Tim Cook: ‘Grote veranderingen op komst voor de autoindustrie’

Is Apple nu wel of niet bezig met het ontwikkelen van een eigen auto? Tim Cook maakt het er in ieder geval niet gemakkelijk op met zijn geheimzinnige uitspraken. In een nieuw interview benadrukt hij in ieder geval dat er grote veranderingen op komst zijn.
Lars Paymans -

Tim-Cook-WSJ

Tim Cook schoof aan tijdens een conferentie van de Wall Street Journal, en sprak daar met journalist Gerry Baker openhartig over de Apple TV 4, Apple Music, de Apple Watch, het Upgrade Plan van de iPhone en het autoproject waar Apple aan zou werken. ‘De autoindustrie staat op het punt om te veranderen’, aldus Tim Cook.


In het hele interview is Tim Cook erg open over de verschillende onderwerpen die ter sprake komen, maar als de vermeende Apple Car ter sprake komt is hij een stuk geheimzinniger. Hoewel Cook benadrukt dat software steeds belangrijker wordt voor auto’s, focust Apple zich voorlopig op het overzetten van de iPhone-ervaring naar de auto door middel van CarPlay.

Wat we daarna gaan doen zien we tegen die tijd wel weer. Wel denk ik dat de gehele autoindustrie aan de vooravond staat van enorme veranderingen.

De rol van Apple in de autoindustrie

Hoewel Tim Cook dus benadrukt dat er grote veranderingen op komst zijn voor de autoindustrie, zegt hij niet welke rol Apple daar in zal spelen. Gisteren werd nog bekend dat Apple verschillende toptalenten weggekaapt zou hebben bij een bedrijf dat zich richtte op elektrische motoren. Daarnaast zou de auto van Apple op zijn vroegst in 2019 op de weg te vinden zijn, aldus de laatste geruchten rondom het autoproject van Apple.

Apple TV 4, Apple Watch en meer
Het belangrijkste nieuws dat daarnaast tijdens het WSJ-interview naar buiten kwam, was natuurlijk dat de Apple TV 4 op 26 oktober te bestellen is. Volgende week maandag dus al, waarna de eerste exemplaren tegen het einde van die week verstuurd worden.

Bekijk ook

Apple TV 4 met blauwgroene achterkant

Apple TV 4 vanaf 26 oktober te koop

De vierde generatie Apple TV is vanaf maandag 26 oktober te bestellen en wordt later die week uitgeleverd. Dit bevestigde Tim Cook in een interview.

Hoe openhartig Cook is over Apple Music-cijfers, zo gesloten is hij over verkoopaantallen van de Apple Watch. Hij benadrukt dat de klanttevredenheid van de Apple Watch torenhoog is, en dat er ‘veel’ van verkocht zijn, maar neemt geen exacte aantallen in de mond.

China goed voor meer dan 20% van de omzet

Dat steeds meer van deze klanten zich in China bevinden, blijkt wel uit Apple’s plan om voor het einde van het jaar 40 winkels in China te hebben. Voor nu is de Chinese markt goed voor meer dan 20 procent van de totale omzet van Apple.

Tim Cook stipt daarnaast kort het iPhone Upgrade Plan aan en benadrukt dat Apple hiermee niet de aanval opent op telecommaatschappijen. “Het is simpelweg een handig middel voor mensen die ieder jaar de nieuwste iPhone willen”, aldus Cook.

Foto: The Verge

Reacties: 12 reacties

  1. Ik kijk uit naar het moment dat Apple een eigen auto uitbrengt. Die fabrikanten doen toch al jaren hetzelfde. Pleuren er technologieën in die men niet gebruikt en kijk eens naar het interieur van auto’s. Lelijk en vol met onduidelijke knoppen. Terug naar de essentie.

  2. Origineel geplaatst door Enzo
    Ik kijk uit naar het moment dat Apple een eigen auto uitbrengt. Die fabrikanten doen toch al jaren hetzelfde. Pleuren er technologieën in die men niet gebruikt en kijk eens naar het interieur van auto’s. Lelijk en vol met onduidelijke knoppen. Terug naar de essentie.

    Je denkt toch niet dat Apple de auto industrie op z’n kop gaat zetten? Neem nu een Volvo of een BMW. Beide volledig door ontwikkeld en helemaal verfijnt. Tegen de tijd dat Apple een auto als product kan uitbrengen lopen ze alweer achter de feiten aan.

  3. @Eple: Tsja, dat waren ook de commentaren voor de lancering van de iPhone, van het kaliber ‘schoenmaker houd je bij je leest’. Blackberry en Nokia hebben dat wel gedaan, en kijk hoever dat ze heeft gebracht…

    Natuurlijk wordt het (weer) lastig voor een nieuwkomer, maar Tim heeft wel gelijk dat er sowieso veel staat te veranderen zodat die voorsprong maar heel betrekkelijk is. En de grootste veranderingen zitten al vele jaren voornamelijk in de toepassing van ICT hard- en software, dat is toch een terrein waarop Apple niet bepaald op achterstand staat.

    Sterker nog, vooral op SW gebied kan zelfs ’s werelds grootste autofabrikant nog wat van Apple leren. Juist daarin zijn die toch op wat probleempjes gestuit, al hun automobiele ervaring ten spijt 😜

    Betekent overigens niet dat ik bij voorbaat een blind vertrouwen heb dat het ze gaat lukken, maar ik weet wel dat de gevestigde automobiele wereld ze maar beter niet kan onderschatten.

