De relatie tussen Apple en geruchtensites verloopt wel eens moeizaam. Zo bleek Gizmodo niet meer welkom op de keynotes van Apple, omdat ze de iPhone 4 vroegtijdig hadden laten uitlekken. En ook iPhoneclub was wel eens ongewenst gast, omdat we iets publiceerden dat Apple niet helemaal zinde. Er zijn websites die puur op geruchten draaien, zoals AppleInsider, 9to5mac en MacRumors. De laatstgenoemde website was benieuwd wat Tim Cook nu eigenlijk van geruchtensites vindt en stelde deze vraag tijdens de Q&A-sessie na afloop van Cook’s D10-optreden. Het antwoord van Cook: hij is dol op klanten, geruchten- en nieuwssites die zich druk maken om alles wat Apple doet.
Jordan Golson van MacRumors stelde de volgende vraag:
U praat vaak over de emotie van de klanten en er is een hoop passie onder klanten. Denkt u dat de aandacht die Apple van geruchtensites, nieuwssites en alle anderen krijgt een afleiding of een aanjager zijn? Welk effect heeft dat op u en het bedrijf?
Tim Cook gaf aan dat hij het een privilege vindt dat mensen zó betrokken zijn bij het bedrijf, dat ze erover willen praten en hem mailtjes sturen om zaken anders aan te pakken. Het ecosysteem van Apple bestaat volgens Cook uit fantastische websites die enorm betrokken zijn bij het bedrijf en hun bezoekers graag willen informeren. Natuurlijk vindt hij het niet goed dat er vertrouwelijke informatie op websites verschijnt, maar dat is volgens Cook niet wat de redacteur van MacRumors wilde weten. Dat mensen het niet altijd eens zijn met wat Apple doet, vind Cook prima. In de VS mag je het niet met elkaar eens zijn. Interviewster Kara Swisher vatte het betoog samen: “Hij houdt van je”.
De passionele houding van klanten is iets wat ook al eerder in het interview terugkwam. Op de vraag waarom Cook ooit bij Apple was gaan werken, noemde hij het unieke soort klanten dat Apple aantrekt. Het zijn klanten met een loyaliteit die je bij geen enkel ander techbedrijf vindt. “Wat ik zag was dat Apple het enige technologiebedrijf was, waarbij klanten die boos zijn op het bedrijf gaan schreeuwen, hard schreeuwen. Maar toch blijven ze kopen”, vertelde Cook. “Als mensen boos werden op Compaq, kochten ze hun spullen gewoon bij Dell. Als ze boos werden op Dell, kochten ze bij IBM. Maar een Apple-klant is uniek in z’n soort. Er is een emotie die je bij technologie in het algemeen nergens tegenkomt.”
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 8 reacties