Uitgeversconcerns Time Inc., Condé Nast en Hearst zijn bezig om een iTunes-achtige online winkel te gaan op te richten. Ze zijn daarmee van plan om bladen als Sports Illustrated, Time, People, Vogue en Oprah Magazine op toestellen zoals de iPhone, de Kindle en de Nook uit te brengen. Het lastige is dat er zoveel partijen bij betrokken zijn en dat de groep met zoveel verschillende platformen te maken hebben. Volgens critici is het plan daarom nu al gedoemd te mislukken.
Elke uitgever moet bovendien bedenken hoe de huidige (papieren) magazines in digitale vorm worden opgeleverd. Dat lijkt op het eerste gezicht simpel, want veel tijdschriften zijn al in digitale vorm (bijvoorbeeld via Zinio) te koop. Daarbij gaat het echter om digitale varianten die bedoeld zijn om op de desktop te lezen. Om tijdschriften op de iPhone te kunnen lezen zal de layout van de tijdschriften aangepast moeten worden.
Mogelijk houden de uitgevers de plannen met opzet vaag, omdat het een grote concurrent van Apple zou kunnen worden, wanneer vanaf 2010 ook boeken en tijdschriften in iTunes aangeboden gaan worden (bedoeld voor de geruchtmakende Apple Tablet). Het verst gevorderd lijkt Condé Nast: deze uitgever van onder andere Vogue en mannenblad GQ is van plan om tijdschriften voor $3 per stuk via de App Store te gaan verkopen. E-publishing wordt volgend jaar een onderwerp waar we nog meer van gaan horen.
In Nederland heeft uitgever Jakajima het onderwerp opgepakt om er een congres over te organiseren: op 23 maart staat het e-reading event op het programma, op de High Tech Campus in Eindhoven.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 6 reacties