Geen betaling voor Today at Apple-artiesten
Van de elf artiesten die in San Francisco kwamen optreden tijdens de Today at Apple-sessies kreeg geen enkele ervoor betaald. De artiesten gaven aan dat Apple eigenlijk nooit een onkostenvergoeding geeft of betaalt voor de optredens. Wel konden ze een product uit de winkel meekrijgen, namelijk een set AirPods, een Apple TV of een Apple Watch Series 3. Als beginnende artiest zou je daar misschien al blij mee zijn, maar Apple probeert ook artiesten die al wat langer meelopen te strikken voor de sessies. Een boekingsagent zegt dat hij niet langer optredens in de Apple Store regelt voor artiesten die bij hem zijn aangesloten, omdat alle kosten voor rekening van de artiest zijn. Hij of zij moet zelf een band optrommelen, de bandleden en reiskosten betalen en soms zelfs opdraaien voor de parkeerkosten.
‘Apple doet nauwelijks promotie’
Een andere klacht is dat Apple nauwelijks promotie regelt voor de optredens, waardoor er maar weinig publiek op af komt. Er zijn geen social media-accounts waar de optredens worden aangekondigd en de lijst van geplande sessies op de Apple Store-pagina is zo lang en onoverzichtelijk dat de speciale optredens van artiesten nauwelijks opvallen. Wel maakt Apple afbeeldingen die de artiesten zelf op hun sociale media-accounts kunnen plaatsen, maar die zijn vaak gebaseerd op materiaal van de artiest zelf. Dat schiet dus ook niet op. Tijdens het optreden doet Apple ook niet veel: zo had toneelschrijfster Ayodele Nzinga gehoopt dat Apple in ieder geval wat foto’s zou maken, zodat ze na afloop nog iets eraan overhield. Vanessa Nguyen, een visueel kunstenaar die onder de naam Besame optreedt, vroeg bij Apple om een vergoeding maar kreeg te horen dat ze alleen een product cadeau kon krijgen. Haar team ontving Apple TV’s en een iPad.
Een optreden kan een mooie kans zijn voor artiesten om te kunnen zeggen dat ze ‘iets voor Apple’ hebben gedaan, maar dan moet je wel beginnend artiest zijn. Voor mensen die al naam hebben gemaakt kan het minder interessant zijn, tenzij ze net aan een nieuwe iPad toe zijn. Zij moeten vooral zelf de promotie doen om mensen naar de Apple Store te lokken, terwijl Apple met z’n miljoenen klanten daar ook een handje bij zou kunnen helpen.
De meeste Today at Apple-sessies worden overigens gegeven door Apple’s eigen medewerkers die gewoon op de loonlijst staan als Creative Pro. Bij grotere Apple Stores komt het wel eens voor dat lokale artiesten komen optreden.
Eerder kwam Apple al in opspraak over de Shot on iPhone-wedstrijd, waarbij (amateur)fotografen hun werk konden inzenden om op billboards te worden geplakt. Ook daarvoor kregen ze aanvankelijk geen compensatie. Apple draaide later bij en beloofde dat de winnende fotografen een licentiebedrag zouden krijgen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Overzicht: deze Apple-producten zijn in 2024 uitgebracht (en komt er nog meer aan?) (14-11)
- EU wil verbod op regiogebonden App Store en meer: alles voor iedereen in Europa gelijk (12-11)
- Apple biedt langere retourtermijn voor de feestdagen en geeft cadeautips (09-11)
- Apple koopt fotobewerking-app Pixelmator (01-11)
- Hier zijn 7 hoogtepunten uit de kwartaalcijfers FQ4 2024 (01-11)
Reacties: 5 reacties