Tim Cook en hoofd van Apple’s juridische afdeling Bruce Sewell hebben Apple-personeel in een e-mail verzocht nog eens goed Apple’s werkvoorwaarden en bijbehorende afspraken door te lezen. In dit document wordt beschreven hoe medewerkers zich intern moeten gedragen en hoe ze zich naar de buitenwereld moeten opstellen. Toegevoegd aan de e-mail is een video van Tim Cook waarin hij uitspraken van Martin Luther King gebruikt om Apple-medewerkers er aan te herinneren de juiste keuzes te maken. Waarom het waarschuwingsbericht is verstuurd wordt verder niet verteld.
De video stond korte tijd online, maar is inmiddels weer teruggetrokken. Tim Cook’s uitspraak in de video is als volgt:
Zoals Dr. Martin Luther King ooit zei, het is altijd het goede moment om het juiste te doen. Bij Apple doen we de juiste dingen, zelfs als dat niet makkelijk is. Als je iets ziet dat niet voldoet aan onze standaarden, zeg daar dan wat van. We horen er graag over, of het nou een kwaliteitsprobleem of een zakelijke handeling is, of iets dat Apple’s integriteit aantast.
Het is niet duidelijk waarom Apple de e-mail exact heeft verstuurd. Mogelijk probeert Apple met de e-mail en video corruptie of het lekken van vertrouwelijke informatie tegen te gaan. Dat zou opmerkelijk zijn, want de meeste geruchten lijken juist afkomstig uit Apple’s productieketen, waar medewerkers buiten Apple zich vooral uitlaten over nieuwe producten. E-mails van Tim Cook en informatie over nieuwe AppleCare-regelingen lekken af en toe naar buiten via de Apple Store, maar de grote aankondigingen blijven grotendeels binnenshuis.
Het lijkt aannemelijker dat interne problemen de reden zijn voor het bericht. Sewell heeft het in de e-mail over hoe personeel moet omgaan met klanten, zakenpartners, regeringsinstanties en collega’s. Antitrust- en anticorruptie-wetten worden ook in de e-mail genoemd. Het volledige bericht lees je hieronder:
Apple Team,
I am writing to ask you to do something very important — set aside a little time to review Apple’s Business Conduct Policy. It explains in very clear terms how you are expected to conduct yourself with our customers, business partners, government agencies, and fellow employees. We expect every Apple employee to understand and comply with these rules.
The Policy is based on Apple’s core values of honesty, respect, confidentiality, and the critical obligation of every Apple employee to adhere to legal principles, like antitrust and anti-corruption laws. Living by it is how we earn the trust of our customers and partners and how we keep Apple a great place to work.
The Business Conduct group has developed a new version of the Policy in iBooks format. The book is convenient and engaging with galleries, video, audio and multi-touch widgets all designed to help you learn about Apple’s principles of business conduct. You can download the new book via Switchboard, or access a web-version here.
If you have questions, or information about conduct you think may violate the Policy, don’t be afraid to speak up. Talk to your manager, your HR representative, or contact the Business Conduct Helpline — which can be done anonymously.
Thank you in advance for treating this seriously and taking responsibility for demonstrating high integrity in every aspect of Apple’s business.
Bruce Sewell
SVP and General Counsel
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het feit dat jullie die interne mail in handen hebben, betekent in ieder geval dat tenminste één Apple medewerker de boodschap niet helemaal begrijpt 😉
Ik werk ook voor een beurs genoteerd Amerikaans bedrijf. Dit soort emails krijg ik ook minimaal 2x per jaar. Daarnaast zelfs specifieke training over hoe om te gaan met klanten / partners ed. Ook moet je daar een soort examen over doen. Dit heeft vooral met de beurs te maken. Ik verwacht dat dit hetzelfde is bij Apple.
@bart: hahahaa dit maakte mijn dag zo had ik het niet eens gezien !
Als ze met dit soort dingen bezig gaan is dat geen goed teken, er zit wat aan te komen verwacht ik. Ik zeg ga je bezig houden met andere belangrijkere dingen.
Toch altijd wel jammer dat er van alles gelekt wordt voor dat er iets uit komt, de verassings factor is de laatste jaren vrij laag, maar goed die gasten die het lekken zullen wel goed betaald krijgen.
@bart: Het wilt niet altijd zeggen dat iemand het doorstuurd, het kan ook een globale mail zijn of iemand die zijn telefoon is vergeten bij een bar 😉
Ik ben inderdaad ook benieuwd naar jullie bron over deze mail, lijkt me reden tot ontslag?!
@Bassie: Het lekken van geheimen en informatie lijkt mij toch een belangrijk issue. Secrecy is waarom Apple bekend staat. Persoonlijk vind ik het ook leuker als er suprises in de keynote’s zitten zoals vroeger.
Zo Amerikaans dit.
@Michael:
Sind welk nieuw Idevice heb je niet twee weken van tevoren een foto gezien van het uiterlijk en een overzicht van de specs die voor 95% kloppen?
Wellicht dat het z’n oorsprong in de V.S. heeft, maar eigenlijk is dit een vrij universeel thema. Ook in onze dagelijkse omgang met elkaar (vriendenkring, familie, school, etc.) is dit toch eigenlijk een impliciet gegeven. We vinden het toch ook niet helemaal oké als iemand uit onze familie de voor onze familie (levens)belangrijke zaken buiten op straat gooit.
Ik vind dat er niets mis is met het expliciet maken van de “spelregels”.
Waarom zou je hier iets achter zoeken? Ze hebben gewoon een nieuwe, opgeleukte versie van dat document gemaakt en vragen daar wat aandacht voor. De belangrijkste reden is misschien wel dat de mensen van die “Business Conduct”-afdeling anders de hele dag niks te doen hebben… 😉
@Robert: Dusss dan gaan ze het je vrij waarschijnlijk niet vertellen.