Reacties voor: Wetsvoorstel ingediend: telefoonverbod op de fiets gepland voor 1 juli 2019

Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft het voorstel voor een telefoonverbod op de fiets af. Dit voorstel wordt voorgelegd aan de instanties, waarna het verbod op 1 juli 2019 in moet gaan.
Benjamin Kuijten | iCulture.nl -

Reacties: 54 reacties

  1. Kern is idd “handhaving”.
    Leuk die regels in Nederland, maar er is te weinig handhaving. Dan boeit een nieuwe regel ook niet, hoe goed die ook is bedoeld.

  2. Rubbertegel-syndroom. Wat is er mis met goede opvoeding en oplettende automobilisten? Makkelijk te herkennen dat iemand op z’n fiets wat minder oplet; houdt gewoon rekening met de zwakkeren in het verkeer wanneer je met je 1600 kilo metaal over de weg scheurt. 👍

  3. Ik zou het echt belachelijk vinden als zo’n verbod erdoorheen zou komen. Sjongejonge, je mag straks niks meer in dit land. Allemaal regeltjes en wetjes en alleen maar omdat er mensen zijn die er misbruik van maken.

    Ik vind het soms wel handig om de navigatie op mijn fiets te gebruiken en laat de navigatie nu net op mijn telefoon staan….

    Soms verlang ik wel terug naar de vrije jaren 80,90 en zero’s.

  4. Begin eerst nou maar om de controle op appen achter het stuur op orde te krijgen.

    ik zie nog meer automobilisten met hun telefoon in hun hand dan fietsers, en ik denk dat een auto iets meer schade aanricht niet alleen aan zich zelf maar ook aan de omgeving dan fietsers ( en dat is ook al gevaarlijk).

    Daarnaast denk ik dat je al fietser meer controle hebt dan een automobilist om het feit dat je als fietser naar je telefoon kijkt, ook nog de grond ziet en een afwijking kan opmerken.

  5. Origineel geplaatst door Roelof
    Ik zou het echt belachelijk vinden als zo’n verbod erdoorheen zou komen. Sjongejonge, je mag straks niks meer in dit land. Allemaal regeltjes en wetjes en alleen maar omdat er mensen zijn die er misbruik van maken.

    Ik vind het soms wel handig om de navigatie op mijn fiets te gebruiken en laat de navigatie nu net op mijn telefoon staan….

    Soms verlang ik wel terug naar de vrije jaren 80,90 en zero’s.

    Ja dat snap ik maar vergeet niet dat fietsers nu een beschermende staat hebben dus rij je met de auto tegen een appende fietser dan draai je in ieder geval 100% op voor de medische schade ook al is de fietser schuldig en verklaard ie dat ook. Die wettelijke regel zorgt voor een arrogantie bij veel fietsers.

    • @Jesper: Je vergeet even het verschil tussen een kwetsbare weggebruiker en een roekeloze, gevaarlijke weggebruiker. Niet alleen als automobilist is het super gevaarlijk/irritant als mensen op hun telefoon zitten te staren op de fiets. Maar ook als fietser heb ik er echt een hekel aan als mensen dit doen en gevaarlijke situaties veroorzaken.
      Net als voetgangers die oversteken zonder te kijken.

      Ik mis de tijd dat je vroeger nog werd gecontroleerd op deugdelijke verlichting op je fiets. Het is voor mij altijd een goede motivatie geweest om te zorgen dat m’n lampjes werkten. Tegenwoordig rijden mensen zonder licht tegen de richting in al append op hun fiets door het donker.

      @Hans: Het is inderdaad hartstikke krom dat fietsers, wettelijk gezien inderdaad zo’n bescherming genieten. Aan de andere kant, als je wordt aangereden kom je er wel het slechts van af in plaats van alleen blik/lak-schade. Ik ben zelf een keer aangereden door een idioot die vervolgens is doorgereden. Op zo’n moment heb je helemaal niets aan je wettelijke bescherming.

  6. Die fietsers denken boven alles te staan,voorrang nemen terwijl ze het niet hebben,door rood rijden want tja zij zijn fietsers Ik hoop dat ze dat verbod zo snel als mogelijk doorvoeren, PUNT!

