Reacties voor: Apple haalt opnieuw auto-expert van Tesla in huis

Tesla verliest opnieuw een auto-expert aan Apple. Jamie Carlson is overgestapt naar Apple en werkt aan 'special projects'. Een elektrische auto, vermoeden we.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Reacties: 14 reacties

  1. Ben benieuwd wat Apple in hun hoofd heeft met de zelfrijdende auto. Maar wat gaat het precies kosten is de vraag want het is natuurlijk een ”Apple”

  2. Ik beschouw het als zeker dat Apple bezig is met het ontwikkelen van zelfrijdende auto’s. Deze week toonde de betrouwbare Engelse krant The Guardian aan dat Apple bezig is een groot testterrein in California af te huren om auto’s uit te testen en dat doen ze niet voor niks. Nu nog een samenwerking met een interessante autofabrikant om samen een prima auto te maken. Het mooist zou zijn als Apple gewoon Tesla overneemt. Een combi van twee innoverende kwaliteitsmerken biedt goede vooruitzichten. En het geld is er, of niet soms?!

  3. Ik vraag me wel af hoe de levensduur zou zijn.. Hoevaak moet ik hem opladen? En als ik elk jaar een nieuwe CarOS er op zet, word die bij CarOS 4 veroudert en kan ik dan niet meer naar huis rijden omdat Apple maps me niet meer ondersteunt? En wat voor mooie auto hoezen gaan er komen? En komt er elk jaar een Apple car S model?

  4. Zou ook gewoon software kunnen zijn voor alle autofabrikanten.

    Zou wel gaaf zijn, met ondersteuning voor streetview navigatie, afstand houden, zelf rijdend, maar ook Siri voor alles wat je kan bedienen in de auto, waarbij Siri ook nadenkt en vraagt of het wel verstandig is om bijv. met 200km/h het dakraam open te doen…

  5. Voor mij een 24 karaat gouden tesla.
    Met Beats audio alstublieft.

  6. Origineel geplaatst door macaanzee
    Ik beschouw het als zeker dat Apple bezig is met het ontwikkelen van zelfrijdende auto’s. Deze week toonde de betrouwbare Engelse krant The Guardian aan dat Apple bezig is een groot testterrein in California af te huren om auto’s uit te testen en dat doen ze niet voor niks. Nu nog een samenwerking met een interessante autofabrikant om samen een prima auto te maken. Het mooist zou zijn als Apple gewoon Tesla overneemt. Een combi van twee innoverende kwaliteitsmerken biedt goede vooruitzichten. En het geld is er, of niet soms?!

    Laat Tesla maar zoals het is. Die doen dat goed en hoeven geen dicht getimmerd eco systeem dat eigen is aan Apple.
    De CEO van Tesla is een visionair die goed bezig is.

  7. Tesla is Tesla, VW is VW. Apple zal op haar beurt hun iCar laten zien. Ik verwacht veel. Ik kan me herinneren van een poll van een paar jaar terug (op nu.nl meen ik) dat de meerendeel van de stemmers het meest vertrouwen heeft in een Apple Car dan in een gevestigd automerk.

    Ik denk zo, Opel Ampera kost zoveel, Prius kost zoveel, Tesla kost zoveel….hoeveel kost een Apple Car dan en hoe groot is de markt hiervoor? Gat tussen Apple OS is te groot. Van Nano van vervoermiddel.

  8. al die speculaties over Apple cars komen op mij over als voortbouwen op bekende concepten. Dat is niet des Apple’s! Volgens mij moeten we de drijfveer van Apple zoeken in de essentie van auto’s: vrijheid in mobiliteit. Wat voor een concept is denkbaar dat hier een kentering, of zo je wilt revolutie, in plaats gaat vinden? Zoals de Mac deed met compuerinterface, de iPhone deed met GSM, zoals de iPad met eenvoudige laptops, de Apple watch met health monitoring (en ja, daarbij ook de tijd aangeeft). Electrisch? Lijkt logisch. Zelf sturend? Mja, iets voor vlotte stedelingen zou kunnen. Maar waar is echt verrassende innovatie denkbaar, waar ook Tesla of BMW nog niet mee bezig zijn? Waar Apple zich in een keer weet waar te maken als mobiliteitsvernieuwer? Iets dat mobiliteitskeuze nog persoonlijker maakt? Iets waar afhankelijkheid van (andere) leveranciers door vermindert? Volgens mij kunnen we hier nog op een boeiende verrassing rekenen, die verder gaat dan nog een e-car met zelfsturing.

  9. Origineel geplaatst door Walden
    al die speculaties over Apple cars komen op mij over als voortbouwen op bekende concepten. Dat is niet des Apple’s! Volgens mij moeten we de drijfveer van Apple zoeken in de essentie van auto’s: vrijheid in mobiliteit. Wat voor een concept is denkbaar dat hier een kentering, of zo je wilt revolutie, in plaats gaat vinden? Zoals de Mac deed met compuerinterface, de iPhone deed met GSM, zoals de iPad met eenvoudige laptops, de Apple watch met health monitoring (en ja, daarbij ook de tijd aangeeft). Electrisch? Lijkt logisch. Zelf sturend? Mja, iets voor vlotte stedelingen zou kunnen. Maar waar is echt verrassende innovatie denkbaar, waar ook Tesla of BMW nog niet mee bezig zijn? Waar Apple zich in een keer weet waar te maken als mobiliteitsvernieuwer? Iets dat mobiliteitskeuze nog persoonlijker maakt? Iets waar afhankelijkheid van (andere) leveranciers door vermindert? Volgens mij kunnen we hier nog op een boeiende verrassing rekenen, die verder gaat dan nog een e-car met zelfsturing.

