Belgische consumenten klagen dat Mobistar de wet overtreedt door kopers van de iPhone 3G te verplichten een Mobistar-abonnement af te sluiten. Ook heeft Mobistar een valse schaarste gecreëerd en overtreedt daarmee de Handelspraktijkenwet.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Artikelcorrectie, spelfout of -aanvulling doorgeven?
Reacties: 44 reacties
Nms
Dat zijn nog eens goede regels en regels die nageleefd moeten worden.
En regels die moeten blijven!
En regels die de vrijheid van de consument waarborgen. Als iemand een gesubsidieerd toestel wil kopen ok, als je dat niet wil moet het ook los te verkrijgen zijn etc.
Dus deze regelgeving versoepelen is in mijn ogen een slecht idee.
DC
Grote tralala dat er een Iphone 3G zonder abbo komt en dan kom je in zo’n mobistarcenter en weigeren ze je eentje mee te geven…
Stijn
Schaarste? Verplichting tot abbonement??? Ik ben daarnet om 15u naar een mobistar verkooppunt in mechelen getrokken en heb er zonder enig probleem een iphone van 8Gb kunnen kopen zonder dwang tot abbo of schaarste…
Kees
Hier in Antwerpen was het enkel op reservering. Ik heb geen geluiden gehoord van “verplicht” abonnement. Maar ik kijk eerst wel wat de FW2.0 op mijn 1st gen iPhone doet. Heb na een jaar de “eerste kriebels” niet meer in mijn buik… 😉
Dromedaris
Heb mijn 16GB gekregen als eerste, ook al stond ik niet in de lijn, gewoon kwestie van iemand kennen die in een Mobistar Center werkt, wat bij mij het geval was.
Het trok wel lelijke gezichten en kwade tongen, maar dat moet je er maar bijpakken, ik heb de 16GB, zij niet 🙂 hoewel ik hun visie ook wel snap
Jonas
die vindt ik echt een domme actie van TESTaankoop!
arthur
@Dromedaris
Zo gaat dat met alles… vriendjes politiek niets mis mee! toch?
iAmazigh
Mij is door een medewerker van T-Mobile verteld dat T-Mobile ook kunstmatig de voorraad minimaal houd, om zo voor nog een grotere hipe te zorgen… Ben als trouwe klant zeer teleur gesteld in T-Mobile. Ik wacht wel tot ik het op een andere manier in bezit heb.
Weet iemand nog toevallig een winkel in België waar ze ze nog op voorraad hebben?
Thanks…
Kevin
En het wordt er niet beter op als Quickie die koppelverkoop wil afschaffen.
Laat het toch gewoon bij het oude, er is niemand die klaagde dat koppelverkoop verboden is.
LW
Duidelijk koppelverkoop — na reservatie in een een Mobistar shop te Brugge verkreeg ik donderdagavond telefonische bevestiging dat het toestel aangekomen was. Tot daar het positieve… Deze morgen – sorry of je neemt een mobistar abo of je laat het toestel liggen – ongehoord !! Nog maar weinig dergelijke hard selling meegemaakt… . Ik was nochtans goed op weg om een abo te overwegen, maar na een dergelijk gesprek – neen dank u wel !
Peter
Heel zeker koppelverkoop! En ik vind het ook niet kunnen dat een Mobistar center in een regio met 50.000 inwoners slechts 6 toestellen heeft op de dag van de “grote” lancering. Dat levert veel teleurgestelde mensen op. Niks nul noppes respect voor de klant!
Laat Test-Aankoop maar eens een knuppel in het hoenderhok gooien! Ze krijgen mijn volledige steun.
Kevin
@LW
Was dat de Mobistar winkel in de Steenstraat in Brugge?
Was ook van plan om daar even binnen te springen deze middag om verslag uit te brengen hier. Maar heb het toen uiteindelijk niet gedaan.
Ben je van Brugge?
Matthew
Best wel logisch dat ze dingen achterhouden gewoon voor de hype dat is heel vaak zo volgens mij.
Best wel dom die Belgse wetten vind ik:P
maarja wel faya dat je niet zonder abbo mag kopen:P
Van Cauwenberghe Luc
Ik ben eergisteren naar een mobistarwinkel in Brugge getokken en ze gingen mij op de lijst zetten als ik een abo nam . foei foei
isengardtom
Testaankoop is gewoon een extreem links blad dat heel subjectief te werk gaat
pjotr28
Ja, als ze in Nederland zouden opereren zouden ze vast naar de Vara kijken en de Volkskrant lezen. Bah, al die organisaties die het op durven te nemen tegen Apple en alle daaraan gelieerde bedrijven. Leve de vrije markt en laat die consument het maar uitzoeken. Tot slot moet er geld verdiend worden.
WA
Wat klopt er van het bericht dat er een NL vodafone sim werkt op een BE iphone?
