ook geen geen elektronisch communicatieapparaat meer vasthouden als je een gehandicaptenvoertuig of tram bestuurt. Er gelden nog wel meer regels voor gemotoriseerde voertuigen: zo is het niet toegestaan om een telefoon in een hoofddoek vast te klemmen en het is ook niet toegestaan om rijdend op een scooter selfies te maken.

#6 Geldt het ook voor voetgangers?
Nee, als voetanger mag je gewoon een iPhone in de hand houden en deze tijdens het lopen bedienen. Wel geldt nog steeds dat je geen gevaar mag zijn voor andere weggebruikers, bijvoorbeeld als je tijdens het oversteken ingespannen op je scherm kijkt. Je mag geen gevaarlijke situaties veroorzaken voor anderen.

Segway Kickscooter elektrische step.

En om op de vraag terug te komen: “Mag ik appen tijdens het steppen?” Als het een gemotoriseerde step, oftewel een elektrische (scooter)step is zoals op de foto hierboven, is deze in Nederland niet toegestaan op de openbare weg.

Voor een niet-gemotoriseerde step, skateboard, rolschaatsen, skates en skeelers ben je voor de wet een voetganger. Je moet je dus houden aan de regels voor voetgangers en mag zowel op de stoep, op het voetpad of op het fietspad rijden, mét je toestel in de hand. Zolang je maar geen onveilige situaties veroorzaakt.

#7 Geldt het ook als ik op een paard zit?

We zoeken als Nederlanders graag de grenzen op. Er gelden een paar uitzonderingen, zoals voor voetgangers. Ook voor mensen die paardrijden geldt een uitzondering omdat een paard geen voertuig is. Je mag dus op je paard gewoon een tablet of ander apparaat in de hand houden, zolang je het maar veilig doet.

#8 Geldt het ook als ik achterop de fiets of in een bakfiets zit?
Als passagier ben je niet bezig een voertuig te besturen en mag je gewoon gebruik maken van je mobiele apparaten. Dat geldt ook als je passagier bent van een auto, tram of ander voertuig.

Fietshouder

#9 Dus als ik een fietshouder heb mag ik alles doen?
Nou nee, ook met een fietshouder moet je je veilig gedragen. Als je fietst mag je geen gevaar zijn voor andere weggebruikers. Je mag ook geen hinder veroorzaken op de fiets. Dit staat in artikel 5 en 6 van de Wegenverkeerswet 1994. Veroorzaak je wel een gevaarlijke situatie? Dan krijg je een boete of word je veroordeeld. Dit geldt ook als je een verkeersongeval veroorzaakt waarbij iemand overlijdt of zwaar gewond raakt.

#10 Hoeveel is de boete?
De boete bedraagt 95 euro voor fietsers, terwijl je in de auto een boete van 230 euro riskeert, exclusief administratiekosten. Het gaat in beide gevallen om het vasthouden van een elektronisch apparaat en dit moet in brede zin worden opgevat. Het geldt niet alleen voor in de hand houden, maar ook het klemmen van de telefoon tussen oor en schouder, of het vastklemmen met een hoofddoek of in een polshouder is verboden.

Hoe zit het met de smartwatch?
Over het gebruik van een smartwatch zijn wat onduidelijkheden. Volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu valt de smartwatch onder Artikel 61a van het Regelement verkeersregels. Hierin staat dat degene die een motorvoertuig bestuurt geen mobiele telefoon mag vasthouden. Daar komt nu dus ook het verbod op de fiets en als bestuurder van tram, gehandicaptenvoertuig en andere voertuigen bij. In feite is de smartwatch die op je pols zit vastgemaakt, ook niet toegestaan. Maar het ministerie geeft aan dat het aan de rechter is om een definitieve interpretatie van het wetsartikel te geven.

Reacties: 28 reacties

  1. Mag ik wel m’n Apple watch bedienen tijdens het fietsen?

  2. Hoe zit het met de Apple Watch?

  3. Een paard is geen voertuig, maar een ruiter is wel een bestuurder. Dus toch vreemd dat het niet geldt voor ruiters.

    Overigens gebruik ik al een tijdje de quadlock fietshouder, zeer stevige houder en gebruiksvriendelijk.