    Als je spreekt over het verminderen van de afhankelijkheid van andere leveranciers denk ik dat er momenteel niemand innovatiever bezig is dan Tesla. Tesla bouwt namelijk niet alleen voertuigen, maar bouwt daarnaast ook aan een wereldwijd netwerk van snelle laadpunten waar ge als klant gratis gebruik van mag maken. Dit zorgt ervoor dat je een globaal mobiliteitssysteem op aan het zetten bent dat volledig los komt te staan van alle andere leveranciers. Ik zie niet wat Apple hier nog beter gaan doen op dat vlak, maar ze mogen me uiteraard altijd verbazen…

  10. Ik zie Apple nog niet in z’n eentje de hele Apple Car bouwen. Ik denk dat ze daarvoor een joint venture aangaan met een automerk.

  11. Ze werken aan een op afstand bestuurbare auto, schaal 1:30. En ze zijn ook bezig net een off road versie die ze ergens in de buitenlucht willen testen…

  12. Als het toch een echte auto wordt dan zal het vast een auto met een fijne prijs.
    Ca. 2-3 maal zo duur als een gemiddelde andere auto.
    Ik geloof best dat ze een auto gaan maken. Maar ik blijf het een merkwaardige stap vinden van Apple. Een auto is wel iets heel anders dan een computer of een mini computer (iPhone/iPad).
    Het moet wel heel erg “disruptive” worden!
    Als Apple de winstmarge in stand willen houden zou er een serieus prijskaartje aan komen te hangen ben ik bang voor. Wie gaat dat betalen?

    Apple zou een heel ander verdienmodel op de auto kunnen toepassen. Niet verkopen, maar op rit niveau verhuren. Een beetje als Uber, maar dan zonder chauffeur.

  13. Origineel geplaatst door Milo
    Laat Tesla maar zoals het is. Die doen dat goed en hoeven geen dicht getimmerd eco systeem dat eigen is aan Apple.
    De CEO van Tesla is een visionair die goed bezig is.

    Je weet dat tesla per auto 4000 dollar verlies lijd? Dat de Tesla aandelen gekelderd zijn en dat er weinig tot geen mogelijkheid is de tesla financieel effectiever te bouwen…

    Apple en andere fabrikanten wachten rustig af tot het juiste moment en Tesla zal overgenomen worden. Aandeelhouders willen hun investering terug zien, anders dan de heer Musk.

  14. Origineel geplaatst door iphone_user:

    Origineel geplaatst door Milo:

    Origineel geplaatst door macaanzee: Ik beschouw het als zeker dat Apple bezig is met het ontwikkelen van zelfrijdende auto’s. Deze week toonde de betrouwbare Engelse krant The Guardian aan dat Apple bezig is een groot testterrein in California af te huren om auto’s uit te testen en dat doen ze niet voor niks. Nu nog een samenwerking met een interessante autofabrikant om samen een prima auto te maken. Het mooist zou zijn als Apple gewoon Tesla overneemt. Een combi van twee innoverende kwaliteitsmerken biedt goede vooruitzichten. En het geld is er, of niet soms?!

    Laat Tesla maar zoals het is. Die doen dat goed en hoeven geen dicht getimmerd eco systeem dat eigen is aan Apple.
    De CEO van Tesla is een visionair die goed bezig is.

    Je weet dat tesla per auto 4000 dollar verlies lijd? Dat de Tesla aandelen gekelderd zijn en dat er weinig tot geen mogelijkheid is de tesla financieel effectiever te bouwen…

    Apple en andere fabrikanten wachten rustig af tot het juiste moment en Tesla zal overgenomen worden. Aandeelhouders willen hun investering terug zien, anders dan de heer Musk.

    Sinds wanneer is een visionair beperkt tot een louter commercieel/financiële ‘visie’? Als we de afgelopen jaren iets hebben kunnen leren is het wel dat zo’n tunnel-visie al helemaal niet goeds brengt.

    Zeker in een nieuwe (nu iig nog) nichemarkt is verder kijken dan je (korte-termijn) neus lang is niet alleen beter maar zelfs een vereiste. Pas als de aantallen elektrische auto’s groter worden vallen er door schaalvoordeel betaalbare èn goedkopere elektrische auto’s te verwachten.

    Tesla is daar nu al mee bezig, met plannen om binnenkort een veel betaalbaarder model uit te brengen… De anderen, en zeker Apple, hebben nu al zo’n grote achterstand dat er voor Tesla weinig voordeel te halen valt uit samenwerking of overname.
    Omgekeerd natuurlijk wel, maar voor ons als toekomstige consumenten/gebruikers valt te hopen dat er wel echte concurrentie komt en blijft. En dat Tesla als baanbreker en pionier daarbij nog lang zelfstandig actief mag blijven.

    Het is trouwens ook niets voor Apple om een ongewijzigde Tesla met  logo uit te brengen, en het zou eeuwig zonde zijn als ze alleen de techniek van Tesla zouden overnemen in eigen modellen.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.