Nooit meer zul je je vrienden via TVTag kunnen laten weten naar welke tv-programma’s je kijkt. De app die voorheen GetGlue heette, stopt ermee. Gebruikers hebben een e-mail ontvangen dat eind dit jaar de stekker eruit gaat. De officiële TVTag-app voor de iPhone is al uit de App Store gehaald, maar de dienst blijft werken tot eind van het jaar. Op 1 januari 2015 is het voorgoed voorbij.
Van GetGlue naar TVTag
TVTag verscheen in januari van dit jaar in de App Store. Het was in feite een rebranding van GetGlue, een sociale tv-dienst die al sinds 2010 bestaat en waarmee je stickers kon verdienen door naar tv-series te kijken. Als serieliefhebber kon je zien naar welke programma’s anderen keken en welke de moeite waard waren. GetGlue experimenteerde met verschillende modellen, zoals een Foursquare-achtige incheckdienst en een nieuw soort televisiegids. Toch waren het voornamelijk de serieverslaafden en incheckfanaten die de app gebruikten. Mainstream-gebruikers bleken moeilijk te bereiken met een dergelijke app.
Lees ook: Review: tvtag, het nieuwe GetGlue op iPhone
“Breaking Bad. Lost. The Office. Friends. Aan alle goede dingen komt een einde”, schrijft het team van TVTag op de website. “Later deze maand sluiten we tvtag.com en de bijbehorende apps om ons te focussen op andere initiatieven”. Wil je dat de data bewaard blijft zodat je later nog eens kunt nakijken welke tv-series je hebt gekeken, dan kun je een e-mail sturen naar datarequest@tvtag.com.
Tweede scherm geen succes
Waarom TVTag ermee stopt, lijkt een samenloop van omstandigheden. Na een mislukte overname en naamswijziging bleken veel mensen ontevreden met de dienst. Daarbij speelt misschien ook mee dat de gekte rondom het tweede scherm wel wat is afgevlakt. Een jaar of twee geleden dachten televisiemakers dat we massaal met tablet-apps op schoot naar televisie zouden kijken, maar dat blijkt maar gedeeltelijk het geval. Als je wilt weten wat er tijdens Boer Zoekt Vrouw of Heel Holland Bakt gebeurt kun je net zo goed via bestaande kanalen gaan kijken. De klad kwam er echt in toen GetGlue een overname door Viggle aankondigde, die vervolgens moest worden afgeblazen. GetGlue werd uiteindelijk verkocht aan i.TV en kreeg een andere naam. Het originele GetGlue-team is inmiddels vertrokken, inclusief oprichter Alex Iskold. Misschien was er met TVTag ook gewoon te weinig geld te verdienen. CEO Brad Pelo van moederbedrijf i.TV liet aan GigaOM weten dat er meer dan 50 curators in dienst zijn, die de beste momenten uit tv-shows bij elkaar sprokkelen en makkelijk doorzoekbaar maken. Maar dan moeten gebruikers wel bereid zijn om te betalen voor een selectie van tv-fragmenten. De oorspronkelijke GetGlue-gebruikers zagen de bui al hangen, zo blijkt bijvoorbeeld uit deze tweet:
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 3 reacties