  4. Gewoon een keer daar ding met rust laten. Kunnen we nog echt niet de een kwartiertje zonder smartphone? Het is echt te erg in deze wereld.

  5. Prima dit. Jammer dat het nodig is, maar er fietsen zoveel kippen zonder kop op straat, tegenwoordig dat er weer een regeltje bij moest komen.

  6. Wel grappig dat zo ongeveer de grootste groep die je steeds met de telefoon in de hand ziet (jonge) scholieren zijn, maar nergens lees je dat een verkeersboete voor kinderen onder de 16 standaard gehalveerd worden. Volgens mij krijg je onder de 12 zelfs helemaal geen boete. Maar dat bekt natuurlijk niet zo lekker die campagnes.

    Daarnaast maakt de hele wet toch niets uit aangezien er totaal geen handhaving op is. Oké, misschien de eerste week voor de media, maar daarna totaal niets meer.
    Net zoiets als de fietsverlichting. Hele kuddes die ze nooit gebruiken, maar zo goed als geen handhaving. Hele kuddes wielrenners waarvan de fietsen niet eens aan de wettelijke eisen voor de openbare weg voldoen. Totaal geen handhaving.
    Fietsers kunnen sinds hun heilig verklaring zo ongeveer alles op de weg doen wat ze maar willen.

  7. Mooi zo! Geen problemen mee… onlangs een Apple Watch gekocht. 😛

  8. Origineel geplaatst door Edwin
    Wel grappig dat zo ongeveer de grootste groep die je steeds met de telefoon in de hand ziet (jonge) scholieren zijn, maar nergens lees je dat een verkeersboete voor kinderen onder de 16 standaard gehalveerd worden. Volgens mij krijg je onder de 12 zelfs helemaal geen boete. Maar dat bekt natuurlijk niet zo lekker die campagnes.
    Daarnaast maakt de hele wet toch niets uit aangezien er totaal geen handhaving op is. Oké, misschien de eerste week voor de media, maar daarna totaal niets meer.
    Net zoiets als de fietsverlichting. Hele kuddes die ze nooit gebruiken, maar zo goed als geen handhaving. Hele kuddes wielrenners waarvan de fietsen niet eens aan de wettelijke eisen voor de openbare weg voldoen. Totaal geen handhaving.
    Fietsers kunnen sinds hun heilig verklaring zo ongeveer alles op de weg doen wat ze maar willen.

    Het zit je wel hoog hè? Ga anders eens een stukje fietsen ter ontspanning. 😉

  9. (Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.

  10. @Marko: Beter lezen, jij wilt dus graag voor t bankje staan? Rechter beslist en zal wanneer er een gevaarlijke situatie is altijd in negatieve zin besluiten. Maar ga vooral je gang, tis jou feestje. Hopelijk breng je anderen niet in gevaar.

  11. @Edwin: Idd pakkingskans klein hoewel….afgelopen zaterdag Hier bij Ter Heide / Kijkduin, racefietsers die zeer gevaarlijke capriolen uithaalde. Einde van de rit stond daar ineens een busje met 9 blauw. Heerlijk om hier naar te kijken als wandelaar hoe ze één voor één een onvrijwillig lidmaatschap kregen. Top gedaan politie Haaglanden, ga zo door. 👏🏼👏🏼

  12. @Mark: Het is het paard niet toegestaan z’n iPhone te gebruiken tijdens de rit.

  13. @Edwin: Klopt deels,

    Schuld door boete

    Mijn kind is 12 tot 16 jaar
    Krijgt uw kind een boete voor een verkeersovertreding? Dan moet u deze betalen. De boete voor kinderen van 12 tot 16 jaar wordt gehalveerd.

    Heeft uw kind een strafbaar feit gepleegd? En krijgt uw kind een boete opgelegd van de rechter? Dan moet uw kind de boete zelf betalen. Bij de boete wordt rekening gehouden met de draagkracht van uw kind en niet met de draagkracht van u.

