De iPad kwam in 2010 op de markt en pakte meteen een koppositie met 85% marktaandeel. Eind 2011 was dat gezakt naar 58 procent en dit jaar zal het naar verwachting nog ietsje verder zakken. De exacte percentages zijn helemaal afhankelijk van de partij die je gelooft, maar ABI REsearch heeft nu berekend dat Apple in het derde kwartaal van 2012 een marktaandeel van 55 procent heeft weten te behouden. Dit is meer dan elke andere speler. Het is daarom interessant om eens te kijken hoe de nabije toekomst eruit gaat zien.
Een brede groep spelers is bezig met tablets: pc-fabrikanten, mobiele telefoonmakers als Samsung, boekwinkels als Amazon en Barnes & Noble, zoekmachinereuzen zoals Google en zelfs softwaregiganten zoals Microsoft. Tientallen partijen proberen een voet aan de grond te krijgen. De kans is klein dat één van die spelers een serieuze concurrent voor de iPad wordt of dat er een echte iPad-killer opstaat.
In plaats daarvan zal de tabletmarkt de komende jaren gedomineerd blijven door de iPad. De rest van de markt moet worden verdeeld onder een steeds groter wordende groep gelukszoekers. Apple’s iPad was niet de eerste tablet op de markt, maar wel kwalitatief de beste, met het beste ecosysteem en de beste marketing. Met de iPad mini gebeurt eigenlijk weer hetzelfde: Apple is niet de eerste met een mini-tablet maar brengt wel een product op de markt dat kwalitatief beter is dan de concurrentie. Toch heeft ABI Research wel wat kritische punten richting Apple: door ook een goedkopere iPad mini te maken geeft Apple eigenlijk toe dat de Android-fabrikanten met hun 7-inch tablets eigenlijk gelijk hadden. En om nou te zeggen dat de iPad mini uitblinkt door innovatie, prijsniveau of beschikbaarheid…? Drie factoren die volgens ABI Research ook belangrijk zijn om een product te laten slagen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 8 reacties