Glenn
Hey iedereen ! ik ben een belg en heb juist naar het journaal gekeken!
ik heb meer info over de mobi* centers
: Sommige mobi* centers in belgie maken misbruik van de vele mensen die een iphone willen kopen en dwingen dan sommige mensen tot een abonement ! Als ze die niet willen krijgen ze geen iphone ! Belachelijk ,toch?
ze gaan nu al zo’n hopen geld verdienen omdat de iphone hier zo duur is en dan willen ze nog meer geld uit de mensen slaan !
ik ben bij mobi* en ben zwaar teleurgesteld in hen !!
dus bij deze boodschap
: Koop je iPhone 3G bij belgische apple premium resellers of bij andere geen officiele apple winkels in belgie ,
die kunnen je geen abonnement aansmeren en zullen waarschijnlijk meer iPhone’s hebben omdat de meeste belgen denken dat alleen mobi* iphone’s verkopen omdat zij er aleen reclame om maakte !!!!!!!!!!!!!!!!!! 🙂 🙂 🙂 bv bij Switch !! dat is een premium reseller in Wijnegem Shoppingcenter (ligt in antwerpen provincie) dat alleen apple producten verkoopt !!
Hopelijk hebben jullie wat aan deze uitleg
iPhone G(lenn)3
Pieter-Jan
Hai, ook ik stond op een lijst in Vlaanderen. In de apple premium reseller waren ze meteen uitverkocht (niet moeilijk als je maar 15 exemplaren hebt) en in ‘mijn’ mobistar center (Waregem) was de levering zelfs niet binnengekomen. Het zijn gewoon de pipos van mobi* die moedwillig de voorraad laag houden. 150 centers en elk 15 iphones=2250 iphones voor Belgie, dus belachelijk weinig
De reseller zei dat de nieuwe lading binnenkomt binnen een week of zes (!), bij mobistar center verwacht hij toch een wekelijkse of tweeweekselijke levering. Vanwaar het verschil, geen idee.
Nu ik wacht al zo lang, op die paar weken komt het nu ook niet meer.
Cheers
Mark
Hi,
Ik zie allemaal posts van mensen die de iPhone 3G in Belgie hebben aangeschaft. Heeft iemand van hen al getest of deze werkt met bijvoorbeeld een Nederlandse Vodafone simkaart?
Tx Mark
Hub
Het werkt met een Vodafone NL sim…
Al 2 Gebruikers op tweakers geprobeerd…
Er zit geen Land-Sim of zoiets stoms op, alle simkaarten kunnen worden gebruikt…
Goed nieuws dat je er een Vodafone NL sim in kan doen.
Ik wil de iPhone gaan reserveren bij Mobistar Antwerpen, iemand ervaring met deze shop?
@ Hub:
Waar kan ik de ervaring van de 2 gebruikers op Tweakers lezen, heb je een linkje?
Cas
Dat is een jongen op Tweakers.net (genaamd Cyber) die zegt dat ie een Nederlandse Vodafone SIM in 2 Belgische Iphones heeft gedaan, en dat dat gewoon werkt.
Maar hij toont geen bewijsmateriaal en hij laat ook niks meer van zich horen als je erom vraagt.
Ik hoop dat er binnenkort bewijsmateriaal boven water komt.
Zouden ze denk je in Belgie zo vriendelijk zijn om je eerst je
Nederlandse sim te laten testen!? 😛
Cas
Belgen zijn een vriendelijk volk.
Maar niet bij Mobistar, denk ik, getuige het artikeltje hierboven.
Hub
Ik ga het morgen zelf proberen, een oud klasgenoot heeft morgen een iPhone uit belgie.
Hij heeft KPN en ik Vodafone, ik zal later foto’s en misschien filmpjes plaatsen op het forum…
Kevin
Het schijnt dat het inderdaad zou werken, heb ik ook al gehoord.
@Cas
Belgen zijn inderdaad een vriendelijk volk, je kunt ze vergelijken met Nederlanders.
En ze zijn echt niet dom. Er lopen er natuurlijk rond, maar die heb je in NL ook.
Enige verschil die er is, is dat ze een ander accent hebben. En de meesten katholiek zijn.
(Maar wat doet geloof nu nog bij de jeugd?)
Eddy
Ik ben ook om een toestel geweest. Enkele dagen voorheen had ik hem telefonisch gereserveerd en GEÃNFORMEERD naar mogelijke abonnementen.
Toen ik vandaag om mijn Iphone ging, zei de verkoper dat ik beloofd had een abonnement te nemen en dat hij anders mijn Iphone niet zou gereserveerd hebben als ik er geen abonnement bij genomen had.
Heb hem gezegd dat ik eerst nog eens moest kijken om een vast ipadres te krijgen bij Telenet om mijn exchange synchronisatie te kunnen doen en heb hem dan wel uiteindelijk meegekregen.
Ik vond het wel een echte schande. Dit toestel is in Belgie net zoveel duurder omdat er geen koppelverkoop is. En dan en een duurderde prijs betalen en toch een abonnement moeten nemen !!!!!
Ik postte dat onderweg in de trein van Antwerpen naar Brussel. Daarna was de prik van m’n laptop op.
