Apple CEO Tim Cook sprak gisteravond op een conferentie van Goldman Sachs over de werkomstandigheden in China, de enorme hoeveelheid geld die Apple op de bank heeft staan en waarom de Apple TV nog steeds een ‘hobby’ is. Ook kwam de iPad ter sprake, waarbij Cook aangaf dat hij van Steve Jobs heeft geleerd dat het uiteindelijk altijd om het product gaat.
“Prijs is zelden het belangrijkste aspect. Een goedkoop product zorgt misschien voor goede verkoopcijfers, maar zodra klanten thuiskomen en het apparaat gebruiken, is het plezier weg”, legde Cook uit. Hij doelde daarmee op de Kindle Fire van Amazon, een apparaat dat voor nog geen 200 dollar te koop is. Amazon verkoopt de Kindle Fire met verlies, in de hoop dat ze geld terugverdienen met de verkoop van content. Er is ook bezuinigd op schermkwaliteit, opslagcapaciteit, camera’s en volumeknoppen.
Apple vindt dat mensen uiteindelijk het beste product willen. Amazon is een ander soort concurrent. Prijs is niet belangrijk. Niemand praat over de geweldige aanbieding die hij heeft gekocht, terwijl het product slecht is. We zijn dol op onze concurrenten, zolang ze hun eigen dingen uitvinden.
Op de vraag waarom de iPad al zeven achtereenvolgende kwartalen zo snel groeit, antwoordde Cook dat de iPad veel te danken heeft aan zijn voorgangers. Ook haalde Cook een bekend cliché uit de kast: als mijn moeder het kan gebruiken, moet het wel makkelijk zijn.
De reden waarom de iPad zo groot is, is omdat het op de schouders staat van alles wat eraan voorafging. Voordat de iPad er was, waren de iTunes Store en de App Store er al. Mensen waren al getraind door de iPhone, dus ze kenden multitouch. Je kunt letterlijk een iPad aan een willekeurige persoon geven en er is geen leertraject nodig. Ik gaf er eentje aan mijn moeder en ze wist meteen hoe ze het moest gebruiken, alleen door de commercials te bekijken.
Cook zei, dat niemand had verwacht dat er 55 miljoen iPads zouden worden verscheept, ook Apple zelf niet. Het heeft 22 jaar geduurd om 55 miljoen Macs te verkopen en bij de iPod duurde het 5 jaar om 55 miljoen stuks te verkopen. Bij de iPad lukte het in 7 maanden. Zelfs de iPhone deed er langer over, want die had 3 jaar nodig om de mijlpaal van 55 miljoen te halen. En er komt voorlopig geen einde aan, want Cook denkt dat tablets de pc voor veel mensen zullen vervangen. Zelf doet hij 80 tot 90 procent van zijn werk op de iPad. Vanaf het moment dat de iPad op de markt kwam wist Cook dat de tabletmarkt groter zou worden dan de pc-markt.
Een volledig uitgeschreven tekst van het vraaggesprek is bij MacRumors te vinden.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 4 reacties