  7. @Marjolijntju: en automobilisten houden zich keurig aan de regels. De schade die een automobilist veroorzaakt is tig keren meer. En hoe wil je kinderen bekeuren onder de 12 jaar die op de fiets zitten?? Deze categorie kan niet eens verbaliseert worden. De laatste jaren gunnen de weggebruikers elkaar niet eens meer het licht in de ogen, lekker klagen over een ander en hun eigen gedrag willen ze niet zien. Lekker op weg naar een steeds socialer land. Volgende stap de voetgangers verbieden met mobiel in hand te houden, er kan dan er net zo goed een algeheel verbod op mobiele telefoons komen. Lekker terug naar 30 jaar terug. Alleen telefoons met een kabeltje er aan. Nog steeds voorstanders van deze wet??

  8. Gelukkig zijn wij Belgen hier van gespaard. 😜😂😂😂

  9. En dan nog handhaven🤔 Met het weinige politie op straat ben ik heel benieuwd.

  10. Of je nu fietser bent of automobilist voor beiden hoort het wettelijk verboden te zijn. De smoes handhaving gaat m.i. niet op. Ook bij automobilisten is de pakkans te laag maar daar is het verboden. Ik zie zoveel fietsers al append of continue kijkend op het scherm. De seconde dat je naar je scherm kijkt, kan net het verschil tussen ongeluk of geen ongeluk zijn. En dan hoef je te stellen dat de automobilist maar moet opletten. Verantwoordelijkheid begint bij jezelf.

  11. @Jesper: wat is er mis met de opvoeding van de kinderen dat ze niet zonder mobiel aan de hand kunnen fietsen terwijl ze in het verkeer rijden. Zeker als ze weten dat het gevaarlijk is om dit te doen tussen andere verkeers medegebruikers.

  12. @Freaky: er is niks mis mee met goede opvoeding, maar de gros van de kinderen krijgen tegenwoordig geen gedegen opvoeding meer van hun ouders. Veel ouders zijn 2-verdieners, dus kinderen gaan naar school, kdv’s en bso’s. Wie voedt die kinderen dan op. Als ik naar de tegenwoordige kinderen kijk, die hebben een taalgebruik die ik op 18 jarige leeftijd destijds nog niet van gehoord had of zelfs in mijn mond durfde te nemen.

  13. @Ikbengek: Omdat sommige automobilisten zich niet aan de regels houden mag jij dus bellen?

  14. @Roelof: Fietsnavigatie van buiten dit verbod. Ook in de auto is navigatie toegestaan. Ja dat is vreemd te noemen wat het afleidingsmoment is net zo als dat je even kijkt op je telefoon naar een WA.

    Overigens hoef je voor navigatie niet continue met je telefoon bezig te zijn, er zijn vele app met off line kaarten dus ook een sim is niet nodig. Dit betekend dat je telefoon niet kan bellen en dus een navigatie is ipv telefoon.

  15. Origineel geplaatst door Ikbengek
    @Marjolijntju: en automobilisten houden zich keurig aan de regels. De schade die een automobilist veroorzaakt is tig keren meer. En hoe wil je kinderen bekeuren onder de 12 jaar die op de fiets zitten?? Deze categorie kan niet eens verbaliseert worden. De laatste jaren gunnen de weggebruikers elkaar niet eens meer het licht in de ogen, lekker klagen over een ander en hun eigen gedrag willen ze niet zien. Lekker op weg naar een steeds socialer land. Volgende stap de voetgangers verbieden met mobiel in hand te houden, er kan dan er net zo goed een algeheel verbod op mobiele telefoons komen. Lekker terug naar 30 jaar terug. Alleen telefoons met een kabeltje er aan. Nog steeds voorstanders van deze wet??

    Ja! 100%voorstander voor deze wet ❤️omdat ik voor minder dodelijke ongelukken ben die de appende fietser veroorzaakt 🤨

  16. Je hebt maar weinig iq en gezond verstand nodig om te weten dat je dat niet moet doen.

  17. De wet had er al jaren eerder moeten komen.
    Ook fietsers nemen deel aan het verkeer, dus ook zij moeten opletten en niet alleen de automobilist.
    Verder heb ik geen goed woord over voor appende of smartphone gebruikende fietsers. Jong of oud. Waar zit bij hun het gezonde verstand of is dit anno 2018 en hoeft dat niet meer?

