Tick Different: Apple klaagt Swatch aan
Apple klaagt de Zwitserse horlogefabrikant Swatch aan, omdat ze een slogan gebruiken die wel heel erg op die van Apple lijkt. Swatch gebruikt de slogan ‘Tick Different’ en meent dat het puur toeval is dat het op Apple’s lijfspreuk lijkt. Apple moet nu in de rechtbank aantonen dat meer dan 50 procent van de consumenten bij de slogan ‘Think Different’ meteen aan Apple denkt.

Tick Different bij Swatch
De slogan ‘Tick Different’ is te zien op de wijzerplaat van bovenstaand horloge. Swatch gebruikt het onder andere om horloges met VISA-betaalfunctie te promoten. Maar Apple vindt het te veel op de legendarische slogan ‘Think Different’ lijken. Eerder legden de Zwitsers ook al de merknaam ‘One More Thing’ vast, een slogan waarbij je meteen aan Apple denkt. Steve Jobs gebruikte het zinnetje talloze keren in aankondigingen.
De rechtszaak wordt afgewikkeld door het Zwitserse Bundesverwaltungsgericht, waar Apple moet bewijzen dat de spreuk al bij een groot deel van de bevolking bekend is. Volgens Swatch grijpen ze terug op een tekst die ze in de jaren tachtig gebruikten: ‘Always different, always new’. Swatch registreerde ook al de iSwatch, om te voorkomen dat Apple een iWatch zou kunnen uitbrengen. Maar Apple koos eieren voor zijn geld en koos voor Apple Watch.
Apple vs Swatch
Swatch beweerde eerder dat de Apple Watch nooit een bedreiging zou zijn voor de horloges die zij verkopen, maar de werkelijkheid is anders. De afgelopen jaren is de verkoop van Zwitserse horloges toch wat ingezakt. Swatch is inmiddels ook druk bezig met het optuigen van een smartwatch-platform onder de naam Swiss OS. Omdat ze lang van mening bleven dat mensen geen smartwatch willen, zijn ze nu relatief laat.
- 2017 - 10 april: Een eerdere versie van dit artikel wekte de indruk dat Swatch moet aantonen dat hun slogan bekend is onder consumenten. Dit moet Apple zijn en is daarom gecorrigeerd.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Opinie: Aankomende WWDC-keynote wordt belangrijkste Apple-presentatie in jaren (en dit is waarom) (13-03)
- Het einde van de vijftig tinten spacegrijs: overzicht van een van Apple's meestgebruikte kleur (06-03)
- ELEGNT is Apple's robotlamp met menselijke gedragstrekjes (07-02)
- Matter-organisatie belooft beterschap en focust in 2025 op bugfixes bij smart home-standaard (23-01)
- Afscheid na 18 jaar: Jean-Paul en Gonny gaan vertrekken (maar iCulture blijft!) (15-01)
Apple Watch
De Apple Watch is de smartwatch van Apple. Het allereerste model verscheen in 2015 en daarna verscheen er elk jaar een nieuwe generatie. Met de Apple Watch kun je je hartslag meten, berichten ontvangen en versturen, apps installeren en betalen met Apple Pay. Wil je een Apple Watch kopen, bekijk dan de verschillende Apple Watch-modellen die momenteel verkrijgbaar zijn. Je kunt je smartwatch steeds een ander uiterlijk geven met Apple Watch-horlogebandjes.