    Mijn kind is 16 tot 18 jaar
    Bij een schuld, die is ontstaan door een boete, zijn ouders niet aansprakelijk. Denk aan verkeersovertredingen. Kinderen van 16 en 17 jaar moeten deze volledig zelf betalen.

    Mijn kind is ouder dan 18 jaar
    Kinderen van 18 jaar en ouder zijn meerderjarig. Hierdoor zijn zij zelf aansprakelijk voor de boetes die hen worden opgelegd.

    Bron

  14. Dit juich ik zeker toe!
    Denk eerlijk gezegd dat er amper op gehandhaafd wordt, dus heeft (zeker in Amsterdam) toch weinig zin.
    Hetgeen wat ik me dan wel afvraag is hoe het dan zit als een fietser en een auto een ongeluk krijgen, waarbij de fietser de smartphone gebruikt en ook schuldig is aan het ongeluk, wie er dan uiteindelijk schuld heeft? Want fietsers zijn zo beschermd als de pest. Eerlijk gezegd hoop ik dat ze eindelijk eens aansprakelijk gesteld kunnen worden..

  15. In België is dat al lang verboden, raar dat dat nog mag in Nederland. Normaal is Nederland altijd voor op veiligheid.

  16. “Je moet wel zorgen dat je het omgevingsgeluid nog hoort, bijvoorbeeld door maar 1 oordopje te gebruiken, of door het volume laag te zetten”

    Staat dit in de wet?
    Automobilisten horen ook geen omgevingsgeluid.

  17. Ben benieuwd of dit een beetje gehandhaafd gaat worden, woon aan de rand van de TU-wijk in Delft, 25.000 studenten, enorm gedeelte fietst met tel. aan het oor, en velen zonder verlichting.

  18. Van de week zat ik met mijn zoon het jeugdjournaal te kijken en toen vertelden zij daar het volgende:

    Als je jonger bent dan 12, dan krijg je geen boete, alleen een waarschuwing. Kinderen van 12 tot 15 jaar moeten de helft van de officiële boete betalen, dat is 47,50 euro. Volwassenen (vanaf 16 jaar) betalen 95 euro.

    Dit in het kader van de discussie over boete voor jongeren / volwassenen.

  19. Ik fiets best vaak en ik vind dit een goed idee! Je ziet vooral scholieren erg vaak met hun telefoon bezig. Laats zat iemand letterlijk youtube te kijken op de fiets! En dan te bedenken dat die kinderen later een rijbewijs hebben en dit soort dingen in de auto doen!

    Nu nog handhaven! En als we toch bezig zijn gelijk ook handhaven dat de verlichting werkt. Tien jaar terug kon je nog een boete krijgen en werd er nog gecontrolleerd door politie. Nu zie je dat nauwelijks meer. Dus ik vraag me net als iedereen in de comments af hoe effectief het gaat zijn.

  20. Je mag een telefoon in een houder niet bedienen.
    En dus een fietscomputer ook niet meer. En hoe zit het dan met de bediening van E-Bikes.
    Een E-Bike is een elektrisch apparaat die je tijden het fietsen dus bediend. En dat mag dan wel?
    Of is dit niet toegestaan je eigen fiets te bedienen omdat het een elektrisch apparaat is die je niet mag bedienen tijdens het fietsen? Is dit dan weer zo’n fout in de wet?

  21. Origineel geplaatst door Orcarog
    Je mag een telefoon in een houder niet bedienen.

    En dus een fietscomputer ook niet meer. En hoe zit het dan met de bediening van E-Bikes.

    Een E-Bike is een elektrisch apparaat die je tijden het fietsen dus bediend. En dat mag dan wel?

    Of is dit niet toegestaan je eigen fiets te bedienen omdat het een elektrisch apparaat is die je niet mag bedienen tijdens het fietsen? Is dit dan weer zo’n fout in de wet?