  18. @Ikbengek: en dat is mijn probleem omdat? Sorry hoor maar als ik in de auto zit te appen en een aanrijding veroorzaak ben ik de sjaak. Is voor fietsers niet anders. Als ik me aan de regels hou en zij is er geen probleem.

  19. Origineel geplaatst door Roelof
    Ik zou het echt belachelijk vinden als zo’n verbod erdoorheen zou komen. Sjongejonge, je mag straks niks meer in dit land. Allemaal regeltjes en wetjes en alleen maar omdat er mensen zijn die er misbruik van maken.
    Ik vind het soms wel handig om de navigatie op mijn fiets te gebruiken en laat de navigatie nu net op mijn telefoon staan….
    Soms verlang ik wel terug naar de vrije jaren 80,90 en zero’s.

    Ja, toen kon je lekker append rondfietsen hé 😉

  20. Origineel geplaatst door Jesper
    Rubbertegel-syndroom. Wat is er mis met goede opvoeding en oplettende automobilisten? Makkelijk te herkennen dat iemand op z’n fiets wat minder oplet; houdt gewoon rekening met de zwakkeren in het verkeer wanneer je met je 1600 kilo metaal over de weg scheurt. 👍

    Dus dat zou jou een vrijbrief geven niet op te letten in het verkeer en lekker door WhatsAppen…
    Hoe sneller een verbod op die dingen in het gehele verkeer hoe beter. Mobiele telefoons is een zeer groot maatschappelijk probleem!!

  21. Op zich goed. Als je op de fiets zit ben je net als een automobilist met het verkeer bezig. Dus niet met je telefoon. Automobilist beboeten, dan ook de fietsers.

  22. Origineel geplaatst door Roelof
    Ik zou het echt belachelijk vinden als zo’n verbod erdoorheen zou komen. Sjongejonge, je mag straks niks meer in dit land. Allemaal regeltjes en wetjes en alleen maar omdat er mensen zijn die er misbruik van maken.

    Ik vind het soms wel handig om de navigatie op mijn fiets te gebruiken en laat de navigatie nu net op mijn telefoon staan….

    Soms verlang ik wel terug naar de vrije jaren 80,90 en zero’s.

    Wat is er mis met een smartphonehouder voor de fiets?

  23. Origineel geplaatst door Roelof
    Ik zou het echt belachelijk vinden als zo’n verbod erdoorheen zou komen. Sjongejonge, je mag straks niks meer in dit land. Allemaal regeltjes en wetjes en alleen maar omdat er mensen zijn die er misbruik van maken.

    Ik vind het soms wel handig om de navigatie op mijn fiets te gebruiken en laat de navigatie nu net op mijn telefoon staan….

    Soms verlang ik wel terug naar de vrije jaren 80,90 en zero’s.

    Klopt, maar met je Commodore 64 kon je ook niet zoveel gevaar uitrichten… 🙄

  24. Het verbod mag van mij er komen, maar de vraag is of het helpt. De mensen die om hun eigen of andermans veiligheid denken appen nu toch al niet.

    Op werkdagen fiets ik ruim een uur per dag, dwars door Rotterdam naar het stadscentrum. Het is in de spits gewoon heel druk op de weg en de fietspaden. Ik zie daar relatief weinig mensen op de fiets appen, volgens mij omdat ze zelf wel beseffen of voelen dat het gewoon te gevaarlijk is om niet op te letten. Misschien is dat in de landelijke gebieden wel anders, omdat de kans op ongelukken minder is.

    En als ik een appende fietser tegen kom die gevaarlijk rijgedrag vertoont, en het komt ook nog zo uit, kan ik het niet nalaten om hem/haar (fors) te laten schrikken door pas op het allerlaatste moment te ontwijken of stoppen. Heerlijk als ik in een fractie van een seconde die verschrikte blik spot.

