Apple houdt bij het ontwerpen van nieuwe producten nadrukkelijk rekening met de Chinese smaak. Dat vertelde CEO Tim Cook in een interview. Vooral bij de kleur van nieuwe producten wordt goed gekeken wat Chinezen in de smaak valt. De kleur goud bijvoorbeeld: volgens Tim Cook is de goudkleurige iPhone vooral op de markt gekomen, omdat die kleur populair is in Azië. De kleur goud brengt geluk, volgens Chinese tradities. Die inschatting bleek te kloppen, want de gouden versie van de iPhone verkoopt in China beter dan andere kleuren. Hetzelfde geldt voor de gouden Apple Watch Edition, die in China binnen een uur was uitverkocht.
Sindsdien is er ook nog een goudkleurige MacBook bijgekomen, die het eveneens goed doet. Eerder vertelde Cook, dat China op korte termijn de grootste afzetmarkt voor Apple gaat worden. Het land neemt die positie over van de Verenigde Staten. De Chinese markt is belangrijk genoeg voor Apple om nu alvast het design en de kleurstelling van nieuwe producten erop af te stemmen. We vermoeden dat de roségouden iPhone dan ook niet lang meer op zich laat wachten.
In de eerste drie maanden van 2015 was China goed voor 29 procent van Apple’s omzet. Vandaar dat Apple grootse plannen heeft in China. Er komen veel meer Apple Stores en Tim Cook heeft zelfs een Weibo-account geopend om met de Chinezen te kunnen communiceren.
Cook werd geïnterviewd door de Chinese editie van Bloomberg Businessweek.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.

- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten
Halloooo Tim wij zijn er ook nog!
Champagnegoud is altijd stijlvol, maakt niet uit welke afzetmarkt het is. Het is wereldwijd geliefd, het straalt immers klasse uit, en het heeft een kwaliteitsvolle look! Maar goed dat ze met deze kleur extra kunnen inspelen op de Chinese markt louter door het volksgeloof 🙂
Ongelofelijk! De gouden Apple Watch binnen een uur uitverkocht…😳
Tja…. Het is maar goed voor Apple dat niet _mijn_ smaak de kleurkeuze bepaald.
Overigens was het bij Apple altijd zo dat Apple bepaald wat goed voor de mens is en niet andersom. Dat Cook nu toegeeft dat Apple zijn designkeuzes laat afhangen van wat de gemiddelde consument wil, verklaart ook meteen waarom de Apple producten steeds meer middelmatig, minder onderscheidend, worden. Best jammer.
@Arie:
Die zwarte en witte iPhone’s van drie jaar terug waren wel echt onderscheidend wou je zeggen?
Ach met 1 a 1,5 miljard Chinezen valt dat relatief gezien wel mee toch? Want hoeveel Editions zouden er geproduceerd zijn?
1,42 miljard
Niet te vergeten dag OV in Apple Maps al op NATIONAAL niveau in China bruikbaar is. VS heeft 2 of 3 steden haha
Misschien niet qua kleur, maar ik doelde niet alleen op kleur maar ook vorm en functie. Ik kan bijvoorbeeld de iPhone 6 niet direct herkennen tussen alle verschillende Samsung planken. De iPhone’s van drie jaar terug pikte ik er direct uit.
@Arie:
Misschien even langs de opticien dan. Dat hoeft namelijk niet oer se aan de iPhone te liggen.
Mijn ogen hebben geen moeite met herkennen, zie direct of het een iPhone is of niet. (Zelf de iPhone 6)
@Arie:dan moet je naar de oogarts.
@Thomas: @kakoener: @Pieter: Tsja, sommige mensen zien ook wèl het verschil tussen een Daewoo en een Kia, ’t is maar net hoe plastiekerig en stijlloos je ’t gewend bent. Oefening baart kunst zeg maar 😝
Dan mag het land nog zo FOUT zijn, money talkes !
Dat goud het goed doet in China, verbaast me niets. Kijk maar eens naar die protserige auto’s die ze daar menen te moeten produceren.
Aan de andere kant is het niet vreemd dat Apple de mening van Chinezen zwaar laat wegen; ze willen tenslotte gewoon veel geld verdienen.