Helaas had ik geen camera bij me, maar nogmaals: in de Demo-modellen die in de winkels staan (getest eentje bij Mobistar aan De Keyserlei en eentje bij Switch aan de Eiermarkt) werkte mijn Vodafone SIM zonder enige vorm van moeite: Mobistar SIM eruit, mijn SIM erin, even wachten tot ‘ie zich bij ‘t netwerk (Proximus in dit geval) gemeld had en bellen maar. No problemo. Hij hoefde niet eens uitgezet te worden.
Dit was dus een pre-geactiveerde iPhone. D’r zijn echter wel wat mogelijkheden dat ‘t niet zou werken:
* Je zou wellicht moeten activeren (iTunes) met een Belgische SIM. Dit is omzeilbaar door gewoon de goedkoopste pre-paid SIM erin te drukken die je kunt vinden natuurlijk. (Aanrader: neem laptop mee zodat je dat meteen kunt doen mocht ‘t nodig zijn, en je niet eerst weer drie uur in de trein moet zitten.)
* De Demo-modellen zouden speciaal kunnen zijn. Ik acht de kans hiertoe overigens zeer klein.
* Mijn SIM is heel oud. Ver voor het tijdperk van UMTS/HSDPA. Ik verwacht niet dat ‘t van invloed is, maar ‘t is in theorie wel mogelijk dat er een verschil tussen zit waarop de iPhone reageert. (Volgens mij is ‘t namelijk met mijn SIM ook niet mogelijk om met 3G-diensten bezig te gaan.)
boor
Mobistar is inderdaad erg slecht bezig op die manier. Ik had me gisteren in Turnhout netjes in de rij gevoegd, maar ze weigerden me een iPhone te verkopen omdat ik niet per direct wilde beslissen om een Mobistar abonnement te nemen. In andere shops waar ze niet geleverd of gereserveerd waren, kun je je wel op de lijst laten zetten, maar zeggen ze er vlakaf bij dat je plaats op die lijst helemaal niet zeker is. Mobistar klanten en mensen die een abonnement nemen, krijgen namelijk voorrang.
Onzin toch!! Ik behoor net zoveel kans te krijgen als een ander. En toch heb ik er nu geen, omdat Mobistar me een abonnement probeerde af te dwingen. Het is behalve oneerlijk ook nog eens onwettig, wat ze doen. Ik hoop dat ze hier niet zomaar mee weg komen. Ik heb in ieder geval direct klacht ingediend bij de Directie Controle en Bemiddeling van de FOD Economie.
In België is het heel duidelijk: koppelverkoop is niet toegestaan. Ze hebben deze wet juist als argument gebruikt om de hoge prijs te verantwoorden! En toch treden ze die wet met de voeten…
Ik vind het ook erg goed van Test-Aankoop dat ze hierop reageren. Ze kunnen toch niet toelaten dat de consument op die manier uitgebuit wordt en van zijn vrijheid om te beslissen beroofd wordt.
deliekes
men kan je geen abo verplichten in belgie. ikzelf heb nog geen iphone willen aanschaffen maar als ze me wilden verplichten om een abo te nemen of anders geen iphone dan belde ik ter plaatse de politie.
Emerik@
Ik snap dat er klachten komen over het dwingen van een abonnement te nemen, maar van overdadige reclame om dan niet te kunnen leveren vind ik nogal flauw. Mobistar heeft hier in België echt geen monster campagne opgezet. Affiches in het straat beeld hangen er pas vanaf de persconferentie en enkel aan APR of Mobistar winkels, dus echt een overdadige reclame kan je dat moeilijk noemen.
Is er geen schaarste in heel Europa? Dus of het echt alleen aan Mobistar ligt of ook aan Apple…
Kunnen ze er dan niet meer leveren dan “een aantal”? Of gewoon wachten tot ze genoeg hebben om ermee naar buiten te komen. Nu moeten de mensen die er geen hebben weeral een aantal weken wachten, konden ze de release dan niet laten wachten?
En wachten tot alles in orde is,… gps met TomTom,…visual voicemail…
Cas
Ha Cyber, ik geloof je wel, hoor. Maar het is toch een risico voor mij om naar Belgie af te reizen (150km), 620 euro uit te geven en er daarna achter te komen dat het niet werkt met een NL SIM. Even aangenomen dat Mobistar me er wel eentje wil verkopen, als ik geen abo neem.
Trouwens, ze blijken in Belgie ook uitverkocht te zijn.
Ja, dat hele uitverkocht gezeur is wel een probleem… Ik kan op zich voor een euro of 16 (doordeweeks) naar brussel toe, antwerpen iets minder, dus dat is de moeite niet. Maar doordat Connexxion te laat was en NS/NMBS een trein kapot hebben laten gaan was ik er in plaats van om 10 uur ‘s ochtens pas om 1 uur ‘s middags.. Ja toen was alles al uitverkocht. Geluk bij een ongeluk: die twee uur vertraging van NS houdt wel in dat ze m’n kaartje gaan terugbetalen 😉
Heb je de iPhone 3G al met je Nederlandse sim kunnen testen?
Ben erg benieuwd naar het resultaat.