  25. Origineel geplaatst door Jesper
    Rubbertegel-syndroom. Wat is er mis met goede opvoeding en oplettende automobilisten? Makkelijk te herkennen dat iemand op z’n fiets wat minder oplet; houdt gewoon rekening met de zwakkeren in het verkeer wanneer je met je 1600 kilo metaal over de weg scheurt. 👍

    Dat is een fraaie stelling! Het gestuntel en de onoplettendheid van fietsers moeten gecompenseerd worden door automobilisten die hier maar op zouden moeten anticiperen …

  26. Ze kunnen alles wel verbieden….
    Maar ik vang Pokemons op de fiets en ik blijf dat doen!
    Omdat de afstanden hier te groot zijn om te lopen!
    Ik loop ook maar dan ga ik naar een grote plaats om daar te wandelen in het centrum.
    Ik fiets overigens wel op rustige wegen en in het park en woonwijk.
    Drukke wegen met veel verkeer ontwijk ik en handelingen in het spel doe ik stilstaand.

  27. Origineel geplaatst door Sarafina
    Ze kunnen alles wel verbieden….

    Maar ik vang Pokemons op de fiets en ik blijf dat doen!

    Omdat de afstanden hier te groot zijn om te lopen!

    Ik loop ook maar dan ga ik naar een grote plaats om daar te wandelen in het centrum.

    Ik fiets overigens wel op rustige wegen en in het park en woonwijk.

    Drukke wegen met veel verkeer ontwijk ik en handelingen in het spel doe ik stilstaand.

    Dit is serieus de meest idiote reden om je smartphone te blijven gebruiken op de fiets..

  28. Ik ben normaal een tegenstander van regels die je vrijheid beperken. Maar ik rijd redelijk veel auto, en zie dagelijks meerdere malen dat fietsen hele gevaarlijke kapriolen uithalen terwijl je zonder handen fietsen, met oortjes in, geheel afgeschermd van de wereld op hun telefoon zitten. Het is erg gevaarlijk want je weet niet wat je kan verwachten. Alleen ja er gaan weer mensen de dupe worden omdat andere het verpesten. Ik zou eerder de fiets van ze troon af willen stoten en hem gelijk stellen aan het overige verkeer.

  29. Aan al deze reacties te lezen kunnen we dus geen rekening houden met de zwakkere verkeersdeelnemers. Ja laten we van fietsers de bescherming weghalen. Dan kunnen we tenminste nog harder scheuren en fietsers van de sokken afrijden. De snelheden op borden zijn maximumsnelheden, betekent dat je dus ook zachter mag en of moet wanneer de situatie zich voordoet. Volgende stap voetgangers aanpakken, deze nemen ook mee aan het verkeer. Als fietser veroorzaak je geen grote schade, dat doen automobilisten omdat die niet kunnen rijden, of niet kunnen/willen anticiperen op het overige verkeer. Nee als ik maar door kan jagen. Ikke ikke ikke ikke en de rest kan …….

  30. Origineel geplaatst door Ikbengek
    Aan al deze reacties te lezen kunnen we dus geen rekening houden met de zwakkere verkeersdeelnemers. Ja laten we van fietsers de bescherming weghalen. Dan kunnen we tenminste nog harder scheuren en fietsers van de sokken afrijden. De snelheden op borden zijn maximumsnelheden, betekent dat je dus ook zachter mag en of moet wanneer de situatie zich voordoet. Volgende stap voetgangers aanpakken, deze nemen ook mee aan het verkeer. Als fietser veroorzaak je geen grote schade, dat doen automobilisten omdat die niet kunnen rijden, of niet kunnen/willen anticiperen op het overige verkeer. Nee als ik maar door kan jagen. Ikke ikke ikke ikke en de rest kan …….

    Zeker ook een fietser?… het is een feit dat fietsers vaak ongelukken veroorzaken vooral die door rood rijdende fietsers🤨 dus spreek vooral voor jezelf als het over ikke,ikke,ikke gaat🤪

  31. @Tom: In België is dit al van kracht. Onze wet zegt verbod op gsm’en achter het stuur, dus ook fietsers.
    Ken 2 vrienden die al een boete hebben gekregen voor gsm’en achter het stuur op hun fiets.

