Peter Molyneux is een grootheid op het gebied van games. Met Godus was hij minder succesvol, maar de mobiele game The Trail link) bleek tijdens de softlaunch al een succes en is nu wereldwijd beschikbaar in de App Store. In The Trail zet je als ontdekkingsreiziger voet op onbekend gebied in de stijl van het Wilde Westen. Je legt samen met een gids een voetreis af door berglandschappen en door bossen, om uiteindelijk een nederzetting te maken en een fortuin op te bouwen. Dit doe je door handelen, verzamelen en de handen uit de mouwen te steken bij het bouwen. Geen Sim City dus, maar meer een game over onherbergzame gebieden waar je zelf een kampvuurtje moet stoken.
Molyneux heeft met zijn studio 22Cans ruim een jaar gewerkt aan de iOS-game, die trouwens ook op Android verkrijgbaar is. The Trail is free-to-play. Via de App Store kun je ‘favours‘ en ‘offers‘ aanschaffen als in-app aankoop en daar zit ook meteen het verdienmodel voor de makers. We merkten dat die aankopen niet noodzakelijk zijn. Een deel van de reis leg je alleen af, maar je komt ook andere figuren tegen waarmee je kunt handelen. Instructies bovenin het scherm geven aan wat je moet doen en met welke standaardopties je kunt reageren.
Je begint de game met het kiezen van een personage, waarbij je de keuze hebt uit mannen en vrouwen met verschillende huids- en haarkleur. Eigenlijk gaat het niet erom dat de hoofdpersoon zoveel mogelijk op je lijkt (want zoveel keuze is er niet en het lijkt toch veelal op een landloper), maar dat je een personage kiest dat je aanspreekt. In het begin van de game heb je nog niet eens schoenen en warme kleding, maar dat ga je tijdens de game verzamelen. Onderweg kom je hout, stenen en schelpen tegen, waarmee je tijdens de rustmomenten bijvoorbeeld een kampvuurtje kunt stoken. Ook verhandel je gereedschappen, zoals een bijl of een warm kledingstuk.
Een echte ontdekkingsreis is het niet, want de route staat van tevoren al vast. Als je omhoog veegt op het scherm gaat je personage vanzelf lopen en als je op het scherm drukt gaat hij/zij rennen. Vind je onderweg iets bruikbaars (bijvoorbeeld een appel), dan sleep je je vinger omlaag over het scherm om het voorwerp in je tas te doen. Die tas mag niet te vol zijn, anders verlies je onderweg spullen.
Gaandeweg heb je steeds meer spullen die tijdens de reis van pas komen. Het bijzondere van deze game zijn vooral de omgevingen. Je komt in een steeds wisselend landschap terecht met bergen, bossen en meren. Je kunt op dieren jagen, om uiteindelijk bij een nederzetting terecht te komen waar je even uitrust en meehelpt met de opbouw. Je kunt daar ook meteen handelen met de bevolking of zelf nieuwe dingen knutselen van het materiaal dat je hebt gevonden.
Volgens Molyneux kon hij met deze game terug naar zijn wortels als gamedesigner en kon hij zijn volledige passie stoppen in de spelervaring. Of je nu 5 minuten of 5 uur beschikbaar hebt om te spelen, volgens Molyneux is het altijd de moeite. En nadat we de game een tijdje hebben gespeeld, snappen we waarom. Als je van avontuur houdt, maar liever niet de deur uitgaat kun je met deze game even helemaal wegdromen door rond te wandelen in mooie omgevingen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Facebook Messenger werkt nu eindelijk met Siri en krijgt voicemailfunctie (21-11)
- Shazam heeft nu 100 miljard keer muzieknummers herkend: hoeveel Shazams heb jij? (20-11)
- Huidige eigenaar wil van Flitsmeister-app af (15-11)
- Google nu met Gemini-app voor iPhone: download hem hier (14-11)
- Final Cut Pro voor Mac krijgt reeks nieuwe AI-functies met nieuwste update (14-11)
Reacties: 1 reacties