David
Wat mij het meest stoort, buiten de gehanteerde praktijken in verband met stock, verkoop,… is het volgende:
In America kost de duurste Iphone 3G 16Gb, met verplicht abonnement 299$.
Apple is duidelijk geweest tijdens de lancering van de Iphone 3G op de World Wide Developers Conference “De Iphone zal overal ter wereld aan die prijzen verkocht worden”.
Ten eerste lijkt het me logisch dat we zo’n uitspraak niet écht letterlijk moeten nemen maar toch..
Stel inderdaad dat er voor de import 1OO$ bijkomt, wat op zich al veel is, komt het totaal dan toch nog maar op het voorlopige totaal van 399$.
Ten tweede moeten we in acht nemen dat Apple ook een surplus zal aanrekenen wanneer een Iphone zonder abonnement verkocht wordt. Stel dat dit 80$ is. Een totaal van 479$. Reken dit om naar Euro’s en we komen aan 301€.
En laat ons, voor allerhande bijkomende kosten er nog 50€ aan toevoegen. Dan komen we nog maar op 351€ voor een Iphone 3G 16GB.
Conclusie, Mobistar zou tot 264€ per eenheid winst kunnen maken.
Ook al is dit een snelle berekening, het lijkt me een gegeven feit dat er hier iets grondig aan het mislopen is!
deliekes
apple berekent 1$=1€ dus €299 + 24maand lang €10 extra op het abo dat is 299+240=€539
met winst erbij lijkt 625 mij een normale prijs.
Hub
Owke, ik heb vandaag mijn Vodafone NL sim in een iPhone uit Belgie gedaan en hij werkt.
Alleen het internet werkte niet meteen, deze moet je effe instellen.
De KPN NL sim van mijn vriend werkte ook alleen hebben we het internet niet aan de praat gekregen.
Waarschijnlijk is dit wel mogelijk alleen zijn we er nog niet achter hoe.
Helaas heb ik nog steeds zelf geen iPhone, je kunt wel reserveren maar met aanbetaling.
Ik had al telefonisch een reservering gedaan maar vandaag moest ik toch effe langskomen om een soort borg te betalen, ik heb er wel bij vermeld dat ik een prepaid setje mobistar wil.
Deze kosten zjjn 15 euro maar deze neem ik voor lief.
Ik hoop zo veel mensen te kunnen overhalen om toch in België je iphone te kopen.
Want de eisen om in NL een iPhone te kopen zijn belachelijk.
Ik wil vrijheid en zelf kiezen hoelang en welk abbo ik wil hebben.
David: die berekening is wel heel erg snel. Laat ik ‘m de andere kant op doen.
De verkoper bij Switch vertelde me dat hij een tientje winst maakt op de prijs van €525 inc. (en zelfs verlies maakt als je dat met VISA betaalt, trouwens.) Laten we even stellen dat dat zo is, dan kost een iPhone 8GB hem dus ruwweg 420 euro. Ik denk dat ‘t best kan kloppen overigens, Mobistar verkoopt ze voor de abo’s en Switch om je ook meteen een Mac aan te smeren.
Niemand weet precies wat de marge van Apple is op deze apparaten, maar laten we stellen 20%. Dan komt de prijs van een iPhone op ruwweg €350 uit. En dat is IMO niet onrealistisch voor de productie- en gerelateerde kosten van een dergelijk apparaat.
De operators kunnen, met een tweejarig contract in het vooruitzicht, veel veel meer subsidieren dan $80. En dan kom je dus uit op €1 bij T-Mobile met het juiste abo erbij.
De stelling $=€ gaat overigens al een tijdje niet meer op. Bijvoorbeeld, in de App store zijn alle $.99 apps hier €79. Ook in de gewone Apple store zijn de prijzen hier ‘lager’ (in getal, niet zozeer in waarde) dan in de VS. Dat “Altijd voor $199” is overigens nooit gezegd. Hij zij “in most countries”, daarbij al rekening houdend met landen waar toestelsubsidie niet is toegestaan (België) of niet gewoonlijk toegepast wordt (Italië).
xx
lang leve test-aankoop!
laurent
Snap alle heisa niet van die kwade mensen.En testaankoop maakt eigenlijk op alles een rel tegenwoordig. Ik ben naar een verkooppunt van Mobistar in Wijnegem getrokken. De manager kwam toe voor de opening om alle wachtenden (ik was alop de parking om 07h) , ikke dus ook, heel vriendelijk aan te spreken. Hij zei dat er een beperkte voorraad was maar dat ze er alles aan gingen doen om de wachttijden zo snel mogelijk te laten gaan. Er stond al direkt ene in de rij ambras te maken waarop de man van de winkel zei , kijk we doen geen koppelverkoop. Maar u begrijpt toch wel dat als u ergens al jaren klant bent u toch dan als klant ook bepaalde verwachtingen hebt van je eigen provider maar iedereen zal bij ons de kans krijgen om er één te kopen . Ik vond dat een hele correcte uitleg eigenlijk. Ikzelf was trouwens bij Base, en toen het mijn beurt was moest ik wel zeggen bij welke provider ik was. Waarop de man eerst mijn toestel ging halen om me dan een uitleg te geven over een abonnement. Nu Base heeft zelfs geen 3G dus ben ik na de uitleg overgeschakeld maar ik voelde mij op geen enkele manier gedwongen. Ze hadden gewoon een beter aanbod, proficiat aan Wijnegem voor de geslaagde aankoop
Dat zijn nog eens goede regels en regels die nageleefd moeten worden.