  32. Driekwart van de Nederlanders is voorstander?… Dan zijn ze mij iig vergeten te vragen…

    Typisch NL.. Het land van de 17 miljoen regeltjes

  33. In het verkeer is t gewoon gevaarlijk met je neus op een schermpje te zitten, ook voor wandelaars!
    Enige nuttige gebruik is navigatie in t verkeer.

    Ik neem op alle manieren deel aan het verkeer, op de snelweg zag ik laatst een vrachtauto raar zwabberend de vluchtstrook half op zwabberen , op t trottoir liep iemand bijna bij mij op. Gewoon stoppen als je iets wilt doen met de telefoon als nu nu rijdt fietst of loopt.
    Heeft al vele levens gekost en dat is het niet waard lijkt mij.

  34. laat ze de brommers en scooters ook niet vergeten,.. zie die kansfiguren vaak genoeg dom doorrijden zonder ook maar op te kijken.

  35. Origineel geplaatst door Jesper
    Rubbertegel-syndroom. Wat is er mis met goede opvoeding en oplettende automobilisten? Makkelijk te herkennen dat iemand op z’n fiets wat minder oplet; houdt gewoon rekening met de zwakkeren in het verkeer wanneer je met je 1600 kilo metaal over de weg scheurt. 👍

    Of geef even extra gas en zorg dat darwin ook weer eens gelijk krijgt.

  36. Zolang oordopjes legaal blijven vind ik het best.

  37. Als ik op de fiets een onoplettende fietser inhaal die al bellend levensgevaarlijke toeren uithaalt, geef ik altijd een klein elleboogje tegen de arm die de telefoon tegen het oor houdt. In gemiddeld vier van de vijf gevallen is er dan geen wet meer nodig om bellen op de fiets te verbieden.

  38. (Red.) De minister heeft het wetsvoorstel ingediend. Het artikel is bijgewerkt en opnieuw gepubliceerd.

  39. Als er zo gehandhaafd wordt als alles betrekking tot de fietsers, zal er weinig gebeuren.

    Denk 90% van de fietsers houdt zich niet aan de regels.

  40. @Hans: dat is niet helemaal waar dat de automobilist de letselschade moet vergoeden. Wanneer er onomstotelijk bewezen kan worden dat jij niet fout bent, dan hoef je niet te betalen. Dat bewijs aanleveren is het lastige stuk. Je bent sowieso meer dan 2 getuigen nodig en of dash-cam kan uitkomst bieden. Daar de bij, wanneer de automobilist zelf anticipeert op zijn omgeving en in houd bij fietsers en voetgangers dan veroorzaak je ook met een auto niet zomaar letsel bij een ander.

  41. Smartfoon op de fiets verbieden is leuk maar zolang ze onder “zwakke weggebruikers” vallen draai je als automobilist in ieder geval op voor de medische kosten. Ok, de fietser krijgt een bekeuring maar o.a. de ambulance rit (800 euro) betaal ik in zo’n geval nog steeds.

  42. @Marjolijntju: er zijn ook paar asociale fietsers tussen. tijdens oversteken rijden ze je stok stuk daar sta je dan zonder stok.

  43. Eindelijk een verbod op het gebruik van elektronische apparaten op de fiets.
    Dit had er al jaren geleden moeten zijn.
    Hetzelfde als een automobilist, ook de fietser is een medegebruiker van de weg, dus ook diezelfde fietser moet opletten, anders gaat die maar lopen.

  44. @Ikbengek: wat denk je? Als ‘volwassen bestuurders’ al niet eens hun mobiel kunnen laten liggen in de auto, wat verwacht je dan van de veelal ‘jeugdige’ groep die nog verantwoordelijkheid moeten leren.

  45. Even voor de goede orde: wet- en regelgeving en handhaving zijn 2 verschillende zaken. Het feit dat handhaving wegens bezuinigingen bij de politie niet op orde is, wil dat niet zeggen dat je dan geen regels kan en moet opstellen. Vervolgens dient er gekeken te worden of het belangrijk is dat de regels worden gehandhaaft en in welke mate dit dan is.

    Als zowel fietser als automobilist kan ik me zeker vinden in deze maatregel. Te vaak zie ik bijv. 16-jarigen die als zombies op hun scherm kijken en de wereld om hen heen totaal indirect waarnemen. Nu is er een middel om dit aan te pakken.

