Tikkie Check laat je sneller afrekenen in de horeca

Weglopen zonder op de rekening te wachten
ABN AMRO heeft iets nieuws: met Tikkie Check kun je contactloos afrekenen bij de horeca, zonder op de bediening te hoeven wachten.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Tikkie Check

Wachten op de bediening op je rekening is een van de grootste irritaties in de horeca. Het duurt wel even voordat je de aandacht hebt getrokken en daarna is het ook nog wachten tot het bonnetje gereed is. Tikkie Check voor horeca moet dat gaan oplossen. Het enige wat je hoeft te doen, is de camera van je smartphone op de QR-code op de tafelsticker richten en eventueel een fooi achter te laten. Na afloop kun je uiteraard een Tikkie naar vrienden sturen om de rekening te delen. Het is bovendien een coronaproof methode om af te rekenen, omdat er minder fysiek contact aan te pas komt en je geen pinautomaat meer hoeft aan te raken.


Tikkie Check is het afgelopen jaar uitgebreid getest op een tiental horecalocaties in heel Nederland, waarbij ook meer dan 1000 consumenten en 106 horecamedewerkers zijn ondervraagd. Onpersoonlijk? Volgens Horeca Nederland hebben horecamedewerkers op deze manier meer tijd voor persoonlijke service. Het bestellen gaat nog wel via medewerkers, dus “persoonlijk contact met de gasten blijft”. Tussentijds kun je via de tafelsticker met QR-code ook de rekening checken om te weten hoe veel je hebt gedronken. Je kunt de bon digitaal opslaan.

Voor de horecazaken is het gunstig: het zorgt voor een snellere doorloop van tafels, omdat gasten niet meer eindeloos op de rekening hoeven te wachten. Op het moment dat ze ervandoor willen kunnen ze meteen betalen en weglopen. Dat is goed voor de omzet.

Tikkie Check

Tikkie Check: kosten voor de horeca

De horecazaken moeten zich er wel voor aanmelden en ervoor betalen. Je zult het dus nog niet bij elke horecazaak terug zien. De aansluitkosten bedragen eenmalig €149,95 en daarna moet €24,95 servicekosten per maand worden betaald.

Daarnaast betalen horecazaken per transactie:

  • 1-150 transacties €0,14 per Tikkie
  • 151-300 transacties €0,13 per Tikkie
  • 301-600 transacties €0,11 per Tikkie
  • 600+ transacties €0,09 per Tikkie

Leden van Koninklijke Horeca Nederland krijgen korting en betalen geen aansluitkosten tijdens de actieperiode (details vind je hier).

Voor eindgebruikers is Tikkie Check gratis, al zullen de kosten uiteindelijk wel in de prijs van je drankje zijn verwerkt.

Het werkt als volgt:

  1. Scannen: Met de smartphonecamera scan je de QR-code op tafel en vul je het tafelnummer in. Je bestelt bij de bediening en kunt op je telefoon realtime zien wat je besteld hebt.
  2. Betalen: Je rekent af met Tikkie en kunt daarbij een fooi geven. Het kassasysteem krijgt een seintje dat je betaald hebt.
  3. Vertrekken: Je kunt met Tikkie de rekening delen, de rekening downloaden en versturen via e-mail, WhatsApp en andere kanalen voor je boekhouding. Er komt geen papieren bonnetje aan te pas.

Het werkt momenteel met de kassasystemen van unTill en MPluskassa/Vectron. Mogelijk worden via het kassasysteem nog meer kosten in rekening gebracht.

Op deze pagina vind je meer informatie. We konden nog geen lijst vinden van horecagelegenheden waar je het al kunt proberen. Rabobank probeerde eerder betalingen in de horeca makkelijker te maken met dochterbedrijf MyOrder, waar we in het verleden regelmatig over geschreven hebben.

Reacties: 6 reacties

  1. In een economische crises zulke hoge betalingskosten lijkt me geen geweldig idee! Bovendien op een druk terras als consument zo wegloopt zal je een handeling moeten laten plaats vinden of ze wel betaald hebben? Zo niet? Dan?

  2. De kosten die banken en payment providers vragen, lopen de spuigaten uit. Uiteindelijk betalen wij dit met z’n allen.

  3. Met alle respect voor de digitale betalingsvormen, er kleeft echter een groot nadeel aan. De transactiekosten die er zijn, worden doorberekend aan de consument.
    De financiële instellingen kunnen, door dat je digitaal betaald, vrij nauwkeurig nagaan waar je bent geweest en wat jouw voorkeuren zijn.
    Er wordt beweerd dat digitaal betalen goedkoper is dan contant. Dat mag dan zo zijn voor de financiële instanties, maar dat geldt niet voor de consument.
    De goedkoopste en anonieme betaalwijze voor de consument is en blijft contant betalen.
    Grote transacties zoals bijvoorbeeld het kopen van huisraad, elektronische apparatuur of een auto, dat dit digitaal wordt gedaan d.m.v. een overboeking , is en blijft uiteraard erg handig. Bijkomend gevaar is, dat de gemiddelde consument meer uitgeeft dan de bedoeling was, door het digitale betaalsysteem.

  4. Moeilijk voor te stellen dat er horecazaken zijn die dit gaan aanschaffen. Tegenwoordig zijn er tientallen QR Bestel Apps voor de horeca. Daarbij scant de gast ook de QR code op de tafel, waarna hij meteen de menukaart ziet, mobiel kan bestellen én meteen of achteraf kan afrekenen. Dan hoeft je dus ook niet meer te wachten totdat de bediening een bestelling komt opnemen. Deze systemen zijn bovendien goedkoper dan de in het artikel gemelde prijs (zie link).

    Ik denk dat Tikkie Check meer geschikt is voor andere branches. Het is niet voor niets dat er op hun website allerlei klantverhalen staan, met een verhaal uit de horeca en recreatie als grote afwezige.

  5. Ik werk zelf regelmatig id horeca (Ober)
    Vind het een leuk idee, maar hoe moet je nu als ober weten wie wel en niet betaald heeft en de kosten slaan gewoon nergens op! Een gemakkelijkere manier ( en goedkoper) is bijv. om bij het brengen vd drankjes op het terras, direct te laten afrekenen. Ik denk dat dit een stuk voordeliger is dan wat ze hier voorstellen.

  6. Goed initiatief. Draagt bij aan de verder financiële digitalisering.
    M.b.t. het kosten aspect.. Geen enkel probleem.. Bank kosten zijn sowieso schrikbarend laag in Nederland in vergelijk met de buurlanden.
    Grootste voordeel is dat de mdw zich nu kan gaan richten op de klant in plaat van het proces.