Tim Cook heeft in een gesprek met CNBC’s Jim Cramer gesproken over innovatie, nieuwe producten en berichten dat Apple z’n beste tijd gehad heeft. Ondanks het feit dat de beurskoers van Apple al een week lang daalt, blijft Tim Cook optimistisch. Hij ziet grote kansen bij de snelgroeiende middenklasse in China en India en hint dat er spannende nieuwe producten aankomen.
Apple-producten waar je niet zonder kunt
Dergelijke beloftes deed Tim Cook wel vaker en dat leverde ons uiteindelijk de Apple Watch en de vernieuwde Apple TV op. Ook deze keer kan Cook niet op details ingaan, maar zegt wel: “Er staat ons een enorme innovatie te wachten. We gaan je dingen geven waar je niet zonder kunt, zonder dat je het vandaag al beseft.” Volgens de topman is dat altijd het doel van Apple geweest: dingen maken die het leven van mensen verbeteren. “Dat je terugkijkt en denkt: hoe heb ik daar ooit zonder gekund?” Dat geldt volgens Cook bijvoorbeeld voor de Apple Watch: pas als je er een draagt, merk je hoe handig het horloge is.
Vorige week rapporteerde Apple de eerste omzetdaling sinds 2003. Met $10,5 miljard winst en $50,6 miljard omzet boekt Apple cijfers waar andere bedrijven alleen maar van kunnen dromen. Maar het is niet genoeg, omdat we van Apple continu recordcijfers gewend zijn. De daling zou te maken hebben met het feit dat in 2014 en 2015 enorm veel mensen een upgrade naar de iPhone 6 hebben gedaan. Daardoor hebben ze nu geen nieuw toestel nodig. Cook ziet dat (uiteraard) anders en wees op de groeimogelijkheden in China en India. Apple heeft z’n piek nog niet bereikt, vindt Cook.
‘Grote iPhone-innovaties’
Ook op het gebied van iPhones kunnen we iets verwachten. “We hebben grote innovaties in de pijplijn. Nieuwe iPhones gaan zorgen dat jij en andere mensen die nu al iPhones gebruiken, willen upgraden.” Het zijn mooie woorden, die Cook momenteel nog niet waar kan maken. Dat geldt trouwens ook over het succes van de smartwatch. Cook trok een parallel met de iPod: “Kijk naar de iPod. Dat was ook niet direct een succes, maar terugkijkend wel. Ik denk dat mensen over een paar jaar zullen denken: Hoe haalde ik het in mijn hoofd om dit horloge niet te dragen?”
‘We zijn constant op zoek’
Cook wilde ook nog iets kwijt over overnames: “We hebben een hoop bedrijven overgenomen. Elke drie tot vier weken hebben we gemiddeld een overname. We zijn constant op zoek.” Maar ook op dit punt bleef de CEO opzettelijk vaag en wilde niets zetten over een op handen zijnde grote overname.
Eigenlijk waren de uitspraken van Tim Cook wel te verwachten. Apple verkeert niet eens in zwaar weer, maar krijgt wel een hoop kritiek over zich heen omdat de bomen niet tot in de hemel blijken te groeien. Dat Cook er alle vertrouwen in heeft, is zijn taak. Hij moet zorgen dat de beleggers weer vertrouwen krijgen in het aandeel en dat consumenten vertrouwen houden dat er mooie producten aan komen. Volgens Cook is er overdreven gereageerd op de cijfers en komt het allemaal goed.
Het volledige interview met Tim Cook zie je in deze video.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- EU wil dat de iPhone beter samenwerkt met smartwatches en hoofdtelefoons (19-12)
- iCulture peilt: wat is jouw favoriete nieuwe Apple-product van 2024? (17-12)
- Terugkijken: dit zijn alle Apple-events (en aankondigingsvideo's) van 2024 (10-12)
- Apple's kerstreclame van 2024 draait om AirPods Pro-gehoorfuncties (maar slaat een beetje door) (28-11)
- Apple's sportschoenemoji is nu ook gewoon te koop als echte schoen (en hij lijkt sprekend) (28-11)
Reacties: 37 reacties