Reacties voor: The App Effect: een kijkje in de gegevens die Vodafone verzamelt
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Mischien kunnen ze de presentatie beter direct doorsturen naar het OM in het kader van het oriënterende onderzoek daar? 😉
De Cijfers die liegen niet…
* Een kleine zes procent van de gebruikers is bereid om te betalen voor standaard toegang tot alle mobiele diensten via mobiel internet.
* 47 procent wil liever korting dan standaard toegang tot alle diensten. In ruil voor korting zouden zij de keuze willen af te zien van diensten als YouTube, Skype en Whats App via het mobiele internet.
* 46 procent van de Nederlanders zou helemaal geen mobiel internet meer gebruiken, mochten de prijzen stijgen doordat alle mobiele diensten standaard beschikbaar moeten zijn.
Dus wat moet je dan doen als marketing man? Vooral die apps apart belasten dan loopt iedereen bij je weg.. Lachertje!
Wat de providers de laatste tijd vergeten, is het volgende: internet is internet; MB’s zijn MB’s. Als een gebruiker voor een bepaald aantal MB’s betaalt in zijn bundel, moet hij die MB’s kunnen gebruiken voor wat hij dan ook wil, of dit nou Skype, WhatsApp, browsing of iMessage is. Als hij onder zijn limiet blijft, betaalt hij niets extra. Komt hij daarboven, dan betaalt hij wat bij. Compleet verantwoord: de gebruiker betaalt.
Wat de providers willen, gaat tegen dit principe in. Zij zouden graag de gebruikte MB’s onder de loep nemen en op verschillende schalen willen wegen: voor browsing trekken ze de gebruikte MB’s van je bundel af; voor WhatsApp e.a. gebeurt ditzelfde, plus een extra heffing. Een heffing bovenop je abonnement. Zo is de ene MB de andere niet meer: “All MB’s are equal, but some MB’s are more equal than others.”
Hoe zou dit beleid zich bij de pomp voordoen? “In welk type auto gaat deze benzine, meneer?” “In mijn Hummer H2 uit 2007, mevrouw.” “O, dan betaalt u vijf euro per liter, als u in wat zuinigers zou rijden, zou het slechts 1,70 de liter kosten.”
Dit slaat natuurlijk nergens op. Als je ergens voor betaalt, moet je dit product kunnen gebruiken waarvoor je maar wilt, zonder extra kosten.
Laat de VVD dus a.u.b. instemmen met de motie van de oppositie om dit absurde idee van de providers te verbieden. MB’s zijn MB’s, hoe ze ook gebruikt worden.
“Dat blijkt uit een onderzoek van DirectResearch onder 1.000 Nederlanders, uitgevoerd in opdracht van Vodafone.”
Nou, als het onderzoek in opdracht van Vodafone is uitgevoerd, dan zal de uitkomst wel 100% objectief zijn….toch? 😉
@Pilatus Passus Ik ben het eens met je hoor, ik ben ook tegen een heffing op het soort data dat ik gebruik.
Maar als je even uit een andere hoek naar deze zaak kijkt:
Je hebt ook jarenlang (en dat doe je in feite nog steeds) andere tarieven betaald voor het soort telefoonnummer dat je belt. Bel je lokaal dan kost je dat minder als wanneer je naar de USA belt. En zo zijn er nog wel wat verschillende ‘doelen’ op te noemen waar je naar toe kan bellen. Daar hoor je niemand over.
Ben het met je eens, maar je vergeet dat Vodafone bakken met geld verdient aan de tieners die OVER hun bel/sms bundels heen gaan.
Als zij dus gaan whatsappen en skypen, loopt Vodafone kosten mis.
Aan de andere kant, zullen er ook mensen zijn die onder hun bundel blijven (mij incluis). Bij T-Mobile kan je je minuten en smsjes maar 2 maanden ‘meenemen’. Dus na die twee maanden verdienen zij aan de overgebleven minuten en smsjes, omdat ze wel betaald zijn, en niet gebruikt.
Ik denk dat T-mobile er om die reden niet zo’n problemen mee heeft.
Het lijkt me duidelijk dat op dit moment bellen en sms-en te duur is terwijl internet te goedkoop is. Logisch dat mensen dan ‘sms-en’ en ‘bellen’ via het internet. Het moet toch mogelijk zijn om een minuut bellen of een bericht sms-en om te rekenen naar MB’s. Laat de providers dat nu eens doen en op grond daarvan de prijzen aanpassen zodat het niet uitmaakt of je sms’t of WhatsAppt en belt of Skypet.
@Pilatus Passus: helemaal mee eens.
Het zou wat zijn als Nuon of Eneco gaan zeggen: ow…u gebruikt de stroom voor televisie kijken? Aangezien ons netwerk daardoor extra zwaar belast wordt, wordt stroom voor televisie afgesloten behalve als u extra gaat betalen. Stroom voor andere zaken kunt u wel blijven gebruiken.