  4. Laat ze maar snel komen met die auto, dan wordt Tesla betaalbaar

  5. Origineel geplaatst door NaviPhone
    Laat ze maar snel komen met die auto, dan wordt Tesla betaalbaar

    Als het goed is wordt de Model 3 (de derde massaproductie auto van Tesla) geprijsd rond de 30k dollar. Februari volgend jaar gaat Elon Musk (CEO van Tesla) meer bekend maken over dat model.

    Erg toffe ontwikkelingen in de auto industrie met nu Tesla, Apple en Google die zich op innovatieve (nu ècht) auto’s richtten.

  6. Voorlopig CarPlay, verder zien we het wel… Maar ondertussen in het diepste geheim toch op diverse paarden wedden ?

  7. Tsja, ik geloof dat het moment aanbreekt waarop wat meer mensen Tesla serieus gaan nemen. Tesla heeft de autoindustrie al aardig aan het denken gezet, maar die grote traditionele bedrijven zijn niet of nauwelijks van hun koers af te krijgen. BMW heeft met z’n i3 en i8 duidelijk laten blijken helemaal niets te snappen van het moderne autotijdperk.

    Hoe gek het ook klinkt, de grootste kans als ouderwetse autobouwer heeft Volkswagen nu. Die kunnen hun probleem ombuigen in een ommezwaai richting toekomst.

  8. Mij bekruipt steeds meer het gevoel dat Apple binnenkort haar hand aan het overspelen is. Het zou namelijk buitengewoon onwaarschijnlijk zijn dat Apple met elk nieuw produkt steeds succesvol kan en zal zijn. Ze zijn dat tenminste al 20 jaar, maar houden ze dat bv 40 of 50 jaar vol? En bij een flop van een “Apple car” zullen de verliezen enorm zijn. Met dan wegebben vertrouwen in bedrijf? Toegegeven: de hype die Apple gewoontgetrouw bij de evt komst vd Apple car zal creeren zal veel kopers doen zwichten. Maar Ik heb zo mijn twijfels over de markt strategie van Apple. Ps: waar blijft de echte Apple televisie?

  9. VW komt nu ook met een Tesla concurrent, want de Phaeton wordt ook 100% elektrisch.

  10. Als het Apple al niet lukt een eigen televisie uit te brengen en alle contentproviders aan bord te krijgen heb ik er een hard hoofd in wat een Apple Car ons moet gaan brengen. Apple is altijd van het topsegement geweest. Bestaat niet dat ze daar een marktaandeel kunnen veroveren. Merken als Volvo, Audi, BMW en Mercedes zijn veel te machtig. Bovendien zullen er weinig mensen zijn in dat segment die in een Apple Car willen stappen. Blijft meer over een categorie a la Smart. Maar daar verwacht ik dan weer niet veel van. Te veel hype te weinig auto en waarschijnlijk veel te duur.

  11. @WvB22: Beetje vreemd verhaal. Alleen BMW is in jouw rijtje nog een zelfstandig merk, de andere drie zijn onderdeel van een groter concern en hebben als merk dus totaal geen (zelfstandige) macht. Bij twee van die drie is dat juist omdat ze als zelfstandig merk in het verleden al geen bestaansrecht bleken te hebben en alleen dankzij hergebruik van onderdelen binnen het concern waar ze (een bescheiden) onderdeel van uitmaken nog überhaupt renderend kunnen voortbestaan. Van Audi is het voortbestaan sowieso onzeker geworden door dieselgate, dàt VAG (bezuinigings)maatregelen zal moeten nemen die ook Audi zullen raken is zeker, wèlke nog volstrekt onduidelijk.BMW en Daimler-Benz zitten in een niche waar ze door hoge prijzen weg kunnen komen met lage verkoopaantallen, en spreken een veel kleinere groep klanten aan dan Apple’s huidige producten – of bijvoorbeeld een merk als Tesla.De vergelijking met Smart gaat aan alle kanten mank, waarbij je gemakshalve ook nog vergeet dat Smart onderdeel uitmaakt van Daimler Benz en dus dezelfde vermeende macht heeft als Mercedes.Al met al hebben die merken dus stuk voor stuk weinig te maken met de levensvatbaarheid van een eventuele Apple Car. Waarschijnlijk heeft het slagen of falen van Tesla om (voornamelijk met toekomstige modellen) een groter marktaandeel te halen meer ‘voorspellende’ waarde voor Apple’s kansen, al zijn ook daar fundamentele verschillen mee: Apple heeft al bij voorbaat een high-tech merkreputatie (en de bijbehorende kennis) èn meteen veel meer eigen vermogen om het avontuur mee te bekostigen, terwijl Tesla dat alles eerst vanaf nul heeft moeten opbouwen.

  12. Origineel geplaatst door Enzo
    Ik kijk uit naar het moment dat Apple een eigen auto uitbrengt. Die fabrikanten doen toch al jaren hetzelfde. Pleuren er technologieën in die men niet gebruikt en kijk eens naar het interieur van auto’s. Lelijk en vol met onduidelijke knoppen. Terug naar de essentie.

    Origineel geplaatst door Eple
    Je denkt toch niet dat Apple de auto industrie op z’n kop gaat zetten? Neem nu een Volvo of een BMW. Beide volledig door ontwikkeld en helemaal verfijnt. Tegen de tijd dat Apple een auto als product kan uitbrengen lopen ze alweer achter de feiten aan.

    De auto als product is idd redelijk uitontwikkeld. Neemt niet weg dat er nog zat evolutionaire mogelijkheden zijn ;-).

    Maar juist omdat het product is uitontwikkeld, is het voor Apple relatief makkelijk om een verbetering hier op uit te voeren. Kwestie van een licentie nemen op hetgeen wat je wil gebruiken (motor, carrosserie, etc). Flikker er voor de rest je eigen meuk in en voilà je hebt je auto-evolutie.