Tim Cook hield zojuist een presentatie tijdens de Goldman Sachs Technology-conferentie. Alle ogen (of eigenlijk: oren) waren gericht op uitspraken die Cook zou doen over nieuwe producten. Cook wist een vraag over een goedkopere iPhone echter op slinkse wijze te omzeilen en antwoordde dat mensen jarenlang vroegen om een goedkopere Mac, die minder dan 500 dollar zou kosten. “Dus we creëerden de iPad”. Ook voegde Cook eraan toe: “We wouldn’t do anything that’s not a great product. It’s not why we’re on this earth.”
Cook gaf verder aan:
That said, when you look at what we’ve done for people who are more price sensitive, we’ve lowered the price of iPhone 4 and iPhone 4S, and in the December quarter, we didn’t have enough supply of iPhone 4 after we cut the price. It surprised us, as to the level of demand we had for it.
So we have made moves to make things more affordable. And if you look at Apple’s history, the iPod started out costing $349. Now you can walk into a store and pick up a Shuffle for just $49.
For years, people asked, “Why don’t you have a Mac that’s less than $500 or $1000?” And we worked on this, but we concluded we couldn’t do a great product at that price. But what did we do? We created iPad, which starts at $329.
Cook gaf daarmee aan dat zijn bedrijf al jarenlang bezig is om producten goedkoper aan te bieden, maar dat alleen doet op een manier dat het kwalitatief hoogwaardige producten kan blijven aanbieden. De opmerking over een goedkopere Mac wijst erop dat Apple niet koste wat kost een goedkopere iPhone wil aanbieden. Wel is het mogelijk dat Apple een compleet ander product gaat maken, dat veel goedkoper aangeboden kan worden. De gedachten gaan dan al snel naar een smart watch of een ander draagbaar apparaat, waar de afgelopen dagen veel over wordt gespeculeerd.
Cook gaf tijdens de presentatie ook aan dat zijn bedrijf 8 miljard dollar aan ontwikkelaars heeft uitbetaald en dat Apple maandelijks kleine bedrijven overneemt. Er wordt daarbij ook regelmatig gekeken naar grotere bedrijven, die Apple kan overnemen. Wat het marktaandeel in de tabletmarkt betreft, wilde Cook niet echt op concrete cijfers ingaan. Hij hield het erop, dat Apple het enige bedrijf is dat eerlijk rapporteert hoeveel tablets er worden verkocht. En dat klopt op zich als het om concurrent Samsung gaat: daarvan zijn wel cijfers bekend hoeveel tablets er de retailketen ingaan, maar niet hoeveel er daadwerkelijk door consumenten worden gekocht.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 22 reacties