Vodafone en KPN: hou toch eens op met deze achterlijke ideeën en bedenk eens een visie en maak een plan waar jullie wel gewoon geld mee kunnen verdienen!
Providers wringen zich in allerlei bochten om aan twéé kanten geld te verdienen: aan de consument (wij dus) en aan de aanbieders (skype, google, etc).
Dat is de kern van al hun uitspraken en cijfers.
Meer omzet + sturing = meer winst.
Op het moment dat ze aanbieders mogen gaan belasten is het gedaan met de kleine leuke startups. En dus met de vernieuwing. Google is geen uitvinding van Microsoft, de iPhone niet van Nokia. Facebook en YouTube zijn geen uitvinding van Google.
In tegenstelling tot de (klassieke) theorie begint vernieuwing (zeker op internet) buiten de bestaande partijen en meestal klein. Het moet groeien. Op het moment dat bestaande (dus inmiddels grote) partijen (tegen betaling) afspraken maken met Vodafone ea is het afgelopen met de kleintjes en dus de vernieuwing.
Vodafone pakt het slim aan: ze noemen het ‘consumentenkeuze’. Maar hoe je het ook noemt, het mag er niet komen ! Iedereen moet vrij zijn diensten op internet aan te bieden.
Alsof je nieuwe winkels in de straten gaat weren: nee, nee, eerst een keten van minimaal 20 winkels en verplicht adverteren in alle dagbladen…
Wanneer het voor KPN en Vodafone een te groot probleem gaat worden, moeten ze hun verdienmodel aan gaan passen. Ze borduren nu voort om een verdienmodel wat al vrij oud is. De tijden zijn veranderd en mensen willen ook niet meer veel geld neerleggen voor een smsje. Providers hadden hier al lang rekening mee moeten houden dat het relatief dure smsen een keer op moest houden.
Voor het bellen via Skype kunnen ze gewoon een datalimiet instellen. Als ze een doorsnee gebruiker nemen: iemand een een beetje surft, mail ophaalt en per maand 200 minuten belt. De minuten reken je om in mb’s en je hebt het totaal aantal mb’s wat iemand mag verbruiken. Voor mindere gebruikers is er korting, voor veeleisende gebruikers de mogelijkeheid om de datalimiet te verleggen.
Ik ben benieuwd wie die consumenten dan zijn en hoeveel er dan voor zoiets zouden kiezen. Ik kan mij niet voorstellen dat het overgrote merendeel van de Vodafone klanten dit zouden willen. Vodafone-klanten: laat even wat horen als ik het verkeerd heb.
Extra heffingen en beperkingen zijn allemaal negatief. Draai je abonnement gewoon om… 10 euro voor bellen en sms, 20 euro voor de data. Zo veranderd er naar verhouding niet zo veel. Alleen diegene die weinig minuten en smsjes hebben zijn meer kwijt, maar daar staat wel een ‘onbeperkt’ gebruik tegenover.
Providers genereren zo meer inkomsten omdat die 20 euro (ik noem maar een bedrag) altijd standaard voor internet is ipv het tientje nu.
Het gaat de provider geen ruk aan waar ik mijn bitjes vandaan haal en naartoe stuur, ik betaal er toch voor? Betalen voor de hoeveelheid die je verbruikt kan ik nog begrijpen, maar betalen voor hoe je het gebruikt is echt absurd. Het interesseert de bakker toch ook niets of ik zijn brood aan de eendjes voer of er heerlijke ham-kaas tosti’s van maak; het brood blijft even duur. Pas als ik meer brood wil moet ik ook meet betalen, zo hoort het overal te werken.
@Pilatus Passus: Mooie vergelijking! Het zou inderdaad te zot voor woorden zijn als je per week maar één keer je tank mag vullen. Elke liter meer dan dat kost het dubbele van een standaardliter… Dat pikt toch ook niemand?
@Rogier: Klopt niet helemaal wat je zegt. De verschillende tarieven voor verschillende telefoonnummers kan ik nog wel begrijpen. Dat een contactcenter een betaald nummer heeft is op zich logisch. En dat bellen naar de VS duurder is dan bellen met de buurvrouw kan ik ook begrijpen. Je maakt nou eenmaal gebruik van veel meer infrastructuur. Dus dat er voor verschillende soorten gesprekken verschillende tarieven worden gehanteerd vind ik logisch. Maar je kunt je inderdaad afvragen of de hoogte van de verschillende tarieven terecht is…
Snapt nou niemand dat degene die alles over data doet zijn 30 euro voor belminuten kan halveren en dan kan vodafone en ieder ander een 1gb zoals nu voor 10 euro veranderen naar 2gb voor 17:50 3gb voor 22:50!!!
Kom op het gebruik veranderd pas je abbonnementen erop aan en ga niet zo lopen zeiken aub!!!