    Ff nadenken. Wat denk je zelf. Een elektrische auto zelfde verhaal 🤦🏻‍♂️

  22. @Joey: een Apple watch valt onder dezelfde categorie als een smartphone.
    Dat heb ik aan der lijve kunnen ondervinden.
    Onlangs boete gekregen voor het “bedienen van een smart apparaat” tijdens het rijden in de auto. (België).
    Ik keek gewoon even naar mijn agenda melding voor het stoplicht. Ik heb protest aangetekend zonder succes.
    Ze beroepen hen niet op de wet van de smartphone en bellen achter het stuur maar wel op deze wet ;

    artikel 8.3: “Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten. Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.”

    Belachelijk maar waar.
    De boete is enorm hoog.

  23. Origineel geplaatst door Alex
    Mag ik wel m’n Apple watch bedienen tijdens het fietsen?

    En vervolgens nog steeds afgeleid zijn tijdens het deelnemen aan de weg? En Zo andere weggebruikers in gevaar brengen?

    Wat een belachelijk stomme vraag. Blijf toch overal van af tijdens het fietsen.

  24. Origineel geplaatst door Edwin
    Wel grappig dat zo ongeveer de grootste groep die je steeds met de telefoon in de hand ziet (jonge) scholieren zijn, maar nergens lees je dat een verkeersboete voor kinderen onder de 16 standaard gehalveerd worden. Volgens mij krijg je onder de 12 zelfs helemaal geen boete. Maar dat bekt natuurlijk niet zo lekker die campagnes.

    Daarnaast maakt de hele wet toch niets uit aangezien er totaal geen handhaving op is. Oké, misschien de eerste week voor de media, maar daarna totaal niets meer.

    Net zoiets als de fietsverlichting. Hele kuddes die ze nooit gebruiken, maar zo goed als geen handhaving. Hele kuddes wielrenners waarvan de fietsen niet eens aan de wettelijke eisen voor de openbare weg voldoen. Totaal geen handhaving.

    Fietsers kunnen sinds hun heilig verklaring zo ongeveer alles op de weg doen wat ze maar willen.

    Origineel geplaatst door Marko
    Het zit je wel hoog hè? Ga anders eens een stukje fietsen ter ontspanning. 😉

    Hij heeft 100% gelijk. De politie/handhaving in dit land is een grote flop. Mannetjes/vrouwtjes die doen alsof ze wat te vertellen hebben, maar eigenlijk geen ruk uitvoeren. Dat ze toch echt werk gaan zoeken.

  25. @Orcarog: Je leest het niet goed genoeg, in feite gelden dezelfde regels die voor automobilisten zijn, gelden ook voor op de fiets. Je mag tijdens het deelnemen aan het verkeer geen telefoon of ander dergelijk mobiel apparaat vasthouden. Voor het navigeren is een houder voor de fiets aan te bevelen. Appen kan dan voor verkeerssituaties zorgen. Je hebt dan je ogen te lang van de weg. Alles voor je reis gereed maken, en via voice control alles bedienen. Volume regelen, iemand opbellen en andere dingen die per spraak bestuurbaar zijn is toegestaan, zolang je met het verkeer bezig houd zal ome agent niet moeilijk doen. Maar zit je te appen of andere dingen te doen die niet met het verkeer te maken heeft, zoals onoplettendheid, en je wordt betrapt zul je beboet worden. Want fietsers menen dat alles mag, en ten opzichte van de automobilist 50% voorrecht hebben bij een ongeva omdat fietsers uitmaken als kwetsbare bestuurders.

  26. Een paard is geen voertuig, maar een ruiter is wel een bestuurder. Dus toch vreemd dat het niet geldt voor ruiters.

    Overigens gebruik ik al een tijdje de quadlock fietshouder, zeer stevige houder en gebruiksvriendelijk.

  27. Origineel geplaatst door Nick
    Gewoon een keer daar ding met rust laten. Kunnen we nog echt niet de een kwartiertje zonder smartphone? Het is echt te erg in deze wereld.

    Gotta catch ‘em all

  28. Goeie zaak nu de auto nog verbod en dat het niet werkt