En regels die moeten blijven!
En regels die de vrijheid van de consument waarborgen. Als iemand een gesubsidieerd toestel wil kopen ok, als je dat niet wil moet het ook los te verkrijgen zijn etc.
Dus deze regelgeving versoepelen is in mijn ogen een slecht idee.
Grote tralala dat er een Iphone 3G zonder abbo komt en dan kom je in zo’n mobistarcenter en weigeren ze je eentje mee te geven…
Schaarste? Verplichting tot abbonement??? Ik ben daarnet om 15u naar een mobistar verkooppunt in mechelen getrokken en heb er zonder enig probleem een iphone van 8Gb kunnen kopen zonder dwang tot abbo of schaarste…
Hier in Antwerpen was het enkel op reservering. Ik heb geen geluiden gehoord van “verplicht” abonnement. Maar ik kijk eerst wel wat de FW2.0 op mijn 1st gen iPhone doet. Heb na een jaar de “eerste kriebels” niet meer in mijn buik… 😉
Heb mijn 16GB gekregen als eerste, ook al stond ik niet in de lijn, gewoon kwestie van iemand kennen die in een Mobistar Center werkt, wat bij mij het geval was.
Het trok wel lelijke gezichten en kwade tongen, maar dat moet je er maar bijpakken, ik heb de 16GB, zij niet 🙂 hoewel ik hun visie ook wel snap
die vindt ik echt een domme actie van TESTaankoop!
@Dromedaris
Zo gaat dat met alles… vriendjes politiek niets mis mee! toch?
Mij is door een medewerker van T-Mobile verteld dat T-Mobile ook kunstmatig de voorraad minimaal houd, om zo voor nog een grotere hipe te zorgen… Ben als trouwe klant zeer teleur gesteld in T-Mobile. Ik wacht wel tot ik het op een andere manier in bezit heb.
@arthur: yups, zo is dat
Weet iemand nog toevallig een winkel in België waar ze ze nog op voorraad hebben?
Thanks…
En het wordt er niet beter op als Quickie die koppelverkoop wil afschaffen.
Laat het toch gewoon bij het oude, er is niemand die klaagde dat koppelverkoop verboden is.
Duidelijk koppelverkoop — na reservatie in een een Mobistar shop te Brugge verkreeg ik donderdagavond telefonische bevestiging dat het toestel aangekomen was. Tot daar het positieve… Deze morgen – sorry of je neemt een mobistar abo of je laat het toestel liggen – ongehoord !! Nog maar weinig dergelijke hard selling meegemaakt… . Ik was nochtans goed op weg om een abo te overwegen, maar na een dergelijk gesprek – neen dank u wel !
Heel zeker koppelverkoop! En ik vind het ook niet kunnen dat een Mobistar center in een regio met 50.000 inwoners slechts 6 toestellen heeft op de dag van de “grote” lancering. Dat levert veel teleurgestelde mensen op. Niks nul noppes respect voor de klant!
Laat Test-Aankoop maar eens een knuppel in het hoenderhok gooien! Ze krijgen mijn volledige steun.
@LW
Was dat de Mobistar winkel in de Steenstraat in Brugge?
Was ook van plan om daar even binnen te springen deze middag om verslag uit te brengen hier. Maar heb het toen uiteindelijk niet gedaan.
Ben je van Brugge?
Best wel logisch dat ze dingen achterhouden gewoon voor de hype dat is heel vaak zo volgens mij.
Best wel dom die Belgse wetten vind ik:P
maarja wel faya dat je niet zonder abbo mag kopen:P
Ik ben eergisteren naar een mobistarwinkel in Brugge getokken en ze gingen mij op de lijst zetten als ik een abo nam . foei foei
Testaankoop is gewoon een extreem links blad dat heel subjectief te werk gaat
Ja, als ze in Nederland zouden opereren zouden ze vast naar de Vara kijken en de Volkskrant lezen. Bah, al die organisaties die het op durven te nemen tegen Apple en alle daaraan gelieerde bedrijven. Leve de vrije markt en laat die consument het maar uitzoeken. Tot slot moet er geld verdiend worden.
Wat klopt er van het bericht dat er een NL vodafone sim werkt op een BE iphone?