@Rogier: Je betaalt ook minder voor een vliegticket naar engeland dan voor een vliegticket naar America. dat heeft gewoon puur te maken met afstand en verbonden kosten. is MB’s zit totaal geen verschil.
geen vergelijking dus.
Inderdaad moeten de Nederlandse providers innoveren in plaats van mogelijkheden beperken. In het buitenland hebben ze al veel eerder prima oplossingen bedacht als antwoord. En die oplossing is zoals de bovenstaande poster al aangeeft een flatrate tarief voor bellen en SMS. Duitsland, Zwitserland, Spanje etc. gingen ons al maanden terug voor daarin.
Als klanten oplossingen gaan zoeken om goedkoper te bellen en te sms-en dan zijn je tarieven simpelweg te hoog geworden. In elke andre markt geeft dat kansen voor nieuwe aanbieders. To nu toe gold dat niet in de telecom. Nieuwe licenties voor nieuwe concurrenten zijn er slechts eens in de zoveel jaar. In Nederland moesten 5 licenties zorgen voor aanhoudende concurrentie. Totdat de providers toestemming kregen om 2 concurrenten uit de markt te halen waren wij erg voordelig uit. Sinds er 3 netwerken over zijn is de markt opnieuw verdeeld en maken de providers bellen, sms steeds duurder. Elke maand weer een kleine prijsverhoging. Nu willen ze datzefde ook voor internet gaan doorvoeren.
What’s app gebruikt weinig data. Als je door een te hoog SMS tarief nu je klanten aan zo’n app verliest, dan heb je simpelweg niet goed op je winkel gepast en heb je de sms prijs te hoog opgevoerd (van 12 cent ca. 3 jaar terug tot nu al een dikke 30 tot 35 cent buiten de bundel per minuut of 17 cent per sms is echt teveel! SMS vanuit het EU buitenland naar Nederland is intussen bij bijna alle abonnementen goedkoper dan sms binnen Nederland!)
Wil je nu concurreren, dan moet je duur capaciteit inkopen bij de 3 overgebleven netwerken. Je kan dan dus nooit goedkoper worden dan de bestaande partijen. Nieuwe netwerken van UPC en Ziggo zijn met spoed nodig als concurrent.
Helaas heeft de VVD een mol binnengehaald die blijkbaar nog altijd voor KPN werkt. Lees dit maar eens
Ik ben nog steeds super blij met Mobile Vikings:
– 1000 gratis sms
– 1000 gratis sms naar mobile vikings
– 2Gb gratis mobiel internet
– in buitenland maar €0,50/Mb
– Thetering toegestaan
Geen abonnement, elke maand voor €15/€25/€40 herladen (hangt af van hoeveel je belt)
Het wachten is op een (jailbreak) app die de identiteit van een proggie kan verbloemen. En klaar ben je….
Wat een bulls…
“We kunnen applicaties aanbevelen bij gebruikers op basis van datagebruik op ons netwerk.â€
Waarom wilt Vodafone deze taak op zich nemen terwijl die voor iPhone gebruikers al bestaat?
Ooit een iPhone gebruikt, CEO mensjes van Vodafone, en niet 5 minuten voor de presentatie?
Apple’s eigen Genius systeem voor app-aanbevelingen.
Ga maar fijn verder onzin verkopen gecombineerd met te dure abbo’s en privacyverlies.
Probeer volgende keer iets beters te verzinnen
Nog even en ik koop een goedkope mobiel waar ik alleen maar mee bel en sms. Als ik werk heb ik geen tijd om te internetten op de mobiel en als ik thuis ben heb ik de iPad, iPod over wifi. Overal zijn hotspots, heb helemaal geen internet meer nodig, eens kijken hoe de providers daar mee omgaan.
Vodafone kan wel bereid zijn om te blokkeren maar gelukkig mag dat binnenkort dus niet meer.
Waarom is er trouwens nog geen artikel geweest over het debat woensdag en de komende wetgeving ter bescherming vd netneutraliteit? Is groot en belangrijk nieuws!
Let bij de nieuwe 2,- euro internet Blox op de aanvullende voorwaarden:
Ik waarschuw misschien ten overvloede nogmaals dat je bestaande abonnementskorting op internet vervalt bij het activeren van de voordeelbundel!
Aangezien de afgelopen maanden veel klanten 1 of 2 jaar lang een korting van 50% tot 100% op de internetbundelkosten binnen Nederland kregen, kost het activeren van de buitenlandbundel van 2,- je ook meteen je korting van 5,-; 10,- of 15,- euro per maand!
@Pilatus Passus: Wat een goed idee van die benzine…. je hebt me overtuigd! Deze manier om benzine aan hummer rijders extra te belasten is misschien wel een hele goeie manier om t gebruk van energie-onzuinige apparaten tegen te gaan 😀