- Alles over de Apple Watch
- Apple Watch-modellen
- Apple Watch kopen
- Apple Watch 4G kopen
- Refurbished Apple Watch kopen
- Apple Watch vergelijken
- Apple Watch in roestvrij staal
- Apple Watch-horlogebandjes
- Apple Watch repareren
- Apple Watch Ultra: het topmodel
- Apple Watch SE voor instappers
- watchOS: het besturingssysteem van de Apple Watch
- Bekijken bij Apple
De gene die heeft gezegd “Tick Different! Ja daar komen we wel mee weg Joh!” Is denk ik nu ontslagen🤣
Dus als ik een slogan vaak gebruik dan moet ik een ander aan gaan klagen die het ook gebruikt?? Sinds wanneer zijn alledaagse woorden en zinnen iemand zijn/haar eigendom?? Het is geen merknaam of iets dergelijks…
Apple kennende zal dit ongetwijfeld op de een of andere manier zijn vastgelegd of gepatenteerd. Als je het geld hebt en betaalt kan alles!
Lost van het juridische geklungel is het voor een bedrijf als Swatch redelijk sneu en goedkoop om zo’n overduidelijke verwijzing te gebruiken. Zoiets verwacht je van je lokale juwelier of de Blokker.
@Flieps: 😂
Als Apple zo overtuigd zou zijn van zijn watch dan zou dit niet mogen uitmaken. Vraag me af of dit iets gaat worden, destijds ging Philips ook op zijn bek met “Let’s make things better”.
Overigens is het verhaal weer heerlijk gekleurd, de Zwitserse markt down? Van die paar Apple watches waarvan alleen de verstokte Apple fanbois nu nog praten? De gadget van de afgelopen 3 jaar?
Apple komt iig weer in het nieuws.
Liever een Zwitser om mijn pols dan een (mijn inziens) lelijke Apple Watch… Al was het alleen maar omdat het horloge een rechthoekige kast heeft. Wel een 42 mm Sport 2 jaar geleden geprobeerd maar na een paar maanden weer verkocht.
Wat een toestand weer…
Apple is aan het miereneuken.
@Henk: Precies. Correlatie is niet causaliteit!
Kwestie van perceptie kennelijk, je kun het net zo goed kleingeestig noemen van Apple dat ze nu ook al over een vage gelijkenis van een slogan de gang naar rechter maken.
Bij ‘one more thing’ (dat gek genoeg kennelijk wel mocht) lag dat nog anders, dát was 100% gejat maar dít is niet meer dan ‘een knipoog naar’ het origineel.
En wat voor jatwerk met slogans heeft Blokker dan precies gedaan dat je het van hun wél verwacht? (Jouw juwelier boeit me niet 😉)
_
Merkwaardig verhaal, dat riekt naar omgekeerde bewijslast! De aangeklaagde partij moet dus bewijzen dat hij onschuldig is ???
Wist niet dat Zwitserland zo’n bananenrepubliek is…
_
Dus je hebt er een paar maanden over gedaan om erachter te komen dat je hem lelijk vond?! 😴😴😴
“Beter “goed” gejat dan slecht verzonnen” moesten ze gedacht hebben bij Swatch.
Terecht dat ze aangeklaagd worden.
Moet ik bang zijn dat mijn kind in de toekomst geen appel mag tekenen ofzo ?
@Ricky: 😂😂😂
@Ferryman: Dit
“zijn ze nu relatief laat” !?
Dat zegt niet veel, Apple was ook laat op de smartphone markt.
Is bewust gedaan door Swatch. Nu krijgt het de volledige aandacht, positief of negatief, hoe je het ook interpreteren wil. Zonder deze bewuste keuze van Swatch, had de slogan of reclame totaal geen kracht en dus niemand naar om gekeken of zo’n ‘ding’ aangeschaft.
Apple gebruikt het ook al JAREN niet meer dus niet lopen zeiken!
Nope, die krijgt juist promotie aangezien dit heel de wereld over gaat. Goedkoper aandacht genereren kan niet!
Da’s niet gejat, gewoon de juiste mensen overgenomen 😉
Heel wat mensen zijn van (het vroegere) VendexKBB naar Blokker overgestapt, en sommigen hebben daarbij kennelijk wat goeie ideeën meegenomen… Een beetje zoals Apple z’n Titan project heeft bemenst dus eigenlijk 😁