Hey iedereen ! ik ben een belg en heb juist naar het journaal gekeken!
ik heb meer info over de mobi* centers
: Sommige mobi* centers in belgie maken misbruik van de vele mensen die een iphone willen kopen en dwingen dan sommige mensen tot een abonement ! Als ze die niet willen krijgen ze geen iphone ! Belachelijk ,toch?
ze gaan nu al zo’n hopen geld verdienen omdat de iphone hier zo duur is en dan willen ze nog meer geld uit de mensen slaan !
ik ben bij mobi* en ben zwaar teleurgesteld in hen !!
dus bij deze boodschap
: Koop je iPhone 3G bij belgische apple premium resellers of bij andere geen officiele apple winkels in belgie ,
die kunnen je geen abonnement aansmeren en zullen waarschijnlijk meer iPhone’s hebben omdat de meeste belgen denken dat alleen mobi* iphone’s verkopen omdat zij er aleen reclame om maakte !!!!!!!!!!!!!!!!!! 🙂 🙂 🙂 bv bij Switch !! dat is een premium reseller in Wijnegem Shoppingcenter (ligt in antwerpen provincie) dat alleen apple producten verkoopt !!
Hopelijk hebben jullie wat aan deze uitleg
iPhone G(lenn)3
Hai, ook ik stond op een lijst in Vlaanderen. In de apple premium reseller waren ze meteen uitverkocht (niet moeilijk als je maar 15 exemplaren hebt) en in ‘mijn’ mobistar center (Waregem) was de levering zelfs niet binnengekomen. Het zijn gewoon de pipos van mobi* die moedwillig de voorraad laag houden. 150 centers en elk 15 iphones=2250 iphones voor Belgie, dus belachelijk weinig
De reseller zei dat de nieuwe lading binnenkomt binnen een week of zes (!), bij mobistar center verwacht hij toch een wekelijkse of tweeweekselijke levering. Vanwaar het verschil, geen idee.
Nu ik wacht al zo lang, op die paar weken komt het nu ook niet meer.
Cheers
Hi,
Ik zie allemaal posts van mensen die de iPhone 3G in Belgie hebben aangeschaft. Heeft iemand van hen al getest of deze werkt met bijvoorbeeld een Nederlandse Vodafone simkaart?
Tx Mark
Het werkt met een Vodafone NL sim…
Al 2 Gebruikers op tweakers geprobeerd…
Er zit geen Land-Sim of zoiets stoms op, alle simkaarten kunnen worden gebruikt…
Goed nieuws dat je er een Vodafone NL sim in kan doen.
Ik wil de iPhone gaan reserveren bij Mobistar Antwerpen, iemand ervaring met deze shop?
@ Hub:
Waar kan ik de ervaring van de 2 gebruikers op Tweakers lezen, heb je een linkje?
Dat is een jongen op Tweakers.net (genaamd Cyber) die zegt dat ie een Nederlandse Vodafone SIM in 2 Belgische Iphones heeft gedaan, en dat dat gewoon werkt.
Maar hij toont geen bewijsmateriaal en hij laat ook niks meer van zich horen als je erom vraagt.
Dus….
Thanks Cas!
Ik hoop dat er binnenkort bewijsmateriaal boven water komt.
Zouden ze denk je in Belgie zo vriendelijk zijn om je eerst je
Nederlandse sim te laten testen!? 😛
Belgen zijn een vriendelijk volk.
Maar niet bij Mobistar, denk ik, getuige het artikeltje hierboven.
Ik ga het morgen zelf proberen, een oud klasgenoot heeft morgen een iPhone uit belgie.
Hij heeft KPN en ik Vodafone, ik zal later foto’s en misschien filmpjes plaatsen op het forum…
Het schijnt dat het inderdaad zou werken, heb ik ook al gehoord.
@Cas
Belgen zijn inderdaad een vriendelijk volk, je kunt ze vergelijken met Nederlanders.
En ze zijn echt niet dom. Er lopen er natuurlijk rond, maar die heb je in NL ook.
Enige verschil die er is, is dat ze een ander accent hebben. En de meesten katholiek zijn.
(Maar wat doet geloof nu nog bij de jeugd?)
Ik ben ook om een toestel geweest. Enkele dagen voorheen had ik hem telefonisch gereserveerd en GEÃNFORMEERD naar mogelijke abonnementen.
Toen ik vandaag om mijn Iphone ging, zei de verkoper dat ik beloofd had een abonnement te nemen en dat hij anders mijn Iphone niet zou gereserveerd hebben als ik er geen abonnement bij genomen had.
Heb hem gezegd dat ik eerst nog eens moest kijken om een vast ipadres te krijgen bij Telenet om mijn exchange synchronisatie te kunnen doen en heb hem dan wel uiteindelijk meegekregen.
Ik vond het wel een echte schande. Dit toestel is in Belgie net zoveel duurder omdat er geen koppelverkoop is. En dan en een duurderde prijs betalen en toch een abonnement moeten nemen !!!!!
Cas: Hai 🙂
Ik postte dat onderweg in de trein van Antwerpen naar Brussel. Daarna was de prik van m’n laptop op.
Helaas had ik geen camera bij me, maar nogmaals: in de Demo-modellen die in de winkels staan (getest eentje bij Mobistar aan De Keyserlei en eentje bij Switch aan de Eiermarkt) werkte mijn Vodafone SIM zonder enige vorm van moeite: Mobistar SIM eruit, mijn SIM erin, even wachten tot ‘ie zich bij ‘t netwerk (Proximus in dit geval) gemeld had en bellen maar. No problemo. Hij hoefde niet eens uitgezet te worden.
