Tim Cook toont weinig interesse in phablet en goedkope iPhone

Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers was de aandacht gisteren sterk gericht op de woorden van Tim Cook. Elke opmerking over lager uitvallende marges zou immers geïnterpreteerd kunnen worden als een aanwijzing dat er een goedkopere iPhone aankomt. Geruchten wijzen daar al een paar weken op. Toch gaf Tim Cook alleen maar hints die in […]

tim cookTijdens de presentatie van de kwartaalcijfers was de aandacht gisteren sterk gericht op de woorden van Tim Cook. Elke opmerking over lager uitvallende marges zou immers geïnterpreteerd kunnen worden als een aanwijzing dat er een goedkopere iPhone aankomt. Geruchten wijzen daar al een paar weken op. Toch gaf Tim Cook alleen maar hints die in een andere richting wezen. En in een phablet met 4,8-inch scherm leek Cook ook niet geïnteresseerd. “We steken een hoop denkwerk in het schermformaat en we denken dat we de juiste hebben gekozen”, antwoordde Cook op een vraag over de steeds groter wordende schermformaten. Cook voegde toe dat Apple de beste schermkwaliteit biedt en dat je je toestel nog steeds met één hand kunt bedienen. Maar Cook gaf ook minstens tweemaal aanwijzingen dat er weinig interesse is in een goedkopere iPhone.


Bij de aanvang van de conference call met analisten gaf Cook aan dat Apple blij is met de behaalde resultaten en niet bereid is om enige concessie te doen. Hij benadrukte dat zijn bedrijf de best mogelijke producten wil maken. Op de vraag of Cook zich druk maakt over Apple’s marktaandeel in de smartphonemarkt, wilde hij niet direct antwoord geven. Wel gaf hij aan hoe Apple zich denkt te kunnen onderscheiden van anderen, waarbij het woord ‘Android’ niet genoemd werd:

Het belangrijkste voor Apple is om de best mogelijke producten ter wereld te maken om het leven van mensen te verrijken. We zijn niet geïnteresseerd in omzet om de omzet. Dat is niet waarom we bestaan. We willen alleen de beste producten maken.

Het is daarbij de vraag of Apple veel te winnen heeft in de markt voor zeer goedkope smartphones, die al wordt overspoeld door Android-toestellen. Van de andere kant: groeimarkten als Azië, Zuid-Amerika en Oost-Europa bieden een enorm potentieel want het gaat om grote aantallen mensen die nog geen smartphone hebben. Wie goed luisterde, merkte dat Cook de deur voor een goedkoop toestel toch nog op een kier hield: “We hebben goede ervaringen met het verkopen van iPods op verschillende prijspunten”, vertelde Cook. Hij gaf aan dat het aanbieden van verschillende iPads ook een succes is gebleken. “We kunnen niet snel genoeg iPad mini’s verkopen om aan de vraag te voldoen”.

Informatie

Laatst bijgewerkt
24 januari 2013 om 8:15
Onderwerpen
,
Categorie
Apple

Reacties: 23 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.