    Echter (speciaal voor kamp “tegen”): net als in de huidige verboden zoals fietsen door rood en fietsen zonder licht (heel irritant, erg gevaarlijk én bovenal zeer egoïstisch, want een automobilist ziet je dan vaak (te) laat, maar is vervolgens wel aansprakelijk) zie ik weinig resultaat als er niks veranderd in handhaving (=beter politie-apparaat).

  46. Origineel geplaatst door Jeroenus
    @Hans: Daar de bij, wanneer de automobilist zelf anticipeert op zijn omgeving en in houd bij fietsers en voetgangers dan veroorzaak je ook met een auto niet zomaar letsel bij een ander.

    Dat neigt wel erg naar het afschuiven van eigen verantwoordelijkheid. Net zoiets als: “als jij je deur niet op slot doet, is het logisch dat er wordt ingebroken” of “als je waardevolle spullen in het zicht laat liggen, is het logisch dat jouw auto half wordt gesloopt om dit te stelen”

    Beetje omgekeerde wereld, lijkt me.

  47. Ik heb een mooie telefoon houder voor de fiets. Ik hoef hem nooit vast te houden. Alleen ff aantikken voor volgend muziekje.
    Zeker je telefoon op de elektrische fiets gebruiken is toch te gek voor woorden.
    Meeste mensen die appen op de fiets zie je gelijk in snelheid afnemen. Die elektrische fietsen racen gewoon door.

  48. Vasthouden?
    Geen probleem, ik heb mijn smartwatch om mijn pols.
    En over een paar jaar die brillen.
    Toekomst proef?
    Technologie gaat sneller dan wetswijzigingen.

  49. Wat een hoop woorden hebben sommige mensen nodig om duidelijk te krijgen, dat het uiteindelijke doel is om slachtoffers (soms dodelijk)in het verkeer terug te dringen.

    Dus of het nou om appende automobilisten of fietsers gaat, maakt mij persoonlijk geen bal uit, de boete mag van mij per direct naar €1000

    Je zal maar een paar keer het ongenoegen mogen hebben om bij ouders aan te moeten bellen om te vertellen dat hun kind door een ernstig ongeluk nooit meer thuiskomt omdat hij of zij zijn telefoontje belangrijker vond, of nog erger dat jij de ouder bent die dit bericht moet krijgen.

    Dus blijf met je tengels van dat ding af en concentreer je op het verkeer of je nou fietst of in de auto zit.

    Let op elkaar en gun iemand een beetje het voordeel van de twijfel, zelfs de hardste scheurders onder ons komen nooit als eerste aan, twee verkeerslichten verder sluit je gewoon weer aan bij de auto die er al was. Het allerbelangrijkste is dat elk gezin avonds gezamenlijk aan de warme maaltijd zit.

    Just my bit

  50. Origineel geplaatst door Michel
    Als er zo gehandhaafd wordt als alles betrekking tot de fietsers, zal er weinig gebeuren.
    Denk 90% van de fietsers houdt zich niet aan de regels.

    In de stad Groningen wordt aan het begin van ieder collegejaar zeer veel gecontroleerd op fietsverlichting en doorrijden door rood en: direct bekeurd bij overtreding. Geen waarschuwing. Niets, er volgt een bekeuring.
    Ik weet van mijn inmiddels afgestudeerde kinderen dat dit buitengewoon effectief is.
    Na een paar weken laat nagenoeg iedereen het wel uit z’n hoofd om zonder verlichting te fietsen of door rood te rijden.
    Blijkbaar is deze opvoedingsmaatreling zeer effectief.
    Het kan dus wel met en gerichte actie.

  51. Het wordt verboden om tijdens het besturen van alle voertuigen (dus inclusief de fiets) een mobiel elektronisch apparaat vast te houden.

    Een houder op het stuur mag dus wel?!
    Dat wordt dus AirPods en een houder aanschaffen voor op mijn nieuwe E-Bike.

  52. Hanfree bellen en appen mag. Laat siri maar zijn werk doen dit mag ook in Nederland.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.