Dit was dus een pre-geactiveerde iPhone. D’r zijn echter wel wat mogelijkheden dat ‘t niet zou werken:
* Je zou wellicht moeten activeren (iTunes) met een Belgische SIM. Dit is omzeilbaar door gewoon de goedkoopste pre-paid SIM erin te drukken die je kunt vinden natuurlijk. (Aanrader: neem laptop mee zodat je dat meteen kunt doen mocht ‘t nodig zijn, en je niet eerst weer drie uur in de trein moet zitten.)
* De Demo-modellen zouden speciaal kunnen zijn. Ik acht de kans hiertoe overigens zeer klein.
* Mijn SIM is heel oud. Ver voor het tijdperk van UMTS/HSDPA. Ik verwacht niet dat ‘t van invloed is, maar ‘t is in theorie wel mogelijk dat er een verschil tussen zit waarop de iPhone reageert. (Volgens mij is ‘t namelijk met mijn SIM ook niet mogelijk om met 3G-diensten bezig te gaan.)
Mobistar is inderdaad erg slecht bezig op die manier. Ik had me gisteren in Turnhout netjes in de rij gevoegd, maar ze weigerden me een iPhone te verkopen omdat ik niet per direct wilde beslissen om een Mobistar abonnement te nemen. In andere shops waar ze niet geleverd of gereserveerd waren, kun je je wel op de lijst laten zetten, maar zeggen ze er vlakaf bij dat je plaats op die lijst helemaal niet zeker is. Mobistar klanten en mensen die een abonnement nemen, krijgen namelijk voorrang.
Onzin toch!! Ik behoor net zoveel kans te krijgen als een ander. En toch heb ik er nu geen, omdat Mobistar me een abonnement probeerde af te dwingen. Het is behalve oneerlijk ook nog eens onwettig, wat ze doen. Ik hoop dat ze hier niet zomaar mee weg komen. Ik heb in ieder geval direct klacht ingediend bij de Directie Controle en Bemiddeling van de FOD Economie.
In België is het heel duidelijk: koppelverkoop is niet toegestaan. Ze hebben deze wet juist als argument gebruikt om de hoge prijs te verantwoorden! En toch treden ze die wet met de voeten…
Ik vind het ook erg goed van Test-Aankoop dat ze hierop reageren. Ze kunnen toch niet toelaten dat de consument op die manier uitgebuit wordt en van zijn vrijheid om te beslissen beroofd wordt.
men kan je geen abo verplichten in belgie. ikzelf heb nog geen iphone willen aanschaffen maar als ze me wilden verplichten om een abo te nemen of anders geen iphone dan belde ik ter plaatse de politie.
Ik snap dat er klachten komen over het dwingen van een abonnement te nemen, maar van overdadige reclame om dan niet te kunnen leveren vind ik nogal flauw. Mobistar heeft hier in België echt geen monster campagne opgezet. Affiches in het straat beeld hangen er pas vanaf de persconferentie en enkel aan APR of Mobistar winkels, dus echt een overdadige reclame kan je dat moeilijk noemen.
Is er geen schaarste in heel Europa? Dus of het echt alleen aan Mobistar ligt of ook aan Apple…
Kunnen ze er dan niet meer leveren dan “een aantal”? Of gewoon wachten tot ze genoeg hebben om ermee naar buiten te komen. Nu moeten de mensen die er geen hebben weeral een aantal weken wachten, konden ze de release dan niet laten wachten?
En wachten tot alles in orde is,… gps met TomTom,…visual voicemail…
Ha Cyber, ik geloof je wel, hoor. Maar het is toch een risico voor mij om naar Belgie af te reizen (150km), 620 euro uit te geven en er daarna achter te komen dat het niet werkt met een NL SIM. Even aangenomen dat Mobistar me er wel eentje wil verkopen, als ik geen abo neem.
Trouwens, ze blijken in Belgie ook uitverkocht te zijn.
Ja, dat hele uitverkocht gezeur is wel een probleem… Ik kan op zich voor een euro of 16 (doordeweeks) naar brussel toe, antwerpen iets minder, dus dat is de moeite niet. Maar doordat Connexxion te laat was en NS/NMBS een trein kapot hebben laten gaan was ik er in plaats van om 10 uur ‘s ochtens pas om 1 uur ‘s middags.. Ja toen was alles al uitverkocht. Geluk bij een ongeluk: die twee uur vertraging van NS houdt wel in dat ze m’n kaartje gaan terugbetalen 😉
@Hub:
Heb je de iPhone 3G al met je Nederlandse sim kunnen testen?
Ben erg benieuwd naar het resultaat.
Wat mij het meest stoort, buiten de gehanteerde praktijken in verband met stock, verkoop,… is het volgende:
In America kost de duurste Iphone 3G 16Gb, met verplicht abonnement 299$.
Apple is duidelijk geweest tijdens de lancering van de Iphone 3G op de World Wide Developers Conference “De Iphone zal overal ter wereld aan die prijzen verkocht worden”.
