De iPad heeft maar liefst 95% van de Amerikaanse onderwijsmarkt in handen en 98% van de Fortune 500-bedrijven werkt met iPads. Dat maakte Apple gisteren bekend tijdens de presentatie van de nieuwste kwartaalcijfers. Dat is indrukwekkend nieuws, maar de aandacht bij de beleggers was vooral gericht op een ander fenomeen: een daling in de iPad-verkopen. Vorig jaar werden in het zelfde kwartaal nog 19 miljoen iPads verkocht, nu was het gedaald naar 16 miljoen. Apple CEO Tim Cook had er wel een verklaring voor: Microsoft had Office voor iPad veel eerder moeten uitbrengen.
Tim Cook kon tijdens de nabespreking van de cijfers op twee zekerheden rekenen: er zou worden gevraagd naar nieuwe producten en naar de reden waarom er minder iPads waren verkocht. Cook noemde Microsoft Office als een factor die de verkoop van iPads heeft gestimuleerd, maar gaf ook toe, dat Microsoft het softwarepakket beter eerder had kunnen uitbrengen. Terwijl Microsoft nog aan het dralen was, brachten andere bedrijven concurrerende kantoorsoftware op de markt, waaronder Apple zelf. Sinds een aantal maanden kunnen nieuwe gebruikers de iWork-suite gratis downloaden.
Vandaag zullen de kranten vol staan met doemscenario’s dat de iPad (of zelfs Apple) over z’n hoogtepunt heen is. Cook had daar uiteraard een andere mening over. Hij noemde de iPad het snelstgroeiende product in de geschiedenis van Apple. Als je de verkoopcijfers van de iPhone en iPad vergelijkt, dan zijn er van de iPad in dezelfde periode tweemaal zoveel stuks verkocht als van de iPhone. Het is zelfs zeven maal zoveel, als je het vergelijkt met de iPod.
Misschien heeft dat te maken met steeds snellere acceptatie van technologie. Terwijl mensen bij de iPod nog even moesten wennen aan dit product van Apple, wisten ze bij de iPhone wat ze zouden krijgen: een iPod waarmee je ook kon bellen. Bij de iPad was de sprong nog veel kleiner: mensen waren al bekend met de iPhone en de iPad was daarop een logische voortzetting. Cook herhaalde tijdens het vragenrondje ook nog een keer dat de iPad veel meer wordt gebruikt dan concurrerende tablets. Terwijl andere tablets werkeloos op de bank liggen, worden iPads intensief gebruikt voor allerlei taken (zoals internetten). Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat de iPad viermaal zoveel wegverkeer veroorzaakt dan andere tablets. Gaat het slecht met de iPad? Welnee, volgens Tim Cook niet.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 6 reacties