Today at Apple-artiesten klagen over matige vergoeding

Het is leuk om een Today at Apple-sessie te volgen, maar de artiesten en kunstenaars die komen optreden krijgen er lang niet altijd voor betaald. Soms krijgen ze in natura uitbetaald met een product uit de winkel als bedankje.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Geen betaling voor Today at Apple-artiesten

Van de elf artiesten die in San Francisco kwamen optreden tijdens de Today at Apple-sessies kreeg geen enkele ervoor betaald. De artiesten gaven aan dat Apple eigenlijk nooit een onkostenvergoeding geeft of betaalt voor de optredens. Wel konden ze een product uit de winkel meekrijgen, namelijk een set AirPods, een Apple TV of een Apple Watch Series 3. Als beginnende artiest zou je daar misschien al blij mee zijn, maar Apple probeert ook artiesten die al wat langer meelopen te strikken voor de sessies. Een boekingsagent zegt dat hij niet langer optredens in de Apple Store regelt voor artiesten die bij hem zijn aangesloten, omdat alle kosten voor rekening van de artiest zijn. Hij of zij moet zelf een band optrommelen, de bandleden en reiskosten betalen en soms zelfs opdraaien voor de parkeerkosten.


‘Apple doet nauwelijks promotie’
Een andere klacht is dat Apple nauwelijks promotie regelt voor de optredens, waardoor er maar weinig publiek op af komt. Er zijn geen social media-accounts waar de optredens worden aangekondigd en de lijst van geplande sessies op de Apple Store-pagina is zo lang en onoverzichtelijk dat de speciale optredens van artiesten nauwelijks opvallen. Wel maakt Apple afbeeldingen die de artiesten zelf op hun sociale media-accounts kunnen plaatsen, maar die zijn vaak gebaseerd op materiaal van de artiest zelf. Dat schiet dus ook niet op. Tijdens het optreden doet Apple ook niet veel: zo had toneelschrijfster Ayodele Nzinga gehoopt dat Apple in ieder geval wat foto’s zou maken, zodat ze na afloop nog iets eraan overhield. Vanessa Nguyen, een visueel kunstenaar die onder de naam Besame optreedt, vroeg bij Apple om een vergoeding maar kreeg te horen dat ze alleen een product cadeau kon krijgen. Haar team ontving Apple TV’s en een iPad.

Een optreden kan een mooie kans zijn voor artiesten om te kunnen zeggen dat ze ‘iets voor Apple’ hebben gedaan, maar dan moet je wel beginnend artiest zijn. Voor mensen die al naam hebben gemaakt kan het minder interessant zijn, tenzij ze net aan een nieuwe iPad toe zijn. Zij moeten vooral zelf de promotie doen om mensen naar de Apple Store te lokken, terwijl Apple met z’n miljoenen klanten daar ook een handje bij zou kunnen helpen.

Today at Apple Regent Street met illustrator mcbess

De meeste Today at Apple-sessies worden overigens gegeven door Apple’s eigen medewerkers die gewoon op de loonlijst staan als Creative Pro. Bij grotere Apple Stores komt het wel eens voor dat lokale artiesten komen optreden.

Eerder kwam Apple al in opspraak over de Shot on iPhone-wedstrijd, waarbij (amateur)fotografen hun werk konden inzenden om op billboards te worden geplakt. Ook daarvoor kregen ze aanvankelijk geen compensatie. Apple draaide later bij en beloofde dat de winnende fotografen een licentiebedrag zouden krijgen.

Reacties: 5 reacties

  1. Sommige zaken snap ik niet echt. Als er op voorhand nergens in de voorwaarden staan dat Apple je geld verschuldigd is, of promotie en wat dan ook. Dan ga je het niet aan om daar te proberen optreden.

    Hetzelfde bij die foto wedstrijd. Apple had op voorhand niets gezegd over een vergoeding of dat er geen zou zijn. Dan ga je niet achteraf staan klagen dat je wel een vergoeding zou willen zodat je mee kan doen.

    Doe dan gewoon niet mee met zulke zaken. Sommige mensen verwachten veel te veel. Als er iets jou niet aanstaat dan doe je niet mee.

    Ik ga ook niet meedoen aan een plaatselijke dorpsquiz, zonder prijs, om na de inschrijving te gaan eisen dat de winnaars een geldbedrag of prijs zouden krijgen.

  2. De apparatuur van Apple werkt fijn, maar als bedrijf is t eigenlijk altijd al een rot bedrijf gwst , als je ook ziet wat Bill Gates doet voor goede doelen, deed de Apple evenknie bepaald niet.
    Dan zegt men dat de klant zelf t product is bij Google , maar of je van Apple blijer moet worden ik betwijfel het.
    Dure producten, zoveel mogelijk ook ten koste van andere bedrijven ( zie de spotify kwestie ook weer) handelen, schimmig gedragen niks zeggen ,nooit reageren .
    En de consument ook benadelen met proberen onder garantie verplichtingen uit te komen, het is dat wij van Europese wetgeving recht op twee jaar hebben, anders gaf Apple slechts 1. Dure accessoires met blokkades zodat goedkope accessoires niet of slechter werken en tevens bangmakerij dat ze slecht zouden zijn. Bah

  3. Alsof het bij andere bedrijven waar dan ook ter wereld anders is. Hoe vaak krijgt een ZZP’er niet te horen: we hebben geen budget, maar het staat goed op je CV? Zolang er mensen zijn die toehappen, verdwijnt dat ook niet. Je zou dan gewoon hier niet aan mee moeten werken.
    Evengoed een opmerkelijk artikel. Je kon nog de prijsverhoging van de iPhones vorig jaar goed praten met: ‘Ja, maar je krijgt er wel veel meer voor terug.’ Nu blijkt er ook al weinig in de prijs te zijn opgenomen voor ‘gratis sessies.’ En maar blijven roepen dat de kostprijs echt heel hoog is… vroeger waren ze nog trots op de term ‘premium mark-up’ nu hoor je die nooit meer…

  4. Ja zeg, ga er dan niet optreden hè.

  5. Voor de rijkste bedrijf van de wereld zijn ze wel echt gierig oh wacht dat zijn alle rijke