Ten eerste lijkt het me logisch dat we zo’n uitspraak niet écht letterlijk moeten nemen maar toch..
Stel inderdaad dat er voor de import 1OO$ bijkomt, wat op zich al veel is, komt het totaal dan toch nog maar op het voorlopige totaal van 399$.
Ten tweede moeten we in acht nemen dat Apple ook een surplus zal aanrekenen wanneer een Iphone zonder abonnement verkocht wordt. Stel dat dit 80$ is. Een totaal van 479$. Reken dit om naar Euro’s en we komen aan 301€.
En laat ons, voor allerhande bijkomende kosten er nog 50€ aan toevoegen. Dan komen we nog maar op 351€ voor een Iphone 3G 16GB.
Conclusie, Mobistar zou tot 264€ per eenheid winst kunnen maken.
Ook al is dit een snelle berekening, het lijkt me een gegeven feit dat er hier iets grondig aan het mislopen is!
apple berekent 1$=1€ dus €299 + 24maand lang €10 extra op het abo dat is 299+240=€539
met winst erbij lijkt 625 mij een normale prijs.
Owke, ik heb vandaag mijn Vodafone NL sim in een iPhone uit Belgie gedaan en hij werkt.
Alleen het internet werkte niet meteen, deze moet je effe instellen.
De KPN NL sim van mijn vriend werkte ook alleen hebben we het internet niet aan de praat gekregen.
Waarschijnlijk is dit wel mogelijk alleen zijn we er nog niet achter hoe.
Helaas heb ik nog steeds zelf geen iPhone, je kunt wel reserveren maar met aanbetaling.
Ik had al telefonisch een reservering gedaan maar vandaag moest ik toch effe langskomen om een soort borg te betalen, ik heb er wel bij vermeld dat ik een prepaid setje mobistar wil.
Deze kosten zjjn 15 euro maar deze neem ik voor lief.
Ik hoop zo veel mensen te kunnen overhalen om toch in België je iphone te kopen.
Want de eisen om in NL een iPhone te kopen zijn belachelijk.
Ik wil vrijheid en zelf kiezen hoelang en welk abbo ik wil hebben.
David: die berekening is wel heel erg snel. Laat ik ‘m de andere kant op doen.
De verkoper bij Switch vertelde me dat hij een tientje winst maakt op de prijs van €525 inc. (en zelfs verlies maakt als je dat met VISA betaalt, trouwens.) Laten we even stellen dat dat zo is, dan kost een iPhone 8GB hem dus ruwweg 420 euro. Ik denk dat ‘t best kan kloppen overigens, Mobistar verkoopt ze voor de abo’s en Switch om je ook meteen een Mac aan te smeren.
Niemand weet precies wat de marge van Apple is op deze apparaten, maar laten we stellen 20%. Dan komt de prijs van een iPhone op ruwweg €350 uit. En dat is IMO niet onrealistisch voor de productie- en gerelateerde kosten van een dergelijk apparaat.
De operators kunnen, met een tweejarig contract in het vooruitzicht, veel veel meer subsidieren dan $80. En dan kom je dus uit op €1 bij T-Mobile met het juiste abo erbij.
De stelling $=€ gaat overigens al een tijdje niet meer op. Bijvoorbeeld, in de App store zijn alle $.99 apps hier €79. Ook in de gewone Apple store zijn de prijzen hier ‘lager’ (in getal, niet zozeer in waarde) dan in de VS. Dat “Altijd voor $199” is overigens nooit gezegd. Hij zij “in most countries”, daarbij al rekening houdend met landen waar toestelsubsidie niet is toegestaan (België) of niet gewoonlijk toegepast wordt (Italië).
lang leve test-aankoop!
Snap alle heisa niet van die kwade mensen.En testaankoop maakt eigenlijk op alles een rel tegenwoordig. Ik ben naar een verkooppunt van Mobistar in Wijnegem getrokken. De manager kwam toe voor de opening om alle wachtenden (ik was alop de parking om 07h) , ikke dus ook, heel vriendelijk aan te spreken. Hij zei dat er een beperkte voorraad was maar dat ze er alles aan gingen doen om de wachttijden zo snel mogelijk te laten gaan. Er stond al direkt ene in de rij ambras te maken waarop de man van de winkel zei , kijk we doen geen koppelverkoop. Maar u begrijpt toch wel dat als u ergens al jaren klant bent u toch dan als klant ook bepaalde verwachtingen hebt van je eigen provider maar iedereen zal bij ons de kans krijgen om er één te kopen . Ik vond dat een hele correcte uitleg eigenlijk. Ikzelf was trouwens bij Base, en toen het mijn beurt was moest ik wel zeggen bij welke provider ik was. Waarop de man eerst mijn toestel ging halen om me dan een uitleg te geven over een abonnement. Nu Base heeft zelfs geen 3G dus ben ik na de uitleg overgeschakeld maar ik voelde mij op geen enkele manier gedwongen. Ze hadden gewoon een beter aanbod, proficiat aan Wijnegem voor de geslaagde aankoop