Elon Musk wilde Tesla verkopen aan Apple, maar werd geweigerd
Apple wilde Tesla niet overnemen
Elon Musk spreekt in een serie tweets over de “donkere dagen” tijdens de uitrol van Tesla Model 3. Rond die tijd was Tesla ongeveer een tiende waard van de huidige marktwaarde. Het bedrijf heeft in 2020 dan ook een indrukwekkende stijging in de beurskoers laten zien en is nu de meest waardevolle automaker ter wereld.
Jaren geleden was dat nog wel anders: Tesla maakte miljarden verlies en had nog geen succesnummer dat in grote aantallen verkocht kon worden. In 2017 stond Tesla op het punt om binnen een paar weken failliet te gaan, terwijl alle tijd en energie werd gestoken in de productie van de Model 3. Uiteindelijk overleefde het bedrijf, maar dat was niet met de hulp van Apple.
Elon Musk reageerde met zijn tweets op het nieuws dat Apple bezig is een elektrische auto te ontwikkelen. Het bedrijf is al zeker vijf, zes jaar bezig met een autoproject dat gericht zou zijn op software en andere technologieën die aan automakers verkocht kunnen worden. Op maandag haalde Reuters echter het oude gerucht van stal, dat Apple bezig was om een eigen autonoom voertuig voor consumenten te maken. Het gaat om een elektrische auto die vanaf 2024 geproduceerd zou moeten worden.
Nieuwe accutechnologie
Een van de redenen waarom Apple recent weer van koers wisselde, is dat er een doorbraak is bereikt op het gebied van de accu’s. Apple’s Lithium Iron Phosphate-accu zou compacter en lichter zijn, met een hogere energiedichtheid zodat je er verder mee kunt rijden. Musk benadrukte dat Tesla al Iron Phosphate-accu’s gebruikt in auto’s die in China gemaakt worden voor de middellange afstand.
Gezien de huidige beurskoers, had Apple voor rond de $60 miljard Tesla kunnen inlijven. Dat er geen ontmoeting tussen beide topmannen kwam, had er misschien mee te maken dat Tim Cook nog steeds gekrenkt was over een uitspraak die die Elon Musk in 2015 deed. Nadat de eerste geruchten over de Apple Car opdoken, vertelde Musk dat Apple niet meer was dan een “begraafplaats” voor voormalige Tesla-medewerkers. “Als je mislukt bent bij Tesla, ga je bij Apple werken. Ik maak geen grapje”, zei Musk destijds. Rond die tijd stapten veel medewerkers over van Tesla naar Apple.
Wel vond hij dat een elektrische auto het volgende logische project was voor Apple. “Het is goed dat Apple in deze richting beweegt en erin investeert. Maar auto’s zijn erg complex in vergelijking met telefoons en slimme horloges.” Toevallig werd hetzelfde gezegd door fabrikanten zoals Nokia toen Apple voor het eerst een smartphone maakte.
Tesla was al eerder in de problemen geraakt bij de productie van de Model 3. In de biografie van Elon Musk, geschreven door Ashlee Vance, staat dat Musk een deal had gesloten met Larry Page van Alphabet (het moederbedrijf van Google), maar dit ging niet door. Musk zou ook gesproken hebben met Apple’s Adrian Perica, verantwoordelijk voor overnames. Uiteindelijk bleef Tesla zelfstandig.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Deze transparante AirPods kun je niet kopen (11-04)
- Opinie: Aankomende WWDC-keynote wordt belangrijkste Apple-presentatie in jaren (en dit is waarom) (13-03)
- Het einde van de vijftig tinten spacegrijs: overzicht van een van Apple's meestgebruikte kleur (06-03)
- ELEGNT is Apple's robotlamp met menselijke gedragstrekjes (07-02)
- Matter-organisatie belooft beterschap en focust in 2025 op bugfixes bij smart home-standaard (23-01)
Misschien een van de weinige momenten waar Tim nu met enige spijt op terug kijkt. Aan de andere kant, hoe ga je een bedrijf als Tesla integreren met Apple? Totaal verschillende bedrijfsculturen en aanpak. Een Elon Musk lijkt nog wel een beetje op Jobs qua persoonlijkheid. Alleen waar Jobs zorgde voor een laserfocus is Musk all over the place. Ruimtebedrijf, auto’s, zonnedaken, elektrische opslag.
Persoonlijk denk ik dat Apple ver weg moet blijven van een auto. Is iets compleets anders dan elektronica ondanks dat een auto een halve computer is. Laat Tesla maar lekker deze revolutie doen (en andere automakers). Persoonlijk ben ik verbaasd dat het project toch nog leeft. Het is dat Apple zo belachelijk veel cash heeft dat ze zich dit soort projecten kunnen veroorloven. En het veel know-how oplevert. Maar anders had die stekker er al lang uitgegaan.
Zou het logischer vinden als ze een echte TV zouden maken dan een auto om eerlijk te zijn.
Goed gedaan van Tim Cook. Die Elon Musk denkt dat ie Tony Stark is. Helaas voor hem zal ie waarschijnlijk eindigen als Howard Hughes (platzak en batcrazy).
Steve Jobs heeft Musk ooit heel even gezien op een feestje en dat gesprek duurde exact tien seconden. Meer aandacht moet je ook niet geven aan de man die luidop zegt dat het misschien wel een goed idee zou kunnen zijn om waterstofbommen te laten exploderen op Mars om een atmosfeer te creëeren.
🤪 🤦🏻♂️
Apple mag van mij maken wat ze willen maar zolang ze veel geld vragen voor elk product dat ze maken hoef ik het echt niet te hebben… Straks maken ze een auto met autoOS 10.0 en dan 4/5 jaar later stoppen ze jouw auto te ondersteunen met updates, daar sta je dan met je dure auto. Of dikke bedragen vragen voor accessoires/onderdelen voor je auto.
Als je het koopt is het heel duur, wil je het inruilen (via Apple) dan betalen ze je nog maar een paar tientjes ook al is de auto (of welk product dan ook) maar een paar jaar oud.
Apple Car in verschillende maten: Apple Car Mini, Apple Car Pro en de Apple Car Pro Max. Haha!
Vind het geen gezicht zo’n tablet op je dashboard, zoals je bij wagens als bv. Tesla, BMW, Mercedes etc. ziet.
Kon men echt niet iets beters verzinnen?
Een gewoon dashboard ziet er zwaar gedateerd uit. De model 3 is de enige auto met een modern interieur. De result ziet er uit alsof ze in de jaren 90 gemaakt zijn.